• EpicF

Mitt blodtryck är så lågt. Mår skit

Anonym (Vad göra) skrev 2024-10-05 15:12:25 följande:

Jag äter redan massa salt, så pass att folk knappt kan äta av min mat jag lagar. Tar även natriumklorid tabletter.
    Dricker 2 litet vatten och elektrolyter. Har stödstrumpor när jag jobbar. Har benen uppe alltid så fort jag kommer hem.
    Rör på mig, promenerar och cyklar mycket dagligen. 
    Jag förstår att vissa har lågt, då tänker jag 112-114 typ. Men 92/60 är alldeles för lågt.

Jag är blek, yr så pass så jag tappar balansen, svimmat flera gånger. Det hände senast igår, var så yr och sen svimmade jag och slog i huvudet i badkarskanten. Har sån huvudvärk och yrsel nu.
    Kan knappt fungera om dagarna.
    Och jag reser mig långsamt upp alltid

Ät lakris, då det har en förmåga att höja blodtrycket. Annars är det att dricka vatten, mer än 2 liter. 
  • EpicF

Annars är det bara så Att vissa har lång blodtryck än normalt. Jag har också lågt blodtryck och jar ibland  under 90 i övertryck. 

• EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-05 17:53:06 följande:

Kortisonbrist?
    Du lider inte bara av lågt blodtryck, det brukar man inte ha sy mycket symtom av.

Va?

Brukar man inte ha så mycket syntomer av lågt blodtryck? 

Har du själv haft lågt blodtryck? 
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2024-10-06 08:16:53 följande:

Att du mår så dåligt endast av trycket låter otroligt. Har också lågt, ofta under hundra. Jobbar i vården och att man svimmar ofta av ett tryck strax under 100 låter otroligt. Sök vård för svimningarna, inte trycket.

Det är inte speciellt ovanligt, vilket du hade vetat om du jobbar inom vården.... 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-06 11:48:48 följande:
    Det är mycket vanligt med lågt blodtryck.
    Mycket ovanligt att man mår som TS av det.
    Nej, det är inte "mycket vanligt" med lågt blodtryck.

Och ja, det är vanligt att man mår dåligt som ts vid lågt blodtryck (det är syntomerna för lågt blodteyck...). Alla gör dock inte det, men många gör det. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-06 12:09:31 följande:
    Visst. Låt TS tro att hennes besvär bara beror på trycket.
    Eftersom hon lågt blodtryck och har syntomer på lågt blodtryck så finns inte så mycket annars välja på.... 
  • EpicF

Men så länge de inte blir farligt lågt så behandlar man inte. Och ja, det finns läkemedelsbehandling mot svåra former av lågt blodtryck. 

• EpicF
    mammatill6 skrev 2024-10-06 19:13:19 följande:
    att man svimmar vid ett blodtryck strax under 100? Jo det är ovanligt. 
     Nej, det är inte ovanligt om man har lågt blodtryck. Det är ett av symtomen för just lågt  blodtryck. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-06 19:29:37 följande:
    Blodtryck kring 100 är inte ovanligt lågt.

Läs länken ovan. Där sägs att under 90/60 räknas som lågt. Trots det har de flesta inte ens symtom då.
    Jag skrev dock under 100. 

De flesta som har 90/60 har någon typ av symtom. 
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2024-10-06 20:53:10 följande:
    strax under 100 är inte så lågt att man borde svimma regelbundet. Och du kan inte skriva att det är vanligt att man svimmar vid strax under 100. Anledningen till att man svimmar pga av blodtrycket är ofta ett snabbt blodtrycksfall, inte själva låga blodtrycket isig.
    Att du inte vet att folk kan svimma pga lågt blodteyck, även om övertryck är strax under 100 är bara beklagligt. Men nu har du lärt dig något nytt. 
Svar på tråden Mitt blodtryck är så lågt. Mår skit