Inlägg från: Anonym (Anorektiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anorektiker)

Snälla, snälla hjälp mig ...

Jag har en svår ätstörning som gör att jag under större delen av mitt liv åkt ut och in på psyket, för slutenvård. Jag är så trött på skiten! Jag inser ju att det inte är bra att ligga på bmi 10, samtidigt står jag inte ut med den smällfeta kropp jag har varje gång jag avslutat en inläggning. Finns det något sätt man kan bara ta ett "kaloripiller" för att hålla vikten, men utan att magen ständigt är full av mat??? Jag inser också att jag kommer att vara lika tjock rent allmänt om jag håller den vikt som vården vill att jag ska hålla, oavsett om det sker m hjälp av mat eller m hjälp av ett piller, men det hade iaf varit lite bättre om jag inte dessutom behövde stoppa i mig så mycket mat och hela tiden ha en proppfull mage. Jag vet att min fråga är sjuk (och att det jag frågar efter antagligen inte existerar), men jag är verkligen desperat, och detta är mitt sätt att försöka hitta ett sätt att inte vara så destruktiv men samtidigt göra det lite mindre jobbigt, så snälla döm mig inte! Och just det: så klart finns det näringsdrycker, men tanken på att dricka 5-6 nd om dagen är inte mer lockande den ... så, som sagt: ett piller! Det hade varit räddningen.

• Svar på tråden Snälla, snälla hjälp mig ...
  • Anonym (Anorektiker)

Supertack till alla er som svarat fint och omtänksamt! Det känns fint att människor bryr sig ❤️ Och jag skickar massor av kramar och styrka till er som själva kämpar/har kämpat med skiten. Tyvärr känner jag att jag redan gjort allt det ni beskriver, utan att det lett till nån förbättring 😞 Känns verkligen som att enda kvarvarande utvägen är om jag på nåt magiskt sätt kan slippa att äta en massa, men ändå få i mig det jag behöver ... fast ja, jag inser ju att det är en omöjlig dröm. Jag vill i alla fall säga stort tack för att ni bryr er och försöker peppa (oavsett om ni förstår sjukdomen eller inte)! ❤️

• Anonym (Anorektiker)
    Anonym (fd anorektiker) skrev 2024-10-06 10:42:59 följande:
    Fina du, får jag fråga i vilken ålder du är i?

Har du någon aning om vad som drog igång ditt helvete?

Sen måste jag fråga, när du känner dig så proppmätt, hur mycket har du ätit då? Magsäcken har ju en förmåga att krympa och anpassa sig och när den behöver tänjas tillbaka så måste, måste det ske i små myrsteg. Annars blir ångesten FÖR överjävlig och det triggar igång en ännu mer.
    Jag är betydligt äldre än du antagligen tror; 34 år ... och ja, jag vet - jag borde verkligen ha blivit "vuxen" vid det här laget ...

Njae, de psykologer jag haft genom åren har alla förklarat det med de övergrepp jag utsattes för som barn, men jag vet inte. Känns som en lite för enkel ursäkt lr vad man ska säga. 

Ja, det är ju sant. Problemet är att det aldrig ges tid till det. På avdelningen kör de två dagar på 25 %, två-tre på 50, två-tre på 75, och sen 100. De brukar vilja hålla upptrappningen till en vecka, för att "inte göra vårdtiden onödigt lång". Enda gången de gör undantag är ifall proverna (som de tar dagligen i början) ballar ur, men det gör de av nån anledning aldrig för mig (vilket jag så klart är glad för, men samtidigt - ja, du fattar). Och så går man runt o känner sig kräkfärdig och smällfet o man ser ut som man är gravid i typ 9e månaden för att magen dels svullnar och dels blir tvärförstoppad. Och när jag äntligen blir utskriven finns det ju ingenting i hela världen som nånsin skulle kunna förmå mig att fortsätta äta, så jag rasar i vikt, och så lägger de in mig igen. Och så håller det på så ...
  • Anonym (Anorektiker)

Tack snälla för alla era svar! Jag blev inlagd igen dan efter det att jag startade tråden, och har inte haft vare sig tillfälle eller energi att svara. Vak dygnet runt, massor med mat, noll frihet ... jag fattar bara inte hur nån kan tro att det här kan hjälpa. 

