• Anonym (Trött)

Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?

Jag är särbo med ren kvinna som har 2 pojkar 10 & 12 år. Vi letar gemenssmt boende men en sak ?skrämmer? mig inför en eventuell ihopflytt. Det är att hennes pojkar inte kan städa efter sig. Så fort de varit i ett rum så lämnar det kaos efter sig. Min partner säger att så är alla killar och så plockar hon undan efter dem få hon orkar. Jag som själv har döttrar har aldrig haft det problemet. De har alltid varit suoerduktiga att plocka undan efter sig. Nu kommer jag inte ihåg hur det var när jag var liten men är det generellt omöjligt att få pojkar att städa efte sig?

• Svar på tråden Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?
  • Anonym (Nio)

Pojkar kan (om de inte har funktionsnedsättningar) utan problem lära sig att städa. 

Hon uppfostrar sin son att bli en mansgris. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag lyckades tyvärr inte lära min son att plocka undan. 
    Hans tvillingsyster behövde jag inte ens lära detta, hon lärde sig själv. 
    Ändå kämpade jag och bråkade och tvingade honom att plocka upp så ofta jag kunde och orkade.
    Min man är väldigt ordningssam så det kan inte bero på inspiration från pappan. Han bråkade ännu mer med sonen om detta problem. 
    Men det gick inte in. 

• Anonym (Lotta)

Pojkar blir sådana när deras föräldrar låter dem bli sådana. Både mina farföräldrar och mina svärföräldrar har uppfostrat pojkar som håller ordning ikring sig. Det går.

Om hon inte ens bryr sig om att försöka lära dem så är det inte så konstigt att de inte kan.

• Anonym (xxx)

Jag hade funderat mer än en gång innan jag flyttade ihop med henne. Ibland är det bättre att vara särbos.

Vad säger hon när du tar upp det?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-07 09:19:29 följande:

Jag hade funderat mer än en gång innan jag flyttade ihop med henne. Ibland är det bättre att vara särbos.

Ja, om man stör sig mycket kanske det är bättre att vara särbos. Men det låter ju som ett ganska litet problem ändå, jämfört med andra problem som kan uppstå i en familj. Pojkarna är ju ändå ganska små.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-07 09:19:29 följande:

När jag påpekar det så plockar hon undan och sedan säger till barnen att.. Nästa gång ska ni plocka undan. Så är det varje gång Jag har även försökt att både på ett snällt sätt få dem att stanna upp, tänka och handla. Det som har gett bäst effekt är att bli förbannad. Då plockar de undan och kommer ihåg det typ en dag till.  Detta är egetligen ingen stor grej men snart ska de ut och klara sig själva i livet och man vill ju inte släppa ut en jättebebis i vuxenlivet. 
  • Ikaros12

Sorgligt att hon har inställningen att killar är så. Det gör inte saken bättre. Barn som är disträa, kreativa och har mycket spring i kroppen kan ha svårt att hålla ordning runt sig. En del är pojkar och en del är flickor, men de behöver lära sig vikten av att ta ett gemensamt ansvar för ett hem. De som har svårt med det behöver extra hjälp att lära sig det Och träna mer. Dina döttrar kanske också har delar som de behöver träna mer på för att bli trygga vuxna i framtiden. ni två kan antingen vara Två vuxna som stöttar varandra och lär era barn allt de behöver lära sig, eller så gör ni det på varsitt håll. Det är mycket roligare att vara två. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Våra 12-åringar lämnar inte kaos efter sig, det skulle vi aldrig tillåta. Då är det marsch tillbaka och städa, eller så får det andra konsekvenser senare.

Men de plockar inte alltid undan efter sig. Det är dock inget stort problem, jag och maken kräver inte att de ska städa undan allt eller vara väldigt ordningsamma, eftersom vi inte själva är det. Men vi har en gräns.

Ingen större skillnad på dottern och sonen i vårt fall. Möjligen får man påminna sonen lite oftare. 

Din särbo gör sina söner en björntjänst om hon inte ställer högre krav eller har inställningen att "pojkar är så här." Det lär också bli ett irritationsmoment om ni flyttar ihop. Jag tycker att du ska fundera på hur stort problemet är och om ni funkar bra ihop i övrigt? Att flytta ihop med bonusbarn är ett stort steg.

• Ikaros12
    Ikaros12 skrev 2024-10-07 10:00:47 följande:

Sorgligt att hon har inställningen att killar är så. Det gör inte saken bättre. Barn som är disträa, kreativa och har mycket spring i kroppen kan ha svårt att hålla ordning runt sig. En del är pojkar och en del är flickor, men de behöver lära sig vikten av att ta ett gemensamt ansvar för ett hem. De som har svårt med det behöver extra hjälp att lära sig det Och träna mer. Dina döttrar kanske också har delar som de behöver träna mer på för att bli trygga vuxna i framtiden. ni två kan antingen vara Två vuxna som stöttar varandra och lär era barn allt de behöver lära sig, eller så gör ni det på varsitt håll. Det är mycket roligare att vara två. 

Vad hårt det lät från mig. Jag menar absolut inte att ni behöver avsluta relationen. Men jag tror att det är svårt om man inte pratar ihop sig vilka Förväntningar man ska ha på barnen och hur man ska bemöta dem i det innan man flyttar ihop. Man kan ju också komma överens om att du gör som du vill med dina och jag uppfostrar mina. Men det tror jag aldrig blir bra. Det bästa tror jag är att stötta varandra som vuxna där den andra tycker att det är svårt att vara en trygg vuxen. Lycka till!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Kan tillägga att min man är hårdare mot barnen än jag, men ingen av oss är jättehård. Men kaos lämnar vi inte efter oss, eller tillåter att barnen gör.

TS, det låter som att din särbo använder ursäkten "alla pojkar är så där", för att slippa ta tag i det? Hon måste ju veta att det inte stämmer. Det finns vuxna män som är mycket ordningsamma, precis som det finns vuxna män som är grisar, och allt däremellan. Hur och när blev de så? Jo, under uppväxten, oftast. Det handlar om uppfostran, så vida det inte finns handikapp eller dylikt.

Svar på tråden Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?