• Sumpen

Min drömtjej har en värdelös pojkvän, vad gör man?

Jag är en man i typ medelåldern som lider av anknytningsproblem av typen otrygg-undvikande. Det innebär att jag som barn fått lära mig att ingen kan älska mig och att aldrig söka närhet, stöd eller kärlek. Det är även något som gör att jag har svårt att skaffa vänner eftersom jag alltid känner mig oönskad och avvikande. Jag har vissa autistiska drag, men det kanske mer beror på att jag är socialt otränad eller så är det det som är mitt grundproblem kanske. När jag gjort självskattningstest för asperger så har jag legat precis över gränsen för när det kan vara det.

Nu har jag denna sommar träffat en underbar tjej på jobbet och jag har haft mitt livs bästa sommar trots att jag inte ens haft någon semester och det enda vi har gjort egentligen är att äta lunch tillsammans varje dag. För mig har våra luncher där vi ibland äter på olika restauranger och ibland bara ätit våra matlådor ute i en park eller nere vid vattnet varit det mest romantiska jag varit med om fastän det kanske aldrig varit något annat än en lunch med en kollega. Till saken hör att vi jobbar i en mansdominerad bransch och hon måste ju kunna äta lunch med en man/kollega utan att det betyder något, men innan vi träffades åt hon alltid själv trots att hon är supersocial. Jag har försökt att inte få några känslor för henne, men det var nog dömt att misslyckas redan från start. Hon är enastående vacker, delar många intressen med mig och kanske framför allt så vill hon prata med mig så vad trodde jag skulle hända liksom?

Jag har ju dock den djupt rotade känslan att ingen någonsin skulle kunna älska mig + att hon inte ens är singel. Hon har en sambo som jag mest hört henne klaga på, men det betyder kanske inget. Jag har ju aldrig ställt några frågor om honom och om man vill ventilera något om sin relation så är det väl inte de positiva sakerna. Han verkar vara en riktig jävla loser som är en arbetslös 30+ årig jättebebis som inte bidrar med något vare sig i samhället eller i deras relation. Han har inte varit med på hennes resor, inget hon gör på sin fritid och han hjälper aldrig till med något i hemmet eller ekonomin utan det är hon som gör 10% av allt arbete i hemmet och är den enda som drar in pengar liksom.

Om ett par månader kommer våra vägar att skiljas åt jobbmässigt och hon kommer att försvinna ur mitt liv för alltid om jag inte gör något. Jag kommer nog inte klara av att umgås som vänner på fritiden även om jag skulle vilja ha henne i mitt liv för alltid. Jag vill bara be henne dumpa sin loser till pojkvän och ge mig en chans, men det känns ganska offensivt för någon som vanligtvis aldrig ens söker kontakt med någon och som inte ens tror att han skulle kunna bli älskad liksom. Sen kanske jag i så fall borde uttrycka det bättre så det inte låter som att jag kritiserar hennes val av partner så hårt ifall de är lyckliga ihop. Jag har ingen aning om ifall hon eventuellt skulle vara intresserad av mig på det sättet. Vad ska jag göra? Tiga och dö ensam och oälskad eller ta en risk och troligtvis bli av med hennes som vän och fortfarande dö ensam och oälskad??

• Svar på tråden Min drömtjej har en värdelös pojkvän, vad gör man?
  • Sumpen
    Sumpen skrev 2024-10-04 17:44:17 följande:
    Min drömtjej har en värdelös pojkvän, vad gör man?

Jag är en man i typ medelåldern som lider av anknytningsproblem av typen otrygg-undvikande. Det innebär att jag som barn fått lära mig att ingen kan älska mig och att aldrig söka närhet, stöd eller kärlek. Det är även något som gör att jag har svårt att skaffa vänner eftersom jag alltid känner mig oönskad och avvikande. Jag har vissa autistiska drag, men det kanske mer beror på att jag är socialt otränad eller så är det det som är mitt grundproblem kanske. När jag gjort självskattningstest för asperger så har jag legat precis över gränsen för när det kan vara det.

