Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?
Med flera barn i hemmet så behöver alla hjälpas åt. Vi är en stor familj med tre biologiska barn (gemensamma) och tre bonusbarn (min brors barn som bor hos oss på heltid), med ett åldersspann på 4-14 år.
Jag höll på att gå under av allt plock som blev, framförallt när barnen var yngre. Men vi började med något som vi kallar "städkvarten" som äger rum under tiden som middagen lagas måndag-fredag. Jag eller min man lagar mat, sedan har vi ett schema med uppgifter så att alla har varsin uppgift. Schemat roterar så varje dag har man en ny uppgift.
Kocken lagar mat, sedan fylls det på:
1. Köksansvar: Dukar bord och hjälper kocken
2. Plockansvar: Plocka undan och damma ytor i hall, kök och vardagsrum.
3. Kattansvar: Städar kattlådan, ger mat och dammsuger i tvättstugan (där katterna bor)
4. Nedervåning: Dammsug nedervåningen
5. Tvättansvar: Häng, vik och sortera tvätt (så långt man hinner)
6. Övervåning: Plocka iordning och dammsug tv-rum på övervåningen.
Vi sätter en timer, spelar musik och hjälps åt. Den andra vuxna är där den behövs, oftast hjälper de yngsta att komma igång, samt ta ut sopor. När alarmet går så möts vi alla i köket och det barn som har köksansvar får presentera dagens middag.
Men detta system har barnen också lärt sig att det bästa är att plocka undan efter sig direkt så att det blir mindre att göra under städkvarten.
Utöver detta så lördagsstädar vi. Långfrukost och sedan städar alla sina egna rum, följt av lördagsgodis och familjemys framför en film eller sällskapsspel.
Ni behöver få in rutinen av att vara många i familjen och att dela på ansvaret. Skittråkigt och inte alltid lätt, men här får alla hjälpa till lite varje dag.