Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Förstår att många säkert är obildade och historielösa. Men jag som bor i norrland ser en reaktion emot samernas särrättigheter också. Att folk tycker att det går till överdrift ibland. När en minoritet får egna regler i en orimligt hög utssträckning kan det faktiskt skapa rasism också. 

• Anonym (?)
    Anonym (?.) skrev 2024-10-05 11:38:57 följande:
    De är visst svenskar, så svenska man kan vara. De tillhör urbefolkningen.
    Beror på hur man definierar svenskar. Skulle de vara etniska svenskar finns det ju ingen poäng med att de ska ha minoritetslagstiftning. Det har de ju just för att de inte är etniska svenskar utan en minoritet i Sverige. Däremot är de såklart lika mycket svenskar som alla andra i bemärkelsen medborgare.

Sen är såklart inte gränserna huggna i sten. Vissa samer ser sig som etniska svenskar medan andra är tydliga med att de är just samer.
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2024-10-05 13:33:37 följande:

Jag älskar samer, tycker det är så häftigt att Sverige har dom. Och jag tycker det är viktigt att vi behandlar dom med ytterst respekt. Är det nåt Sverige ska vara stolt över är att vi har just samer. 

Är du seriös eller ironisk? Låter som att du pratar om någon unik djurart på zoo. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-05 23:38:56 följande:
    Svenska Samer är också etniska svenskar.
    Även om gränserna suddas ut och det är individens identitet som avgör så är det ju just det etniska som skiljer samer och majoritetsbefolkningen åt. 

Med rasism i samhället så kan man ju vilja vara en motvikt, det förstår jag. Men per definition är ju inte samer etniska svenskar. Men de är absolut svenskar i andra bemärkelser! Semantik.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-05 23:38:56 följande:
    Svenska Samer är också etniska svenskar.
    Även om du vill vara inkluderande så är det ju samerna du slår hårdast mot när du skriver så. De ÄR en minoritet i Sverige. Jag som svensk bryr mig inte så mycket.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-06 15:06:55 följande:
    Kanske är semantik. Men om en grupp klassas som urbefolkningen så borde de vara etniska svenskar. 
    Vad är ditt syfte med att kalla samer för etniska svenskar? Tror du att det har med rättigheten till Sverige att göra eller vad är din drivkraft? Ett urfolk har ju i allra högsta grad rätt till platsen de bor och lever på. Men det var ett eller flera andra folk som skapade nationen.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-06 15:17:40 följande:
    Samer är inte urbefolkning. De har också vandrat in.
    Ett urfolk behöver inte ha levt i landet från tidernas begynnelse. Poängen är att de bodde här när Sverige bildades och fortsatte leva på sidan om majoritetsbefolkningen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-06 15:52:32 följande:
    Vad är din agenda med att inte kalla svenska samer för etniska svenskar? Handlar det om rättigheten till Sverige, eller har du en annan drivkraft?
    Är ju inget jag har hittat på utan hur det ligger till. Lätt att det blir missförstånd i diskussioner om man inte har koll på vad orden betyder och varför man använder dom. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-08 09:49:04 följande:
    Varför ska folket/staden vara med och betala på något som är gruvan fel?
    Ser det som en försäkring. Man får inte ut ett splitternytt hus om det gamla brinner upp. Man får ut värdet. Resten får staden lägga emellan
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2024-10-08 11:55:44 följande:
    Det är ingen oförutsedd händelse som försäkringar brukar handla om och när man tecknar försäkring så har man gått med på de villkoren från början
    Menade inte att flytten är ett försäkringsärende utan att det är rimligt att resonera på samma sätt. Ersätta det staden är värd alltså. Vissa saker hade ju behövt förnyas nu eller snart oavsett gruvan.
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?