Nu har jag denna sommar träffat en underbar tjej på jobbet och jag har haft mitt livs bästa sommar trots att jag inte ens haft någon semester och det enda vi har gjort egentligen är att äta lunch tillsammans varje dag. För mig har våra luncher där vi ibland äter på olika restauranger och ibland bara ätit våra matlådor ute i en park eller nere vid vattnet varit det mest romantiska jag varit med om fastän det kanske aldrig varit något annat än en lunch med en kollega. Till saken hör att vi jobbar i en mansdominerad bransch och hon måste ju kunna äta lunch med en man/kollega utan att det betyder något, men innan vi träffades åt hon alltid själv trots att hon är supersocial. Jag har försökt att inte få några känslor för henne, men det var nog dömt att misslyckas redan från start. Hon är enastående vacker, delar många intressen med mig och kanske framför allt så vill hon prata med mig så vad trodde jag skulle hända liksom?

Jag har ju dock den djupt rotade känslan att ingen någonsin skulle kunna älska mig + att hon inte ens är singel. Hon har en sambo som jag mest hört henne klaga på, men det betyder kanske inget. Jag har ju aldrig ställt några frågor om honom och om man vill ventilera något om sin relation så är det väl inte de positiva sakerna. Han verkar vara en riktig jävla loser som är en arbetslös 30+ årig jättebebis som inte bidrar med något vare sig i samhället eller i deras relation. Han har inte varit med på hennes resor, inget hon gör på sin fritid och han hjälper aldrig till med något i hemmet eller ekonomin utan det är hon som gör 10% av allt arbete i hemmet och är den enda som drar in pengar liksom.

Om ett par månader kommer våra vägar att skiljas åt jobbmässigt och hon kommer att försvinna ur mitt liv för alltid om jag inte gör något. Jag kommer nog inte klara av att umgås som vänner på fritiden även om jag skulle vilja ha henne i mitt liv för alltid. Jag vill bara be henne dumpa sin loser till pojkvän och ge mig en chans, men det känns ganska offensivt för någon som vanligtvis aldrig ens söker kontakt med någon och som inte ens tror att han skulle kunna bli älskad liksom. Sen kanske jag i så fall borde uttrycka det bättre så det inte låter som att jag kritiserar hennes val av partner så hårt ifall de är lyckliga ihop. Jag har ingen aning om ifall hon eventuellt skulle vara intresserad av mig på det sättet. Vad ska jag göra? Tiga och dö ensam och oälskad eller ta en risk och troligtvis bli av med hennes som vän och fortfarande dö ensam och oälskad??

100% av allt arbete i hemmet ska det såklart stå. Han sitter bara och spelar datorspel eller tittar på videos när andra spelar datorspel hela dagarna.

P.s. ganska bristfällig sida det här eller är det bara på min dator som man inte kan se vad man skriver för att alla knappar och textboxar hamnar över texten man skriver?
  • Hjelm

Vad kan du göra åt att hennes pojkvän eventuellt är en douche? Ingenting.
    Du ska givetvis ingripa om det finns skäliga misstankar om  misshandel och våld.
    Annars kan du inte göra annat än fråga hur hon mår och trivs i relationen.
    Att säga att hon borde dumpa sin kille för dig får dig bara att låta som ett svartsjukt och besatt creep, dock.

• Anonym (Let it be)

Låt det vara. Hon är upptagen. Du har problem som du inte har tagit tag i.

• Anonym (Nej)

Berätta hur du känner? 

• Anonym (jury)
    Sumpen skrev 2024-10-04 17:44:17 följande:

Han verkar vara en riktig jävla loser som är en arbetslös 30+ årig jättebebis som inte bidrar med något vare sig i samhället eller i deras relation. 

Loser? Han har ju fått tag på din drömtjej som dessutom gör allt i hemmet samt drar in pengarna för honom. Kan det bli bättre? Han måste uppenbart ha kvaliteter som gör att hon gillar upplägget och livet med honom som det är nu, och det finns inte något du kan göra åt den saken. 
  • Anonym (Rådaren)

Det enda som är rimligt att göra är att blicka vidare. Hitta andra intressanta tjejer i stället.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Om hon har pratat mycket om sin loser / slacker till pojkvän (vilket han absolut verkar vara), kanske hon behöver prata av sig? Tar hon upp det igen tycker jag att du kan fråga om hon inte tror att hon skulle ha det bättre som singel. Slippa vara den enda som anstränger sig i relationen, kunna göra vad hon vill, samt så småningom kanske träffa någon annan som faktiskt bidrar till relationen lika mycket som hon.