Anonym (Jessica) skrev 2024-10-06 15:41:15 följande:

Hej vännen 
    Hur började dina besvär? Har du läst om pans/pandas? Man kan få plötsliga besvär med ätstörningar om man har det. Det kan man få efter infektion som tex halsfluss. 

Vad är det som känns jobbigt med att ha ätit mat? Rädsla för att bli tjock, eller tanken på att ha ätit maten bara? 

Du behöver försöka vara din egen bästa vän. Du har bara en kropp. Försök var rädd om den. Den behöver mat och energi för att orka fungera. Äter eller dricker man för lite tar kroppen stryk och den går på sparlåga. Gammalt uttryck, men det är som en bil. Den behöver bensin för att orka rulla. 

Om du inte är / vill vara din egen bästa vän, kan du fundera ut varför? 

Kram 

Ja, jag har hört talas om pandas, men det är inte det som är problemet i mitt fall (tyvärr - för efter vad jag förstått går det att behandla?)

Det som känns jobbigt är allt. Rädslan för att bli tjock, rädslan för att tappa/ha tappat kontrollen, rädslan för att magen ska förbli gigantisk bara för att den töjts ut, även om jag sen aldrig äter nåt igen, känslan av att magen är full, den vidriga mättnadskänslan ... you name it.

Ja, jag vet ju allt det där ... men det funkar liksom inte så. Inte ens när jag varit så lågt i bmi (strax över 9) att jag inte kunnat sitta upp själv, än mindre stå eller gå,
     - inte ens då kan jag tänka "oj, jag behöver verkligen äta för att kroppen ska klara sig". Det går liksom bara inte. Varför? Ja du ... säg det. För att jag inte vill att min kropp ska finnas överhuvudtaget? Det är inte frågan om dödslängtan (även om den kommer och går den med), utan bara en önskan av att inte behöva ha eller vara i kroppen. Svårt att förklara ... Men du ska ha stort tack iaf för ditt stöd ❤️
    Anonym (fd anorektiker) skrev 2024-10-06 15:46:46 följande:
    Jag var anorektisk första gången mellan 12 och 14, men blev så livrädd när jag svimmade och gjorde på mig så att jag på något sätt slutade. Kan inte förklara bättre än så. 
    Dock bestämde jag mig då för att sluta äta en massa skit, och det håller jag på fortfarande sisådär 50 år senare. Jag är nyligen fyllda 60.

Min andra och betydligt svårare period hade jag mellan ca 25 och 35, då var jag äldre och inte lika rädd för kroppens signaler. Jag började ha en massa "livräddare" som jag dessvärre inte kommer att utveckla då de kanske triggar dig mer än att hjälpa dig. Men dessa livräddare hjälpte mig iaf hem om jag höll på att svimma ute någonstans.

Har du svimmat mycket, har du skadat dig pga din sjukdom?

Jag har förmodligen två jätteärr i huvudet, som tur är så täcker håret skalpen men jag rasade rakt ner i hårda föremål vid två tillfällen. Båda gångerna kröp jag till sängen efteråt. Min fd pojkvän fick tvätta mitt hår efter timmar av återhämtning, hela håret var stelt av torkat blod.

Jag skulle så himla gärna velat berätta mer, men jag vill inte riskera att någon känner igen mig.

Så nej, jag är inte förvånad över din ålder då jag varit där själv i samma ålder.

Jag hade aldrig kontakt med någon psykolog, det var nog annorlunda då när jag var sjuk. En läkare skrev "mat och vila" på mitt läkarintyg 1985 tror jag att det var. Mat? Eller hur... 

Min sjukdom triggades igång för att jag var ett småmulligt barn. Absolut inte tjock och fet men lite mullig. Och min bästis var smal som ett sugrör och påtalade ofta att jag var större än henne, så en dag bestämde jag mig för att "nu ska du fan få se". Iaf första gången. Andra gången började det med att jag tänkte bli hälsosam och vegetarian, gick ju sådär.

