• Anonym (Bs man)

Bihyckleri?

Varför ses manlig bisexualitet som något motbjudande och negativt medan kvinnlig sådan är spännande och positivt?

Många kvinnor här på forumet och andra sammanhang uttrycker att de äcklas av bisexuella män. Medan trådar av och om bisexuella kvinnor nästan enbart får positiv respons och väldigt sällan får negativa kommentarer av män. Aversionen mot bisexuella män har inte främst något med monogami eller trohet att göra - många kvinnor säger att de inte skulle acceptera att en man hade haft bisexuella erfarenheter innan de träffades. Även i swingersammanhang är det vanligt och accepterat och till och med uppmuntrat med kvinnlig bi sexualitet medan manlig sådan är tabu. Där har det uppenbarligen ingenting med monogami att göra. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Bihyckleri?
  • Anonym (69"-man)

Mi Ridell har förklaringen i sin bok Big D*ck energy. Det är djupt rotat i vår kultur att det viktigaste för att vara en man är att inte vara tjej. Det vill säga bland annat att vara den mottagande i sängen men även andra saker.
    Min egen erfarenhet är snarare tvärt om att kvinnor av idag går igång på en bi/binyfiken man. Det utstrålar att han kommit över rädslan att betraktas feminin och kan ha utvecklat den emotionella intelligens som kvinnor saknat hos män.

• Anonym (Jag)
    simpleMan skrev 2024-10-03 08:21:52 följande:
    Nyfiken varför du "gärna sett det"
    Är bi själv men nyfiken varför du hade föredragit det
    För att jag tycker det är sexigt.
  • Malmopar

Som någon skrev tidigare handlar det utan tvekan om stereotyper , men även om hur man är uppväxt I hemmet , bland vänner och vilken miljö man blivit formad i. 

Är du uppväxt i en hård miljö oavsett om det är i hemmet eller i umgänget så kommer du också formas efter det och i många sådana miljöer är det inte accepterat. 

sen tror jag nog att även om folk nekar så skulle nog fler än som erkänner det inte säga nej till att testa med samma kön. 

• Anonym (Kvinna)

Tycker att det är sexigt med två kvinnor, två män är bara extremt avtändande! 

• Anonym (Kille)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-10-04 13:06:50 följande:

Tycker att det är sexigt med två kvinnor, två män är bara extremt avtändande! 

Får man fråga varför? Drömmer dig inte. Bara undrar
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kille) skrev 2024-10-04 16:54:57 följande:
    Får man fråga varför? Drömmer dig inte. Bara undrar
    Jag tycker att det är omanligt och äckligt. Har inget emot gaymän men jag tycker att det är avtändande rent sexuellt. 
  • Anonym (Q)

Jag tycker att bisexualitet är äckligt, oavsett kön.

• Anonym (Erika)

Både jag och min kille är bisexuella. Dock har ingen av oss något intresse av att ha ett förhållande men någon av samma kön. Många (typ alla) av mina hetrosexuella OCH bisexuella tjejkompisar tycker det är äckligt och avtändande med bisexuella män. De kallar det omanligt, fjolligt, bögigt osv.....
    Jag tycker det är otroligt hett att se min kille suga och bli påsatt av en annan kille. Älskar även att "dela kuk" med honom när vi har sex med andra män.
    Det känns typ som att jag är ensam om att gilla det.

• Anonym (Q)
    Anonym (Erika) skrev 2024-10-06 08:29:37 följande:

Både jag och min kille är bisexuella. Dock har ingen av oss något intresse av att ha ett förhållande men någon av samma kön. Många (typ alla) av mina hetrosexuella OCH bisexuella tjejkompisar tycker det är äckligt och avtändande med bisexuella män. De kallar det omanligt, fjolligt, bögigt osv.....
    Jag tycker det är otroligt hett att se min kille suga och bli påsatt av en annan kille. Älskar även att "dela kuk" med honom när vi har sex med andra män.
    Det känns typ som att jag är ensam om att gilla det.

Du är nog relativt ensam om det, ja.

Att partnern har sex med någon annan är fullständigt otänkbart för mig, att delta i en ormgrop är ännu mer otänkbart.

Jag avstår hellre från sex resten av livet om jag ska vara ärlig.
    Avstår också hellre än att ligga med en man som tänder på män, det är fruktansvärt avtändande för mig.

Som tur är så är min man likadan, vi är inte så jättesexuella av oss. Har en mysigt och lugnt kärleksliv och avstår diverse aktobatik och attiraljer när vi älskar med varandra. Våra kroppar och själar är allt som behövs.
  • Hjelm

Det har väl nästan alltid - åtminstone i modern tid - varit mer tabu och provocerande med homosexuella män än dito kvinnor. Därmed blir även bisexuella män det.