Har ni fått bra kontakt tror jag absolut att du kan vara så pass ärlig utan att det tolkas fel. Mer som ett gott råd från en välmenande vän / kollega. Men tänk på hur du formulerar dig. Var försiktig så att du inte låter dömande.

Det du INTE ska göra, är att säga eller ens antyda att hon borde välja dig i stället. Inte heller öppet kalla hennes sambo för loser eller värdelös, även om han kanske är det.

Dina känslor för henne, och hennes dåliga val av partner, är två olika saker. Blanda inte ihop dessa två. Med tanke på dina egna problem med känslor och närhet, är det inte alls säkert att du är vad hon behöver eller att en relation med dig skulle vara bättre, även om hon gjorde slut med sin nuvarande och ville försöka med dig i stället. HON kanske är vad DU behöver eller vill ha, men det räcker inte. Särskilt inte som hon inte ens är singel, samt (förmodligen) bara ser dig som en vän.

Skulle hon göra slut med sin nuvarande innan era liv går skilda vägar, kan du eventuellt visa ditt intresse då. Men gör det i så fall strax innan ni skiljs åt, ifall det skulle bli jobbigt.

• Sumpen
    Anonym (jury) skrev 2024-10-04 18:08:06 följande:
    Loser? Han har ju fått tag på din drömtjej som dessutom gör allt i hemmet samt drar in pengarna för honom. Kan det bli bättre? Han måste uppenbart ha kvaliteter som gör att hon gillar upplägget och livet med honom som det är nu, och det finns inte något du kan göra åt den saken. 
    Hehe ja, jag pendlar mellan loser och vinnare. Att en sån enorm loser fått en så bra tjej utan att lyfta ett finger gör honom ju till en vinnare i den bemärkelsen. Hon verkar av allt att döma inte gilla upplägget utan klagar på att hon aldrig får hjälp och är på väg att gå in i väggen som ensam försörjare och hur svårt det är för henne.
    Anonym (jury) skrev 2024-10-04 18:08:06 följande:
    Loser för HENNE.

Och det är inte alls säkert att hon gillar upplägget, men en del har ändå svårt att lämna av olika skäl. Det kan finnas många orsaker. Antagligen var han inte så här i början, eller så är det inte så illa som det låter när hon beklagar sig för TS. Sambon kanske inte har varit arbetslös länge. Förhållandet har kanske gått upp och ner, som alla längre relationer. 

På TS beskrivning låter han inte som ett kap direkt, men varken TS eller vi vet ju hur illa det är, eller hur länge det har pågått.

Eller så är hon faktiskt på väg att göra slut. Att prata av sig med en vän eller kollega kan vara ett första steg.
    Sumpen skrev 2024-10-04 18:19:31 följande:
    Hehe ja, jag pendlar mellan loser och vinnare. Att en sån enorm loser fått en så bra tjej utan att lyfta ett finger gör honom ju till en vinnare i den bemärkelsen. Hon verkar av allt att döma inte gilla upplägget utan klagar på att hon aldrig får hjälp och är på väg att gå in i väggen som ensam försörjare och hur svårt det är för henne.
    Han fick henne garanterat inte utan att lyfta ett finger. Troligen var han inte så där i början, samt har andra kvaliteter.

Bra relationer kan försämras. Dåliga relationer kan ha varit bra. Vi vet inte hur länge hennes sambo har varit arbetslös eller hur deras liv har sett ut. 

Men om hon har varit så öppen med dig om hur tufft hon har det, tycker jag - som jag skrev tidigare - att du ska vara ärlig och fråga varför hon stannar. Fast inte med de orden, utan mer som jag skrev i mitt förra inlägg. Låt inte anklagande eller dömande, och blanda inte in dig själv eller dina egna känslor.

Blir hon singel kan du fråga om ni ska ses eller dylikt, men inte före dess.
Svar på tråden Min drömtjej har en värdelös pojkvän, vad gör man?