Den där magsäckstöjnigen är åt fullständigt helvete, hur kan de inte förstå det? Du måste ju mår katastrofdåligt. Jag lovar dig, jag hade haft större chans att "få dig på banan" än vad de har. Trots sina fina utbildningar. Ibland (oftast) står erfarenhet högre än utbildning. 
    Det gäller för övrigt inte bara inom anorexivården, men det struntar vi i  nu.

Hur kan det vara att du blir tvångsvårdad? Förlåt en korkad fråga men jag har noll koll när det kommer till det.

Som jag önskar att vi kunda ta detta privat, då skulle jag kunna säga så himla mycket mer. Men jag vill inte outa mitt "riktiga" konto... tyvärr. Och jag gissar att du inte heller vill det.

Åh - vilken befrielse att höra att du var "så gammal" när du hade din svåraste fas! Det är en av de jobbigaste aspekterna tycker jag: att det ses som jättekonstigt att man har en ÄS när man är "gammal" ... det är ju en tonårs-/väldigt-ung-vuxen-sjukdom i mångas ögon. Och på avdelningen är där mest 18-25-åringar. Så sitter man där och känner sig jättefel även av den anledningen. 

Haha - känner såååå väl igen det där med livräddare ... tror inte du kan säga nåt som jag inte redan gjort/haft/testat själv ... men det är nog bra ändå att inte vara för detaljerad på ett öppet forum.

Ja. Svimmat och slagit mig, men även varit totalt förlamad och bara legat som en grönsak med dropp. Ett jäkla skit är vad det är. 

Ja, det var nog annorlunda med vård/behandling "förr". På ett sätt är jag avundsjuk - jag hade inget hellre velat än att bara få bli lämnad ifred i min ÄS. Ett läkarintyg som ordinerar mat och vila .... haha, vilket skämt! Men ett skämt man bara hade kunnat ignorera. Samtidigt får man väl vara glad att de inte bara lämnar en att dö ... 

Ja, det är helt galet. Och japp - jag är helt övertygad om att du hade haft större chans att lyckas. Ofta fattar ju personalen inte alls vad sjukdomen innebär. De vet på pappret, men de kan inte förstå det känslomässigt, och det gör all skillnad i världen. Dessutom är 95 % av dem rejält överviktiga, varav kanske 20 % har obesitas. Jag säger inget om det - jag känner väl att var och en får leva med det som passar den - men det blir svårt att motivera sig till att äta de mängder med mat man ska äta på avdelningen, när argumentet är att "det är så här friska människor äter" och de "friska" människor man får som exempel har obesitas ... Sen måste jag ändå säga att jag tycker att personalen på "min" avdelning överlag är jättebra - de är jättefina och tålmodiga och hjälpsamma, och har ändå en hyfsad förståelse av sjukdomen. Det är de som är i maktposition - de som fattar besluten om ens vård - som är helt fel ute. Vår överläkare är aldrig ens inne på avdelningen, och han träffar bara patienterna vid läkarsamtal, där det ju inte ges överdrivet mycket utrymme att förklara hur man mår och känner. Det enda som avhandlas på de samtalen är ju de beslut läkaren fattat. Ett tag hade vi iaf en riktigt bra underläkare, men han har slutat nu, tyvärr. Men det är intressant det du säger om att du skulle ha större chans att hjälpa; det är nåt jag ofta tänkt, att om man en dag faktiskt skulle bli frisk (vilket jag iofs helt gett upp hoppet om vid det här laget) så skulle man starta en egen ÄS-klinik, med bara fd ätstörda som jobbade där. Det som skulle vara problematiskt med det är ju att personalen skulle riskera att falla tillbaka i sin egen sjukdom ...

Det är ingen korkad fråga, det var ju antagligen helt annorlunda för 20-30 år sen. Men idag sätter de LPT om man är alltför lågviktig och inte frivilligt lägger in sig. Kraven för LPT är som följer:

(1) Man lider av en allvarlig psykisk störning; eftersom man som ätstörd har en förvriden kroppsuppfattning räknas det som att man har psykosliknande inslag i sin sjukdom - ergo: man har en allvarlig psykisk störning.

