-
Hur kommer man över dödsångest?I perioder har jag mycket dödsångest. Hjärtat rusar, jag gråter.Det är ofta tankar om livet eller universum som triggar detta. T ex så ser jag en video om svarta hål på Facebook och direkt är dödsångesten där.Jag vill någonstans tänka att det finns ett liv efter döden, för att ha något lugn och hopp. Men när jag ser saker som handlar om universum så grusas alla dessa tankarna. Även om liv finns efter döden så skulle vi ändå försvinna när jorden kollapsar in i ett svart hål.Direkt en begravning kommer upp i en film så tänker jag på min egen begravning. Direkt en anhörig dör får jag ångest över min egen död. Jag är rädd för döden..Hur kommer man över detta?
-
Svar på tråden Har enorm dödsångest...
-
Några vägar att gå:
Läs på om radikal acceptans.
Undvik det som triggar din ångest. Inte alltid möjligt men i den mån det går.
Känner du att du vill så sök dig någon tro. Man får tro på vad man vill och behöver inte blanda in vetenskap. Vill du tro att vi lever efter döden trots teorier kring universum så är det helt okej.
Behandla ångestens sensationer. T ex avslappning om du spänner dig, andningsövningar om du andas konstlgt osv
Distrahera dig.
Kör mindfilnessövningar.
Vad du INTE bör göra är att grubbla för mycket. Svarta hål och universums slut är inte för alla. -
Jag hör verkligen hur jobbigt det måste vara för dig att känna den här typen av dödsångest. Det du beskriver ? att tankar om universum, livets slut och till och med saker som begravningar kan trigga den här ångesten ? är något många brottas med, det är verkligen tufft när det påverkar så djupt.Att acceptera att vi alla kommer att dö är något som kan kännas oöverstigligt, men för vissa hjälper det att närma sig dessa tankar lite i taget. Att försöka undvika tankar om döden kan ibland göra att de känns ännu starkare när de väl kommer upp. Ett sätt att hantera ångesten kan vara att långsamt låta dessa tankar finnas utan att kämpa emot dem, och att hitta ett sätt att acceptera dem som en del av livet. Detta kan låta läskigt, men många upplever att ju mer de tillåter sig själva att tänka på döden, desto mindre kraftfull blir ångesten.Det kan också vara till hjälp att prata om din rädsla med någon du litar på, eller till och med med en terapeut. Ibland kan det kännas som en lättnad bara att sätta ord på sina tankar och dela dem med någon annan. Du kanske upptäcker att du inte behöver bära dessa tankar ensam.En annan sak som kan vara lugnande är att fundera över vad som ger ditt liv mening just nu. Genom att fokusera på de saker som gör ditt liv meningsfullt kan du gradvis flytta fokus från oro över framtiden till att leva mer i nuet. Många som har dödsångest finner tröst i att reflektera över vad som är viktigt för dem här och nu.Jag vill också säga att det är helt okej att söka tröst i tanken på att det kanske finns något efter döden, även om det är något vi inte kan veta säkert. Att hålla fast vid den tröstande tanken kan vara en hjälp i sig.
-
Jag kunde inte hantera min dödsångest (eller hälsoångest som de säger på psykiatrin) så jag medicinerar mot den. Min ångest är pga att jag är rädd för vissa sjukdomar spec cancer eller problematik med hjärtat. Nu när jag får hjälp av psykiatrin med medicinering mår jag bättre! Säger inte att det är rätt väg för dig, men en bra samtalskontakt är en bra bit på vägen.
-
Jag har också i perioder problem med ångest, ofta kopplad till hälsoångest men även när någon närstående blir sjuk eller skadas. Jag får hjälp av samtalsstöd med psykolog samt medicinerar vid behov.
Det är skitjobbigt men bara insikten om att det "bara" är ångest - dvs en kemisk reaktion i kroppen och inget fysiskt farligt så brukar det mattas av. Det är dock svårt att nå det mindsetet på egen hand. Så: sök hjälp hos tex vårdcentral eller företagshälsa om sådan finns (ibland har man rätt till stödsamtal genom arbetsgivarens avtal).
-
Har också dödsångest i perioder. Undvik triggers. Fokusera på ditt liv här och nu. Saker som är greppbara som relationenär, jobb, materiella ting.
Läs på om spirualitet och var öppen för att det finns en själ eller liv efter detta. Kan kännas urfånigt om man är en skeptiker men jag har valt att tro på att det finns en själ.
