• Anonym (This is me)

Jag är autistisk och jag vet att jag är konstig

Alla har vi våra små egenheter. En del av oss har stora egenheter. Jag är mest bara konstig.

Jag fixar att navigera sociala situationer. Jag blir absolut slut av det men jag fixar det. Ju mer socialt desto mer slut efteråt. Det är väl ganska vanligt. Jag blev dock överlycklig för kan det ha varit 15 år sedan, när de införde självskanningskassor på mitt Coop. Äntligen kunde jag gå och handla själv utan att behöva ligga på soffan/i sängen i en timme efteråt. Nu räcker 10 minuter.

Jag kan inte dammsuga. Jag mår fruktansvärt dåligt av dammsugare. Men jag har en sopborste. Och när jag skurar golven hemma förbereder jag genom att sätta ut maskeringstejp i lagom fyrkanter för att dela upp golvet i mer lätthanterliga bitar. 

Jag tittar på film och serier med lågt ljud och med undertexter på. Det spelar ingen roll vilket språk de pratar.

Jag sorterar mina böcker i bokhyllan i höjdordning, vilket gör att till exempel står min Emil i Lönneberga högst upp till vänster, och Pippi Långstrump längst ner till höger. Bilbo står bredvid Emil och Sagan om ringen står 3 hyllor längre bort. Utvandrarna och Invandrarna står på hylla 2 och Nybyggarna på hylla 5.

Jag diskar på ett väldigt speciellt sätt. Först tar jag ett spelkort ur min kortlek. Sen går jag ut i köket och börjar med att flytta det som står på bordet till diskbänken. Säg att jag fick en hjärter fem, då flyttar jag 5 saker från bordet till bänken. Sen går jag till datorn och gör fem saker där. Sen ett nytt kort, ut i köket, tar så många saker och flyttar, tillbaka till datorn. När bordet är tömt börjar jag istället sortera upp disken i olika högar som jag ställer på bordet. När all dis är sorterad börjar jag diska, fortfarande bara så många som spelkorten dikterar i taget. Om jag har mycket disk kan det ta många timmar, jag kanske inte ens blir klar innan kl 22. Jag diskar alltid under rinnande vatten. Fy, jag vet, men diskvatten är det vidrigaste jag vet. 

Jag kan skriva mer, men jag måste ställa ut disken i köket.

• Svar på tråden Jag är autistisk och jag vet att jag är konstig
  • Anonym (123)

Du gör kanske annorlunda mot vad andra gör, MEN du får sakerna gjorda, du har hittat ett sätt som funkar för dig. Super!!!!

• Anonym (OCD)

Låter som du har OCD med dina spelkort och ritualer kring saker. Hade det vart din autism som styrde hade du nog agerat annorlunda.

Jag har också OCD men med helt andra grejer. 

• Bergegardh

Tack för att du berättar, det ger förståelse. Berätta gärna mer om du har tid.

• Anonym (This is me)
    Anonym (123) skrev 2024-10-08 22:48:31 följande:

Du gör kanske annorlunda mot vad andra gör, MEN du får sakerna gjorda, du har hittat ett sätt som funkar för dig. Super!!!!

Nja, det veti katten om det är sant. Jag får saker gjorda, då och då.
  • Anonym (This is me)
    Anonym (OCD) skrev 2024-10-08 22:49:39 följande:

Låter som du har OCD med dina spelkort och ritualer kring saker. Hade det vart din autism som styrde hade du nog agerat annorlunda.

Jag har också OCD men med helt andra grejer. 

Det är inte ocd. Ocd är tvångsmässigt ångesthantering vad jag fick lära mig i utbildningen. Det jag gör är inte tvångsmässigt, det är en spark i baken. 
  • Anonym (M)
    Anonym (This is me) skrev 2024-10-08 23:04:19 följande:
    Det är inte ocd. Ocd är tvångsmässigt ångesthantering vad jag fick lära mig i utbildningen. Det jag gör är inte tvångsmässigt, det är en spark i baken. 
    OCD behöver dock inte vara ångesthantering utan kam handla om enbart kontrollerat tvång. 

De flesta människor har dock lite ocd i sina beteenden. 
  • Anonym (This is me)
    Bergegardh skrev 2024-10-08 23:01:06 följande:

Tack för att du berättar, det ger förståelse. Berätta gärna mer om du har tid.

Kul att du kan lära dig något/får mer förståelse. 

Andra egenheter jag har:
    Jag avskyr siden, de flestas favorittyg. Det känns konstigt för mig. Jag föredrar bomull och linne.

Jag gillar prasslet av prassliga täcken. 

Jag är rätt känslig för ljud men jag hatar att ha säker över öronen/huvudet så medan många andra med autism älskar sina brusreducerande hörlurar så står jag där och hatar både ljuden och hörlurarna, haha.

Jag är konservativ med maten. Inte riktigt så att jag idag har ARFID/restriktivt ätande, det var värre när jag var mindre, men jag har smaker och konsistenser jag inte kan med och jag kan inte äta en gryta eller gratäng om jag inte vet exakt vad som finns i den. Jag märker också direkt när något företag ändrar receptet på sina produkter, jag kan till exempel inte längre äta mitt favoritgodis för att det smakar fel.
  • Anonym (This is me)
    Anonym (M) skrev 2024-10-08 23:11:10 följande:
    OCD behöver dock inte vara ångesthantering utan kam handla om enbart kontrollerat tvång. 

De flesta människor har dock lite ocd i sina beteenden. 
    Ok. Ja det var några år sedan jag läste den utbildningen så jag kan tänka mig att både kunskapen är bättre och minnet är sämre.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Jag är autistisk och jag vet att jag är konstig