• Anonym (Bom)

Världskrig på intågande?

Att det kan bli världskrig vet vi nog alla. Men jag är helt handlingsförlamad. Jag tror att om Sverige blir inblandat i ett krig, så kan vi tacka regeringen som drog in oss i Nato. 
    Vi har klarat oss i typ 200 år utan krig, men nu har risken ökat. Hur nära kan vi vara ett kärnvapenkrig? Skulle det inte vara slutet på mänskligheten?
    Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, men jag blir rädd av såna nyheter.Snälla håll en trevlig ton.  https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JbBPzX/nya-broschyren-sa-ska-du-skydda-dig-fran-karnvapen

• Svar på tråden Världskrig på intågande?
  • Anonym (Kn)
    Anonym (Bom) skrev 2024-10-08 20:50:56 följande:
    Världskrig på intågande?

Att det kan bli världskrig vet vi nog alla. Men jag är helt handlingsförlamad. Jag tror att om Sverige blir inblandat i ett krig, så kan vi tacka regeringen som drog in oss i Nato. 
    Vi har klarat oss i typ 200 år utan krig, men nu har risken ökat. Hur nära kan vi vara ett kärnvapenkrig? Skulle det inte vara slutet på mänskligheten?
    Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, men jag blir rädd av såna nyheter.Snälla håll en trevlig ton.  https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JbBPzX/nya-broschyren-sa-ska-du-skydda-dig-fran-karnvapen

Hotbilden idag är en mild sommarbris jämfört med hur det var på 70 och 80-talet.

Kolla bara var Soviet/Ryssland hade sin främre baser då, vilka styrkor de hade, vad som låg mellan baserna och Sveriga. Även om vi inte formelt var med i Nato så var samarbetet så pass utbrett så att vi i samma lag.
  • Postman

Det är lite bekymmersamt ja men samtidigt tycker jag det är bra att man får folk att tänka till lite. Vi har ett alldeles för klent och sårbart samhälle som det är idag. Bra om vi förbereder oss lite, det tjänar vi alla på. Ju mer kan kan förbereda sig desto tryggare blir man inbillar jag mig.

• Anonym (Hoc)

Om Ukraina hade haft ett Nato medlemskap så skulle de inte blivit invaderade.

Samma spelregler gäller för Sverige också.

• Anonym (Bom)
    Anonym (Hoc) skrev 2024-10-08 21:12:19 följande:

Om Ukraina hade haft ett Nato medlemskap så skulle de inte blivit invaderade.

Samma spelregler gäller för Sverige också.

Om det är så, varför har hotet mot Sverige ökat och inte minskat efter att vi gick med i Nato?
  • Anonym (Hoc)
    Anonym (Bom) skrev 2024-10-08 21:16:23 följande:
    Om det är så, varför har hotet mot Sverige ökat och inte minskat efter att vi gick med i Nato?

Ukraina skulle också haft ett ökat hot över sig från ryssens håll om de haft ett Nato medlemskap. De skulle inte blivit invaderade.

Sverige har varit pseudo Nato under en lång tid. Tror du att Sverige skulle kunna hävda sig som neutrala om ryssen började ta över andra delar av Europa? 

• Anonym (Bom)
    Anonym (Hoc) skrev 2024-10-08 21:20:13 följande:

Ukraina skulle också haft ett ökat hot över sig från ryssens håll om de haft ett Nato medlemskap. De skulle inte blivit invaderade.

Sverige har varit pseudo Nato under en lång tid. Tror du att Sverige skulle kunna hävda sig som neutrala om ryssen började ta över andra delar av Europa? 

Jag vet faktiskt inte vad jag tror. Jag läser att hotbilden mot Sverige har ökat och undrar varför om det inte är Nato.
  • nihka

Från artikeln du länkade till: 
    "Vi är tydliga med att det inte finns ett omedelbart förestående risk för ett väpnat angrepp mot Sverige."

Anonym (Bom) skrev 2024-10-08 20:50:56 följande:
    Världskrig på intågande?

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Bom) skrev 2024-10-08 21:25:24 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad jag tror. Jag läser att hotbilden mot Sverige har ökat och undrar varför om det inte är Nato.
    Jag tror du ska utläsa det som att hotbilden mot alla har ökat och att Sverige informerar sina invånare om vad vi kan göra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tukt
    Anonym (Bom) skrev 2024-10-08 21:25:24 följande:
    Hotet, om det nu ökar, handlar ju inte om Nato, utan att en galen diktator med visst stöd från sin befolkning har någon form av storhetsvansinne.
  • Anonym (Bom)
    nihka skrev 2024-10-08 21:26:03 följande:

Från artikeln du länkade till: 
    "Vi är tydliga med att det inte finns ett omedelbart förestående risk för ett väpnat angrepp mot Sverige."

Ja? Det står även att hotet har ökat.
Svar på tråden Världskrig på intågande?