Min dödsångest har dels handlat om att försvinna och bli bortglömd. Tänk på att ingenting kan helt och håller försvinna. Din kropp kommer återgå till jorden och bli en del av kretsloppet. Energin i din kropp försvinner inte. Den tar vägen någon annanstans. Allt går runt i ett kretslopp. Ingenting försvinner och Ingenting uppkommer ur tomma intet. Du kommer alltid att finnas. -
Hur ser ditt liv ut i övrigt? Jag kan också få mycket existensiell ångest i perioder, och det brukar bero på att jag är understimulerad. Småbarnsåren gjorde susen exempelvis, fanns ingen lucka till att fundera på sådana saker. Studentlivets löst reglerade dagar var betydligt sämre då det fanns oändligt med tid att tänka ut katastrofscenarier på.
-
Aboo...! Menar inte att förlöjliga din oro. Men varje dag dör människor i tusentals.
Du måste se det ifrån ett annat håll helt enkelt.
Så varje gång du ser en begravning eller en dokumentär ang universsum osv... Ja, men var någonstans i detta kunde du se dig själv födas?
För sanningen är att du faktiskt föddes, inom detta universum, som du ser en dokumentär om och får allt hopp att grusas av.
Vad är problemet egentligen? ALLA dör. Ändå så existerar du trots att "inget liv existerar i universum förutom på jorden".
Lol. Det är endast människans intelligens som sätter käppar i hjulet för förståelsen, men man glömmer lika snabbt bort att du faktiskt existerar ifrån "det så kallade tomma intet". Nej, jag har haft en dröm som förklarade det hela för mig. Och du kommer att slussas vidare till ett annat liv. Och du kommer att minnas ditt gamla, fram tills det att du slussas vidare och föds om på nttt. Sedan finns det dom som inte tar sig utanför jordens gravitationsfält. Men de återförds på nytt på jorden. Men jag kan inte komma med några bevis. Det var en klar och tydlig dröm jag hade helt nekelt. Men å andra sidan så kan inte dina tv program ens bevisa din egna existens. Så ta ett djupt andetag och acceptera din tid och möjligheten till ett okänt liv samt tidsrym för dig på nytt. Och gör det bästa av din korta tid som du är medcveten om i nuläget på denan jord istälelt för att grubbla över det du inte kan påverka.
-
Tack för alla bra tips!
Tror dock min dödsångest mest är kopplad till att jag har små barn ännu, varav en jag är enskild vårdnadshavare för och som har behov av särskilt stöd och bemötande. Jag är rädd för att dö och lämna honom till främlingar, som inte förstår sig på honom. Men också fomo. Rädd att missa mina barnbarns uppväxt och deras barn. Se hur släkten lever vidare liksom. Jag är rädd för att jag inte kan vara där och trösta mina barn när jag går bort, för jag - som deras mamma - kan det bäst.
Jag är rädd för att bli bortglömd. Mina barnbarns barn kommer inte minnas mig eller ens knappt veta mitt namn. Därför är släktforskning viktigt för mig. Att jag ska kunna och veta mina förfäders namn t ex.
Dödsångesten blir påtaglig ibland. De flesta dagarna lever jag som vanligt, men ibland slår den mig. Ibland kan jag ångra att mina föräldrar fick mig, för att det betyder att jag också tvingas att genomgå döden.
-
Vad är det du är rädd för? Är det att du kommer dö och aldrig vakna upp igen - någonsin i all evighet? Att du kommer sluta existera? Att livet tar slut för att aldrig någonsin i all evighet komma tillbaks. Att det är kört när du dött?Anonym (TS) skrev 2024-10-05 23:36:38 följande:
Tack för alla bra tips!
Tror dock min dödsångest mest är kopplad till att jag har små barn ännu, varav en jag är enskild vårdnadshavare för och som har behov av särskilt stöd och bemötande. Jag är rädd för att dö och lämna honom till främlingar, som inte förstår sig på honom. Men också fomo. Rädd att missa mina barnbarns uppväxt och deras barn. Se hur släkten lever vidare liksom. Jag är rädd för att jag inte kan vara där och trösta mina barn när jag går bort, för jag - som deras mamma - kan det bäst.
Jag är rädd för att bli bortglömd. Mina barnbarns barn kommer inte minnas mig eller ens knappt veta mitt namn. Därför är släktforskning viktigt för mig. Att jag ska kunna och veta mina förfäders namn t ex.
Dödsångesten blir påtaglig ibland. De flesta dagarna lever jag som vanligt, men ibland slår den mig. Ibland kan jag ångra att mina föräldrar fick mig, för att det betyder att jag också tvingas att genomgå döden.
-
Ja, det är nog så. Att jag kommer försvinna för alltid.Anonym (Agent Tjockis) skrev 2024-10-05 23:39:02 följande:Vad är det du är rädd för? Är det att du kommer dö och aldrig vakna upp igen - någonsin i all evighet? Att du kommer sluta existera? Att livet tar slut för att aldrig någonsin i all evighet komma tillbaks. Att det är kört när du dött?