Ha familj på besök när bebis föds
Holy shit! Folk som bor hemma hos en när man precis har fått barn????? Det hade jag aldrig fixat! No way!
Ni måste ta en rejäl funderare här.
Bor ni tillräckligt stort för att ha så många boende med er första tiden?
Vilken typ av människor är det? Kommer de att avlasta eller kommer de att parkera sig i soffan och gro rötter och förvänta sig service?
KOmmer de att lyssna när ni ber att få vara ifred en stund? Kommer svärmor att köra över dig för att du är man och hon kvinna och vet bättre?
Nu skrev jag att jag aldrig hade fixat det men det är JAG och alla är olika. För mig räckte besöken ett par timmar och sedan kunna stänga dörren efter dem och få vara ifred. Kunna lägga mig och sova ett par timmar när bebis sov utan att bli störd. Vagga i vardagsrummet med bebis i famnen på nätterna när den skrek utan att väcka en massa människor.
Min mamma kom och hjälpte mig en dag när jag var sjuk och maken bortrest när vår första var 10 månader. När min mamma hade åkt hem fick jag tvinga mig upp och ut i köket för att diska och plocka undan allt hon hade släpat fram och bara lämnat på diskbänken. Och det var inte lite!
Prata med din partner så att ni är överens. Prata om vad ni båda två förväntar er och hur ni ska kunna sätta gränser när/om de behövs.