• Anonym (Ts)

Min sambo har börjat röka på och jag är gravid

Min sambo hade under flera år ett hasch-missbruk. Han rökte dagligen och la säkert uppemot 3kkr i månaden på detta.
    Han har varit ren i säkert 1 år, men här om dagen kom han hem från en polare med lätt röda ögon. Men jag tänkte inte direkt på det då jag varit helt övertygad om att han varit ren.
    Sen efter det luktade han rök och då började jag lägga ihop 1+1 men tänkte att han kanske rökt vanliga cigg.
    Men sen idag när vi satt i bil, så skulle han springa in och handla. Fick jag bara ett infall... öppnar hans handfack och i ett glasögonfodral ligger det ett litet paket i aluminiumfolie.
    Mun värld bara rasade. Jag är gravid I vecka 30 och jag vet inte vad jag ska göra, jag har inte ens pratat med han om det för jag känner mig helt tom och ställd att vi inte var värda mer, jag och barnet.

Vad gör jag nu? Vad ställer jag för krav eller ska jag bara packa väskan och gå? 
    Vad händer om han göra samma sak när bebis är här och blir påkommen? 

• Svar på tråden Min sambo har börjat röka på och jag är gravid
  • Anonym (Mia)

Som Agda skriver, se till att du får ensam vårdnad om barnet. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Först och främst måste du separera och inte skriva på gemensam vårdnad. Sen får han träffa bebis tillsammans med dig eller övervakare de första åren.

Lycka till.

• Anonym (Klara)

Du blev alltså gravid med honom i princip samtidigt som han påstod att han skulle sluta - inte efter att du faktiskt sett att han varit drogfri en längre tid?

Det var dumt. Men gjort är gjort.

Du behöver göra det väldigt klart för honom att du och bebisen inte kommer att leva tillsammans med honom så länge som han drogar.

Du bör anmäla er själva till soc för att få hjälp med ensam vårdnad.

• Tukt

Fokusera hellre mer på konkreta problem än missbrukat. Vad är det som påverkar dig och ditt kommande barn i vardagen? Är det ekonomin? Är han frånvarande? Sover han bort dagarna? Begår han brott?
    Ta gärna hjälp av en familjeterapeut. Finns ofta på kommunen.
    Under ett aktivt missbruk är det ofta drogen, vad den än är, rätt laddad. Det får man ta vid ett senare tillfälle.
    Men börja redan i dag att förbereda en separation. Ställ dig i en massa bostadsköer och liknande.

• Anonym (H)

Om du har någonstans att ta vägen så hade jag packat väskorna direkt, så att han ser att du menar allvar. Han behöver se svart på vitt exakt vad det är han förlorar om han väljer att fortsätta punda. Det hjälper inte att bara ställa honom mot väggen. Då ser du vad han går för och hur gärna han vill sluta. Sen fundera kring allt det praktiska vid eventuell separation. 

• dearchicago

Tycker det råder en väldig moralpanik kring att folk röker hasch ibland i denna tråd. Vad tror ni ska hända? Visst om inte ekonomin finns där och det i allmänhet blir en negativ effekt. Men snälla?! Tror ni inte att människor som röker weed/hasch kan vara bra förebilder eller bra föräldrar? Jag känner flertalet nämligen. Vanliga människor med vanliga jobb och med vanliga ansvar som fungerar helt normalt trots att dom ibland röker på. Jag skulle råda dig att prata med din partner och förklara din syn på det. 

• Tukt
    dearchicago skrev 2024-10-08 14:45:41 följande:

Tycker det råder en väldig moralpanik kring att folk röker hasch ibland i denna tråd. Vad tror ni ska hända? Visst om inte ekonomin finns där och det i allmänhet blir en negativ effekt. Men snälla?! Tror ni inte att människor som röker weed/hasch kan vara bra förebilder eller bra föräldrar? Jag känner flertalet nämligen. Vanliga människor med vanliga jobb och med vanliga ansvar som fungerar helt normalt trots att dom ibland röker på. Jag skulle råda dig att prata med din partner och förklara din syn på det. 

Jag håller i princip med dig vad det häller en hysterisk inställning. Men om TS har rätt i sin bedömning så var inte hennes partner en brukare, utan en missbrukare för ett år sedan. Om det är rätt så blir det lätt lite problematiskt med ett nyfött barn.
  • Anonym (Jkloö)
    dearchicago skrev 2024-10-08 14:45:41 följande:

Nej, de brister då allvarligt i sitt föräldraskap.
    Men du har väl inte vett att orosanmäla.
  • Anonym (Moralpanik)
    Anonym (Jkloö) skrev 2024-10-08 15:03:17 följande:
    Nej, de brister då allvarligt i sitt föräldraskap.
    Men du har väl inte vett att orosanmäla.
    NEj, det behöver de inte alls göra. Inget att anmäla om vardagen fungerar bra.

Jag känner också ett flertal som röker lite då och då. Inga problem alls.
    Själv gör jag det dock inte men det är nog mest för att jag har så känsliga luftrör och lungor att jag inte vågar.
  • Anonym (M)

Du lämnar det du tolkar som olaglig narkotika till polisen och svarar på deras frågor 

Svar på tråden Min sambo har börjat röka på och jag är gravid