• Tukt

Min sambo har börjat röka på och jag är gravid

Fokusera hellre mer på konkreta problem än missbrukat. Vad är det som påverkar dig och ditt kommande barn i vardagen? Är det ekonomin? Är han frånvarande? Sover han bort dagarna? Begår han brott?
    Ta gärna hjälp av en familjeterapeut. Finns ofta på kommunen.
    Under ett aktivt missbruk är det ofta drogen, vad den än är, rätt laddad. Det får man ta vid ett senare tillfälle.
    Men börja redan i dag att förbereda en separation. Ställ dig i en massa bostadsköer och liknande.

• Tukt
    dearchicago skrev 2024-10-08 14:45:41 följande:

Tycker det råder en väldig moralpanik kring att folk röker hasch ibland i denna tråd. Vad tror ni ska hända? Visst om inte ekonomin finns där och det i allmänhet blir en negativ effekt. Men snälla?! Tror ni inte att människor som röker weed/hasch kan vara bra förebilder eller bra föräldrar? Jag känner flertalet nämligen. Vanliga människor med vanliga jobb och med vanliga ansvar som fungerar helt normalt trots att dom ibland röker på. Jag skulle råda dig att prata med din partner och förklara din syn på det. 

Jag håller i princip med dig vad det häller en hysterisk inställning. Men om TS har rätt i sin bedömning så var inte hennes partner en brukare, utan en missbrukare för ett år sedan. Om det är rätt så blir det lätt lite problematiskt med ett nyfött barn.
  • Tukt

Är ju skillnad på att vara "kriminell" och på att ha begått något olagligt. I princip har alla med bil och körkort kört för fort någon gång. Men det gör inte 78 procent av befolkningen kriminella i ordets verkliga mening.

Svar på tråden Min sambo har börjat röka på och jag är gravid