• Anonym (Bs man)

Bihyckleri?

Varför ses manlig bisexualitet som något motbjudande och negativt medan kvinnlig sådan är spännande och positivt?

Många kvinnor här på forumet och andra sammanhang uttrycker att de äcklas av bisexuella män. Medan trådar av och om bisexuella kvinnor nästan enbart får positiv respons och väldigt sällan får negativa kommentarer av män. Aversionen mot bisexuella män har inte främst något med monogami eller trohet att göra - många kvinnor säger att de inte skulle acceptera att en man hade haft bisexuella erfarenheter innan de träffades. Även i swingersammanhang är det vanligt och accepterat och till och med uppmuntrat med kvinnlig bi sexualitet medan manlig sådan är tabu. Där har det uppenbarligen ingenting med monogami att göra. 

Varför är det så? 

• Svar på tråden Bihyckleri?
  • Anonym (PQ)

Gamla könsroller/stereotyper där mannen ska vara manlig och det ses inte som manligt att sättas på av/sätta på andra män. Det ses inte som lika grundläggande för kvinnors femininet eller attraktionsnivå på det sättet att inte gilla sex med andra kvinnor. Det är samma med andra saker. Det är ok för kvinnor och flickor att ha maskulina kläder, ha stereotypiskt maskulina fritidsintressen, yrken/karriärer etc men inte ok för män/pojkar att ha feminin klädstil, feminina fritidsintressen etc. Vissa har ju idag tagit det till en annan nivå där femininet i sig ses ner på helt även för kvinnor/flickor. 

• Anonym (Jag)

Min man hade gärna fått vara bi.

• Anonym (Flexi)

Jag upplever det inte så. Många kvinnor i dag tycker det kan vara sexigt att se sin man suga en annan man. Hon vill bara inte bli lurad, att han går bak hennes rygg. 

• simpleMan
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-03 08:14:26 följande:

Min man hade gärna fått vara bi.

Nyfiken varför du "gärna sett det"
    Är bi själv men nyfiken varför du hade föredragit det
  • Anonym (Nn)

Finns inget hyckleri. Vissa saker är bara mer äckligt än andra.

Själv attraheras jag varken av bisexuella män eller kvinnor. 

Respekterar dem som människor naturligtvis men har noll intresse för att se två tjejer ha sex och attraheras inte av bisexuella män i en relation med mig. Det är otänkbart rentav.

• Anonym (Wheeu wheeu)

Pga heterosexuellt "vanlig" porr. Män uppfattar kvinnlig bisexualitet som något eggande och positivt, inte manlig bisexuslitet.

Det du (ts) upplever är den manliga synen på bisexualitet, du projicerar den på kvinnor, det synsättet sker inom porren också.

• Anonym (Nora)
    Anonym (Flexi) skrev 2024-10-03 08:18:53 följande:

Jag upplever det inte så. Många kvinnor i dag tycker det kan vara sexigt att se sin man suga en annan man. Hon vill bara inte bli lurad, att han går bak hennes rygg. 

Vad baserar du det på? Att många kvinnor tycker att det är sexigt att se sin man suga av en annan man?

Till TS: Jag tror att det beror på att det är kvinnor som svarar angående männens bisexualitet och männen som svarar angående kvinnornas. Män har alltid tänt på kvinnor som har sex med kvinnor.
  • hejsanhå

Svart på vitt så finns det ju flera länder i världen där sex mellan män är olagligt men inte sex mellan kvinnor, samt länder där båda är olagligt men att manlig homosexualitet straffas högre.

Av någon anledning ses homosexualitet bland män som värre.

• Anonym (Wheeu wheeu)
    hejsanhå skrev 2024-10-03 23:23:12 följande:

Svart på vitt så finns det ju flera länder i världen där sex mellan män är olagligt men inte sex mellan kvinnor, samt länder där båda är olagligt men att manlig homosexualitet straffas högre.

För att 'män' gillar att tjejer håller på med varandra. De betraktar kvinnlig bisexualitet inom ramarna för deras egna heterosexuella sexualitet. 

Korta svängar pga "patriarkatet" där allt primärt ses genom ögonen från en mans referensramar.
  • Anonym (Det finns skäl till detta)
    hejsanhå skrev 2024-10-03 23:23:12 följande:

Kan förstå detta på nåt sätt, även om jag inte är emot HBTQ som grupp eller deras lika rättigheter i samhället.

Män är mer gränslösa i sin sexualitet, mindre kräsna och ligger runt mycket mer med andra män än kvinnliga gaypersoner. 

De ägnar sig också åt ohälsosamt, onaturligt sex som ger skador, sprider sjukdomar, där HIV är den mest digra. Det gör inte lesbiska. 

När jag får reda på att en man är gay eller bi så tänker jag undermedvetet att han legat runt mycket och bjudit ut sig till många och därmed varit allt annat än exklusiv med sin sexualitet. Även spridit sjukdomar till både män och kvinnor. 

Tror att jag rentav läst detta nånstans, att bi och gaymän har en sämre sexualhälsa än heteromän. 

Jag tycker inte att manlig homo eller bisexualitet är något fel i sig utan det är runtliggandet, den billiga sexualiteten och brist på självrespekt som äcklar mig.

Skulle aldrig kunna lita på en bisexuell pojkvän. Det kan ju räcka med att vi har ett enda gräl så springer han ut till närmaste gayklubb och tröstligger med en annan man. Så enkelt är det för bikillar att vara otrogna.

Män är ju inte heller kända för att vilja tala ut om problem, de tänker mest på sex och att bjuda ut sig till så många som möjligt, även straighta män gör väl detta. Dock är det inte lika lätt för dem att vara otrogna. 
Svar på tråden Bihyckleri?