Inlägg från: Anonym (stör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stör)

18 år bor hemma va gäller

Anonym (Li) skrev 2024-10-02 17:30:29 följande:
    18 år bor hemma va gäller

Jag har en 18 åring o en 13 åring o en 4 åring. Supermysigt på nästan alla sätt. 18 åringen verkar ha håltimmar varje dag o kommer hem 00 eller 01 varje natt. Vi bor så litet letar större men jag vaknar varje gång han kommer hem o kan inte somna om. Brukar ibland ligger vaken för att somna när han kommer men det blir förlängd om det är så sent.

Jag vill verkligen inte störa hans liv eller vara en tråkig mamma men jag önskar så att han kunde komma hem runt 23 på vardagar iaf. 

Han tycker det är sjukt o visst det är det eftersom det bara beror på min sömn. 

Va är rätt o vad är fel. Jag är så trött så jag står snart inte ut men samtidigt känner jag inte att jag kan tvinga hem honom till 23

Det är inte orimligt att visa hänsyn till de andra man bor med även när man är 18 år. Många i den åldern har inte ännu börjat fatta sånt, men där får du börja ha en dialog. 

Om din son kommer hem sent så får han vara väldigt tyst för att inte väcka er andra. Om han inte klarar det så får han komma hem tidigare så att han inte stör er. Du behöver inte tvinga honom till nåt, men du kan förklarar hur konsekvenserna för andra blir av hans agerande, öva upp hans tänkande till att omfatta andra och kunna agera mer vuxet.
  • Anonym (stör)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-10-04 08:43:40 följande:

Håll fokus. Det handlar i sak inte om att TS är "lätt-väckt", eller har svårt för att "somna om" (i de fall hon skulle bli väckt efter 01:00).

Det är inte rimligt att en hemmavarande 18-åring, som går sista året på gymnasiet, kommer hem efter midnatt varje mån-tors kväll. Så är det bara. punkt. slut.

Den enda möjliga, godtagbara, undanflykten vore om ungdomen ägnade sig åt någon idrottsaktivitet (typ sen träning), eller hade ett extrajobb... men även då kan man givetvis fundera på det lämpliga att göra det 4-5dagar i veckan...

Allt annat är bara dravvel och "svagt" föräldraskap eller en massa curlande undanflykter att "min lilla Kalle sköter sig ändå" och "det funkar i vår familj", "skaffa öronproppar". Snälla. 

Det är upp till oss vuxna att visa våra ungdomar. Sätt er ned som "vuxna", prata, samtala. Att tjata, gnata på en 18-åring. Inte en chans. Den tiden är förbi med ett antal år. 

Vadå; så är det bara, punkt slut. Vem är du att bestämma det åt någon annan?

Det är ju för TS som sonens tider inte fungerar, det verkar ju inte vara nåt problem för sonen själv. Det är sannerligen inte upp till dig att avgöra vad som fungerar eller inte i olika familjer. Och det är väl snarare du som dravvlar om svagt föräldraskap curlande och annat som du inte har med att göra när det gäller andra än dig själv och din familj.
  • Anonym (stör)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-10-04 12:21:35 följande:
    Oj! Öm tå... eller är du "18-år-gammal"...Flört

Det är mycket som inte är några problem för tonåringar. Har tre stycken själv. 

Kunde i sak inte bry mig mindre. Men givet att detta är ett diskussionsforum så säger jag vad jag tycker och anser.

Har du problem med det, scrolla vidare!

TS är vuxen, mamma, har en familj med yngre barn. I den så ingår en myndig 18-årig son som går sista året på gymnasiet. Anser TS att kl 23:00 är en mer rimlig tid, så är det så.

Det är hög tid att vi vuxna inte abdikerar i vårt föräldraskap, och TS önskar höra andras åsikter i frågan.

Vill du ställa dig på sonens sida. Fine. Varsågod.

Själv så väljer jag att ställa mig på TS sida och anser också att det inte är helt rimligt att en 18-åring som går sista året på gymnasiet kommer hem "kring midnatt" varje kväll mån-tors.

Tror du att jag försöker bestämma åt andra? Vilken planet bor du på!? Detta är ett anonymt diskussionsforum! Varken mer, varken mindre. Punkt. slut. Flört

Trevlig helg!
    Inga ömma tår, men tre nuvarande tonåringar och en som kommit över tonåren.

Det var ditt sätt att uttrycka dig så tvärsäkert,  med ord som att så är det bara, punkt slut, som störde mig. Men såklart får du uttrycka dig så i ett diskussionsforum utan att jag ska lägga mig i. 

Ha en trevlig helg du med!
  • Anonym (stör)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-10-04 13:25:23 följande:
    Fair enough! Kanske lät lite väl krasst i text. Handlar inte om att "köra över" 18-åringen. Det kommer inte funka det heller...

Grattis! Min två äldsta är nyligen utflugna. 21 resp. 19, samt en 18-åring som går sista året på gymnasiet. 

Men om 18-åringens "ute-tider" stör TS (och kanske resten av familjen), då får man sätta sig ner och samtala och hitta en rimlig kompromiss... anser jag.

Fridens!
    Och det håller jag fullständigt med om. Samtala och hitta rimliga sätt att leva tillsammans. 
Svar på tråden 18 år bor hemma va gäller