• ClumsySmurf
    Anonym (PQ) skrev 2024-10-03 07:34:08 följande:

Gamla könsroller/stereotyper där mannen ska vara manlig och det ses inte som manligt att sättas på av/sätta på andra män. Det ses inte som lika grundläggande för kvinnors femininet eller attraktionsnivå på det sättet att inte gilla sex med andra kvinnor. Det är samma med andra saker. Det är ok för kvinnor och flickor att ha maskulina kläder, ha stereotypiskt maskulina fritidsintressen, yrken/karriärer etc men inte ok för män/pojkar att ha feminin klädstil, feminina fritidsintressen etc. Vissa har ju idag tagit det till en annan nivå där femininet i sig ses ner på helt även för kvinnor/flickor. 

Anonym (Wheeu wheeu) skrev 2024-10-03 23:40:43 följande:
    För att 'män' gillar att tjejer håller på med varandra. De betraktar kvinnlig bisexualitet inom ramarna för deras egna heterosexuella sexualitet. 

Korta svängar pga "patriarkatet" där allt primärt ses genom ögonen från en mans referensramar.

bögar som tycker heterosex är äckligt,
    preferens?
    maskulina fritidsintressen?
    patriarkatet?
    porr?

• Anonym (Nn)
    Malmopar skrev 2024-10-04 12:33:43 följande:

Som någon skrev tidigare handlar det utan tvekan om stereotyper , men även om hur man är uppväxt I hemmet , bland vänner och vilken miljö man blivit formad i. 

Är du uppväxt i en hård miljö oavsett om det är i hemmet eller i umgänget så kommer du också formas efter det och i många sådana miljöer är det inte accepterat. 

sen tror jag nog att även om folk nekar så skulle nog fler än som erkänner det inte säga nej till att testa med samma kön. 

Behöver inte handla om uppväxt alltid. Jag är uppvuxen i en familj med moderna värderingar och brukar även se Pridetåget varje år. 

Att jag vägrar dejta bisexuella män handlar inte om något hat mot läggningen i sig utan bygger mer på fullt rimliga antaganden som jag gör om såna män. 

Sen är det också en del instinktiva känslor som sätter den gräns jag har kring bisexuella. Känslor som finns där i grunden och inte kan omvandlas. 
  • Anonym (Karen)

Män är nog generellt mer öppensinnade kring vad folk gör privat, hur man ska vara och de attribut man behäftar sig med. Man har nog en lite mer "laid back"-attityd gentemot sin omgivning.

Det är min erfarenhet och självfallet finns det undantag.

• Anonym (Cio)

Jag skulle gissa att det har att göra med att manliga samkönade förhållanden förknippas med femininitet, och feminina män ses ner på i betydligt högre grad än maskulina kvinnor eftersom femininitet generellt har lägre status. 

Jag tror också att det kan finnas historiska förklaringar. Manlig och kvinnlig samkönad sexualitet har behandlats fundamentalt olika längre bak i tiden. Manligt samkönat sex har varit ett allvarligt brott medan den kvinnliga motsvarigheten inte var reglerad i lag eftersom man inte kunde föreställa sig att den fanns. Sex var lika med penis. Utan penis fanns inget sex att förbjuda. Kulturer förändras generellt vääääldigt låååångsamt och därför är det troligt att den här äldre synen på vad sex är fortfarande påverkar. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Cio) skrev 2024-10-07 08:52:07 följande:

Jag skulle gissa att det har att göra med att manliga samkönade förhållanden förknippas med femininitet, och feminina män ses ner på i betydligt högre grad än maskulina kvinnor eftersom femininitet generellt har lägre status. 

Jag tror också att det kan finnas historiska förklaringar. Manlig och kvinnlig samkönad sexualitet har behandlats fundamentalt olika längre bak i tiden. Manligt samkönat sex har varit ett allvarligt brott medan den kvinnliga motsvarigheten inte var reglerad i lag eftersom man inte kunde föreställa sig att den fanns. Sex var lika med penis. Utan penis fanns inget sex att förbjuda. Kulturer förändras generellt vääääldigt låååångsamt och därför är det troligt att den här äldre synen på vad sex är fortfarande påverkar. 

Den påverkar inte mig iallafall. Jag tycker att det är avtändande oavsett om den hade varit accepteterad eller inte. 
  • New  Dawn

Så här tror jag. 
    Heterosexuella kvinnor tänder ofta på att män är just män. Manlighet är sexigt.
    Homosexuella män utstrålar ofta motsatsen, mer eller mindre, vilket gör dem mindre manliga, vilket påverkar inställningen till bisexualitet. 

Kvinnor som har sex med kvinnor visas ofta upp, trots att de är väldigt kvinnliga, i porr, i spelfilmer, osv. Det vill säga kvinnligheten påverkas inte. 

Lesbiska kvinnor kan däremot ofta vara lite manhaftiga. Dessa kvinnor kanske inte är lika attraktiva för heterosexuella män, men det är inte dessa kvinnor vi oftast ser ha sex. (i porr och andra filmer, eller på bilder) 

Skulle män se manhaftiga kvinnor ha sex, skulle de nog ändå kunna uppskatta att se det, eftersom att män i större utsträckning gillar att se sex i största allmänhet. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Bihyckleri?