• Anonym (P)

    Ha familj på besök när bebis föds

    vi ska ha barn om 1 månad o min sambos familj bor i annat land. Hennes mamma, pappa, bror o brorsbarn ska komma på bf o stanna 1,5 månad. Antingen har barnet kommit eller så kommer det under tiden dom är där. Till en början kändes detta som en bra idé, att de hjälper till men nu börjar jag tänka om det kanske blir dumt? Att barnet kommer ha så många personer omkring sig försts tiden. Att vi inte kommer få anknytning? Vad tror ni?

  • Svar på tråden Ha familj på besök när bebis föds
  • Anonym (A)

    Klart ni får anknytning, barnet kommer ju att ligga mkt vid mammans bröst den första tiden. 
    Sedan får ni sätta gränser,  de behöver inte vara hos er hela tiden.

  • Agda90

    Holy shit! Folk som bor hemma hos en när man precis har fått barn????? Det hade jag aldrig fixat! No way! 


    Ni måste ta en rejäl funderare här. 
    Bor ni tillräckligt stort för att ha så många boende med er första tiden?
    Vilken typ av människor är det? Kommer de att avlasta eller kommer de att parkera sig i soffan och gro rötter och förvänta sig service?
    KOmmer de att lyssna när ni ber att få vara ifred en stund? Kommer svärmor att köra över dig för att du är man och hon kvinna och vet bättre? 

    Nu skrev jag att jag aldrig hade fixat det men det är JAG och alla är olika. För mig räckte besöken ett par timmar och sedan kunna stänga dörren efter dem och få vara ifred. Kunna lägga mig och sova ett par timmar när bebis sov utan att bli störd. Vagga i vardagsrummet med bebis i famnen på nätterna när den skrek utan att väcka en massa människor. 

    Min mamma kom och hjälpte mig en dag när jag var sjuk och maken bortrest när vår första var 10 månader. När min mamma hade åkt hem fick jag tvinga mig upp och ut i köket för att diska och plocka undan allt hon hade släpat fram och bara lämnat på diskbänken. Och det var inte lite! 

    Prata med din partner så att ni är överens. Prata om vad ni båda två förväntar er och hur ni ska kunna sätta gränser när/om de behövs. 

  • Anonym (Jag)

    Jag hade nog aldrig orkat det (har tre barn och väntar fjärde) men alla är ju olika, det klart det kan vara avlastning också. Men sen tänker jag på förkylningar och sånt , det kanske inte är så jättebra med så många människor i närheten av bebisen första tiden. 

  • Anonym (P)
    Agda90 skrev 2024-10-03 14:05:48 följande:

    Holy shit! Folk som bor hemma hos en när man precis har fått barn????? Det hade jag aldrig fixat! No way! 


    Ni måste ta en rejäl funderare här. 
    Bor ni tillräckligt stort för att ha så många boende med er första tiden?
    Vilken typ av människor är det? Kommer de att avlasta eller kommer de att parkera sig i soffan och gro rötter och förvänta sig service?
    KOmmer de att lyssna när ni ber att få vara ifred en stund? Kommer svärmor att köra över dig för att du är man och hon kvinna och vet bättre? 

    Nu skrev jag att jag aldrig hade fixat det men det är JAG och alla är olika. För mig räckte besöken ett par timmar och sedan kunna stänga dörren efter dem och få vara ifred. Kunna lägga mig och sova ett par timmar när bebis sov utan att bli störd. Vagga i vardagsrummet med bebis i famnen på nätterna när den skrek utan att väcka en massa människor. 

    Min mamma kom och hjälpte mig en dag när jag var sjuk och maken bortrest när vår första var 10 månader. När min mamma hade åkt hem fick jag tvinga mig upp och ut i köket för att diska och plocka undan allt hon hade släpat fram och bara lämnat på diskbänken. Och det var inte lite! 

    Prata med din partner så att ni är överens. Prata om vad ni båda två förväntar er och hur ni ska kunna sätta gränser när/om de behövs. 


    Vi bor i en trea så inte speciellt stort.. det är min sambo som så gärna vill ha de här. Det ingår väl lite i deras kultur typ?
    de kommer vara hjälpsamma så jag tror inte vi behöver städa eller laga mat utan det fixar svärmor. 


    men jag tänker med sjukdommar, en 11 åring som ska underhållas. Sen hur det blir om det är så att svärmor ska ta över att ta nätter o grejer. Hur blir det med anknytning där? Är det negativt? Jag kan tänka mig att de kommer vilja gå upp på nätterna o vagga mm 

  • Räkan77

    Det beror ju helt på vilken kemi/relation ni har och om du är en person som behöver mycket eget utrymme eller inte. Om du tycker att det är lite ansträngande att umgås med dom nu så kommer det bli jobbigt. Men om du å andra kommer väl överens med dem och älskar att umgås så kommet du tycka att det är toppen.