(2) Man har ett oundgängligt behov av slutenvård eftersom man är en fara för sig själv och/eller andra om man inte låses in; eftersom man som svårt ätstörd skulle svälta ihjäl om man blev lämnad ifred stämmer även detta krav.

(3) Man motsätter sig vården/antas inte kunna ta emot behandling på frivillig basis.

Sen när ett LPT har satts måste de ompröva efter fyra veckor, men det är i princip ingen som "vinner" den förhandlingen, utan det brukar alltid bli förlängt utan problem, och då har de rätt att hålla LPT:et i sex månader ... Körs man dessutom in i rättssalen i rullstol, för att man inte får lov att gå själv (oavsett om man kan eller inte) har man inte så stor chans att övertyga rätten om att man visst det inte är en fara för sig själv.

Fattar helt, och nä - inte jag heller. Men du ska ha stort tack för att du tagit dig tid att svara här iaf ❤️

Anonym (E) skrev 2024-10-06 15:56:40 följande:

Skriver någon på FL får de även råd från ej anorektiker. Att rätta råd som inte var skadliga känns inte heller så relevant.

T.om inlägg nr 1 har rätt om än utan en massa gullgull. Ett konstaterande än inte alltid mer än just ett. Att säga att man kan "Jag lovar dig, jag hade haft större chans att "få dig på banan" än vad de har" är problematiskt med tanke på att du inte vet hur allt ser ut med TS behandling. Behandling som kanske inte passar TS men...

Visst är det så, och jag är så tacksam för alla fina svar - även de som varit lite missriktat välvilliga. Att folk bryr sig är väldigt fint, och när man märker att det är skrivet i välmening blir man ju glad ändå ❤️ Men, som du säger: råden ska ju helst inte vara skadliga. Jag kan ju erkänna att jag blev väldigt lessen när det första svaret jag fick var ett kallt konstaterande att det är minsann bara att vänja sig. Som om det vore så lätt. Det tog emot att orka och våga kolla tråden igen efter det. Sen vad gäller fd Anorektikers uttalande tror jag nog att hon menade att hon hade haft större chans att tillsammans med mig komma fram till en behandling som hade kunnat få mig på banan - något som jag är övertygad om att hon har rätt i.
    Anonym (Jessica) skrev 2024-10-06 18:06:53 följande:
    Men lägg av. Ja, det vet jag med. Men skriva något måste man få göra på ett öppet forum. Så länge man inte skriver något taskigt. 
    Så klart, och, som sagt: du har ju bara skrivit fina saker, även om du, som du själv sa, inte har så bra koll på just anorexia. Jag blev glad för dina svar ändå ❤️
    Anonym (Jessica) skrev 2024-10-06 18:07:09 följande:

Och nej, det är inte alls säkert hon visste allt jag skrev, du är inte ts. Låt henne svara själv.

Anonym (fd anorektiker) skrev 2024-10-06 18:25:47 följande:
    En anorexisjuk människa 30+ vet garanterat det du skrev.
    Tror inte att ts orkar med konfliktsökande människor heller.

Tänker inte diskutera vidare med dig, godnatt och sov gott.

Du, fd Anorektiker, har ju rätt i att jag redan vet allt det du, Jessica, skrev, men det gör inget - jag förstår som sagt att din (Jessicas) tanke var god (precis som fd Anorektiker ju faktiskt också skrev) och det värmer ❤️ Ni är lika fina båda två som bryr er - synd att ni kom på kant med varandra 😞

Nu har jag skrivit av och till på det här inlägget i snart två dagar, så det är väl dags att posta det nu ... svårt att få tillfälle att skriva pga att jag har vak dygnet runt, och dagtid har jag dessutom obligatorisk dagrumsvistelse, där typ alla kan se vad jag skriver ...

Svar på tråden Snälla, snälla hjälp mig ...