Min drömtjej har en värdelös pojkvän, vad gör man?
Om hon har pratat mycket om sin loser / slacker till pojkvän (vilket han absolut verkar vara), kanske hon behöver prata av sig? Tar hon upp det igen tycker jag att du kan fråga om hon inte tror att hon skulle ha det bättre som singel. Slippa vara den enda som anstränger sig i relationen, kunna göra vad hon vill, samt så småningom kanske träffa någon annan som faktiskt bidrar till relationen lika mycket som hon.
Har ni fått bra kontakt tror jag absolut att du kan vara så pass ärlig utan att det tolkas fel. Mer som ett gott råd från en välmenande vän / kollega. Men tänk på hur du formulerar dig. Var försiktig så att du inte låter dömande.
Det du INTE ska göra, är att säga eller ens antyda att hon borde välja dig i stället. Inte heller öppet kalla hennes sambo för loser eller värdelös, även om han kanske är det.
Dina känslor för henne, och hennes dåliga val av partner, är två olika saker. Blanda inte ihop dessa två. Med tanke på dina egna problem med känslor och närhet, är det inte alls säkert att du är vad hon behöver eller att en relation med dig skulle vara bättre, även om hon gjorde slut med sin nuvarande och ville försöka med dig i stället. HON kanske är vad DU behöver eller vill ha, men det räcker inte. Särskilt inte som hon inte ens är singel, samt (förmodligen) bara ser dig som en vän.
Skulle hon göra slut med sin nuvarande innan era liv går skilda vägar, kan du eventuellt visa ditt intresse då. Men gör det i så fall strax innan ni skiljs åt, ifall det skulle bli jobbigt.