    Se bara till att ta din plats som pappa. Beroende på vilken kultur familjen kommer ifrån så kan det ju vara olika hur involverad pappan är under bebistiden. Det är ni som föräldrar som är nummer ett för bebisen, mormor och gänget kommer tvåa.

    Gällande infektioner så är ju det värsta för bebisen att ha äldre syskon som går på förskola, och det är ju en väldigt vanlig situation. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag hade aldrig pallat, men kommer de från en annan kultur och du känner dig ok med upplägget, är det inget fel. Viktigt är självklart också vad din sambo tycker. Vill hon ha sina släktingar där så länge, samt allihop i er trea? Det är hon som kommer att påverkas mest rent fysiskt (förlossning och amning osv), men självklart påverkas även du.

    Sätt rimliga gränser och se till att ta plats som pappa. Du behöver inte vara med hela tiden eller ta hand om barnet hela tiden. Men var närvarande och engagerad, så kommer barnet med tiden få lika stark anknytning till dig som till sin mamma.

  • Xenia

    Jag tror inte det blir något problem med anknytningen. Se till att du bär barnet och byter blöjor på det så inte svärmor tar över helt för att det är "kvinnogöra". Hursomhelst reser de hem en dag och då är det bara mamma och pappa som tar hand om barnet.

    Personligen skulle jag tyckt det varit en mardröm att ha så många gäster boende just när man försöker få rutiner att fungera. Inte ens min egen mor skulle varit välkommen annat än för några timmars besök. Hon skulle haft synpunkter och kritik på allt, städning, matlagning och hur vi tog hand om babyn. Men det är jag det. Din sambo känner sig tydligen trygg med att familjen "invaderar". Hon är glad över avlastningen med matlagning etc.

  • Agda90
    Anonym (P) skrev 2024-10-03 14:23:52 följande:

    Vi bor i en trea så inte speciellt stort.. det är min sambo som så gärna vill ha de här. Det ingår väl lite i deras kultur typ?
    de kommer vara hjälpsamma så jag tror inte vi behöver städa eller laga mat utan det fixar svärmor. 


    men jag tänker med sjukdommar, en 11 åring som ska underhållas. Sen hur det blir om det är så att svärmor ska ta över att ta nätter o grejer. Hur blir det med anknytning där? Är det negativt? Jag kan tänka mig att de kommer vilja gå upp på nätterna o vagga mm 


    Det är där ni måste vara tydliga och sätta gränser. Det är också därför det är viktigt att du pratar med din sambo. 
    Visst kan farmor hjälpa till men det är ni som är föräldrarna. Farmor ska inte ta alla nätter. Eller? Prata om det! 

    Du skriver att "svärmor ska ta över nätter och grejer", är det det du är orolig för att hon ska göra? Har du pratat ordentligt med din sambo?

    Det är NI som ska vara överens om vad som är bäst för ER. Jag är själv från ett annat land och kan säga så här: jag skiter i kulturen. Bara för att saker och ting görs på ett visst sätt i mitt hemland och mina föräldrar anser att det ska vara si eller så så är det inte deras ord som väger tyngst i mitt hem, det är mitt och makens. Så prata med din sambo. Berätta vad du är orolig för och lägg upp en plan på hur ni ska göra. 

    Sen att ta med en 11 åring som ska underhållas i en liten 3:a. Det är bäddat för trubbel. Vad ska förresten hennes bror bidra med?
  • Studentpappa

    Men fy fan, låter som den absolut sämsta tänkbara lösning jag hade kunnat tänka mig! Varför vill man utsätta sig för något dylikt?


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Mia)

    Det låter som för många personer i en trea, men annars så kan det vara en fin start för er. Vi bor också långt från min familj och när de kommer så kommer de gärna en lite längre tid (veckor upp till någon månad). Det blir ju en annan grej än om man träffas ett par timmar till söndagsmiddagen. Det gäller att få till en "vardag" där alla får plats och lite privatliv. 

    Jag hade inte oroat mig för bebisen - de är bara positivt att födas in i en större "flock" - men väl min tolerans för att ha gäster. 11-åringen tror jag också snarare kommer att vara en tillgång än en belastning, för han eller hon är en utmärkt ursäkt att skicka iväg alla gäster på olika utflykter, aktiviteter och uppdrag.

    Finns det möjlighet att få till lite mer utrymme? Kanske hitta något AirBnB nära er? Eller ett modest hotell? Kanske hyra en stuga? Bara så att ni inte behöver snubbla över varandra.

Svar på tråden Ha familj på besök när bebis föds