Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Min drömtjej har en värdelös pojkvän, vad gör man?

Om hon har pratat mycket om sin loser / slacker till pojkvän (vilket han absolut verkar vara), kanske hon behöver prata av sig? Tar hon upp det igen tycker jag att du kan fråga om hon inte tror att hon skulle ha det bättre som singel. Slippa vara den enda som anstränger sig i relationen, kunna göra vad hon vill, samt så småningom kanske träffa någon annan som faktiskt bidrar till relationen lika mycket som hon.

Har ni fått bra kontakt tror jag absolut att du kan vara så pass ärlig utan att det tolkas fel. Mer som ett gott råd från en välmenande vän / kollega. Men tänk på hur du formulerar dig. Var försiktig så att du inte låter dömande.

Det du INTE ska göra, är att säga eller ens antyda att hon borde välja dig i stället. Inte heller öppet kalla hennes sambo för loser eller värdelös, även om han kanske är det.

Dina känslor för henne, och hennes dåliga val av partner, är två olika saker. Blanda inte ihop dessa två. Med tanke på dina egna problem med känslor och närhet, är det inte alls säkert att du är vad hon behöver eller att en relation med dig skulle vara bättre, även om hon gjorde slut med sin nuvarande och ville försöka med dig i stället. HON kanske är vad DU behöver eller vill ha, men det räcker inte. Särskilt inte som hon inte ens är singel, samt (förmodligen) bara ser dig som en vän.

Skulle hon göra slut med sin nuvarande innan era liv går skilda vägar, kan du eventuellt visa ditt intresse då. Men gör det i så fall strax innan ni skiljs åt, ifall det skulle bli jobbigt.

Anonym (jury) skrev 2024-10-04 18:08:06 följande:
    Loser? Han har ju fått tag på din drömtjej som dessutom gör allt i hemmet samt drar in pengarna för honom. Kan det bli bättre? Han måste uppenbart ha kvaliteter som gör att hon gillar upplägget och livet med honom som det är nu, och det finns inte något du kan göra åt den saken. 
    Loser för HENNE.

Och det är inte alls säkert att hon gillar upplägget, men en del har ändå svårt att lämna av olika skäl. Det kan finnas många orsaker. Antagligen var han inte så här i början, eller så är det inte så illa som det låter när hon beklagar sig för TS. Sambon kanske inte har varit arbetslös länge. Förhållandet har kanske gått upp och ner, som alla längre relationer. 

På TS beskrivning låter han inte som ett kap direkt, men varken TS eller vi vet ju hur illa det är, eller hur länge det har pågått.

Eller så är hon faktiskt på väg att göra slut. Att prata av sig med en vän eller kollega kan vara ett första steg.
    Sumpen skrev 2024-10-04 18:19:31 följande:
    Hehe ja, jag pendlar mellan loser och vinnare. Att en sån enorm loser fått en så bra tjej utan att lyfta ett finger gör honom ju till en vinnare i den bemärkelsen. Hon verkar av allt att döma inte gilla upplägget utan klagar på att hon aldrig får hjälp och är på väg att gå in i väggen som ensam försörjare och hur svårt det är för henne.
    Han fick henne garanterat inte utan att lyfta ett finger. Troligen var han inte så där i början, samt har andra kvaliteter.

Bra relationer kan försämras. Dåliga relationer kan ha varit bra. Vi vet inte hur länge hennes sambo har varit arbetslös eller hur deras liv har sett ut. 

Men om hon har varit så öppen med dig om hur tufft hon har det, tycker jag - som jag skrev tidigare - att du ska vara ärlig och fråga varför hon stannar. Fast inte med de orden, utan mer som jag skrev i mitt förra inlägg. Låt inte anklagande eller dömande, och blanda inte in dig själv eller dina egna känslor.

Blir hon singel kan du fråga om ni ska ses eller dylikt, men inte före dess.
    Sumpen skrev 2024-10-04 20:02:22 följande:
    Jag vet inte om jag kan prata om hennes relation och erbjuda relationsråd och agera någon sorts ensidig parterapeft åt dem. Jag tycker det är jättejobbigt varje gång hon tar upp honom. Mest för att det ofta rör hennes problem och hur han inte hjälper till med något hon behöver hjälp med och jag bara vill säga att han suger och att hon garanterat kan hitta någon bättre, men jag vill inte höra en massa fler detaljer och jag vill inte säga att han är en loser så då lyssnar jag bara utan följdfrågor. 

Det är enormt frustrerande att jag inte är i en position så att jag kan hjälpa henne med hennes problem som tynger henne, men jag kan liksom inte betala hennes hyra, ta hand om hennes disk så att hon får sätta sig ned och vila någon gång eller ge henne det stöd hon behöver. Framför allt så kan jag inte ge henne några relationsråd.

De flesta verkar ju ganska överens om att jag bara ska tiga och bita ihop de sista månaderna och sen försöka glömma henne så jag får väl göra det. Det tog mig 40 år att hitta henne så ger jag det bara 40 år till så hittar jag väl någon annan. Det känns som att det är för sent för allt för mig, att jag missat alla chanser och bränt alla broar generellt i mitt liv just nu. Inte nog med det så har det visat sig att mina och denna tjejs vägar korsats vid ett flertal tillfällen tidigare i mitt liv utan att jag faktiskt träffat henne. Hade jag bara varit mer utåtriktad och mindre psykiskt förstörd så hade vi kanske mötts innan det var för sent Rynkar på näsan
    Du kan inte fixa hennes liv och ska inte heller försöka göra det. Men du kan ge goda råd om du vill. Men det är upp till dig, och du måste inte heller lyssna på allt det där. Du kan begränsa kontakten med henne samt byta samtalsämne om det blir för jobbigt.

Hon verkar gilla dig som vän, men också använda dig för att prata av sig. Det är inget du måste ställa upp på, även om du tror att hon är din drömtjej. Eller skulle ha varit under andra omständigheter.
Svar på tråden Min drömtjej har en värdelös pojkvän, vad gör man?