• Anonym (Li)

18 år bor hemma va gäller

Jag har en 18 åring o en 13 åring o en 4 åring. Supermysigt på nästan alla sätt. 18 åringen verkar ha håltimmar varje dag o kommer hem 00 eller 01 varje natt. Vi bor så litet letar större men jag vaknar varje gång han kommer hem o kan inte somna om. Brukar ibland ligger vaken för att somna när han kommer men det blir förlängd om det är så sent.

Jag vill verkligen inte störa hans liv eller vara en tråkig mamma men jag önskar så att han kunde komma hem runt 23 på vardagar iaf. 

Han tycker det är sjukt o visst det är det eftersom det bara beror på min sömn. 

Va är rätt o vad är fel. Jag är så trött så jag står snart inte ut men samtidigt känner jag inte att jag kan tvinga hem honom till 23

• Svar på tråden 18 år bor hemma va gäller
  • Tow2Mater

Klart du kan ha krav pa att vara hemma 23. Gillas det inte kan han ju flytta.

• Comin

Han är per definition en vuxen person nu och kan göra som han vill. Ska han däremot fortsätta bo hos dig, antagligen gratis får han inrätta sig efter dig. Jag har själv en 18 åring hos mig och i veckan är det 23 som gäller, då ska han vara hemma och tyst. Jag sover gott om natten, han med. I helgen får han vara ute lite mera som han vill.

• Maac

Klart att du kan ställa krav att det ska vara helt tyst efter 23. Kan han inte respektera det får han bo någon annanstans. I en familj måste alla få må bra, och då ingår det att man får sova. 

Klockan 23 är fullt rimligt.

• Anonym (Pippi)

Självklart kan du ställa krav och enligt mig är 23 alldeles för sent på vardagar. 
    Jag har en 21 åring, 18 åring och 16 åring. De ska vara hemma senast kl. 20 på vardagar och kl. 21 på helger. Är det något riktigt speciellt kan jag sträcka mig till kl. 21 på vardagar och 22 på helger men inte senare än så. 
    Vi lägger oss senast 22.30 på vardagar och 23-24 på helger och det skulle inte funka om nån kom rännandes efter det. Fungerar bra och barnen respekterar mina tider. 

• Anonym

Att störa övriga familjens nattsömn ska vara undantag.
    Du kommer braka ihop om du får din sömn störd regelbundet. 
    Ställ krav

• felicityporter

Men hur kan din sömn bli så förstörd av att någon kommer hem senare än 23? Be honom öppna och stänga dörren tyst och gå till sitt rum utan att göra ljud bara, det ska normala människor klara av att sova igenom eller åtminstone kunna somna om snabbt.

• Anonya
    felicityporter skrev 2024-10-02 21:31:09 följande:

Men hur kan din sömn bli så förstörd av att någon kommer hem senare än 23? Be honom öppna och stänga dörren tyst och gå till sitt rum utan att göra ljud bara, det ska normala människor klara av att sova igenom eller åtminstone kunna somna om snabbt.

Tyvärr hjälper det inte TS att normala människor klarar av det. Det är många människor som har sömnproblem och störs av betydligt mindre. TS skriver att de bor så trångt, så det är inte säkert att 18-åringen har ett eget rum eller så sover TS i vardagsrummet och hör alla dörrar mycket tydligt och de kan vara rätt många (ytterdörr, toa, kylskåp, skåp, rumsdörr). 

TS, det är absolut inte orimligt att en 18-åring ska vara hemma kl. 23 på vardagar, tvärtom. Din son är visserligen myndig, men så länge han bor hemma behöver han rätta sig efter många regler. En är absolut när man kommer hem (rimliga tider då, vilket jag inte anser kl. 20-21 vara för myndiga som någon har ovan) och om en i familjen inte kan sova annars borde det vara helt självklart. 

Är det så att du sover i vardagsrummet och 18-åringen i eget rum? I så fall kunde ett alternativ för honom vara att du tar över hans rum och han sover i vardagsrummet. Gissar att han inte vill det.  Delar han rum med 13-åringen är det värre. 

Olika sorters öronproppar antar jag att du testat. Du vill heller knappast stänga ute alla ljud med tanke på att du har en 4-åring. 

Men som sagt, du kan absolut kräva att sonen är hemma kl. 23 vardagar trots att han är myndig! Kan han inte tänka sig att rätta sig efter det så behöver han skaffa eget boende som han då själv behöver finansiera. 

Vad menar du med håltimmar som du skrev?

• EpicF

Ditt hus dina regler. Så självklart kan du ställa krav på att han ska vara hemma senast kl 23 på vardagarna. 

• Anonym (Lättväckt)
    felicityporter skrev 2024-10-02 21:31:09 följande:

TS kan vara lättväckt som jag är. Min make brukar säga att jag är så lättväckt att jag vaknar av att han öppnar ögonen. Flört

För övrigt är det väl logiskt att ha dina regler i ditt hus?! 23 är väl fullt rimligt. Nästan sent om det är varje kväll. 22 är inget konstigt om man är iväg på aktiviteter. Jag sjöng i en kör tidigare och var hemma runt 22 själv. 23 är sent. 
  • Dexter dot com

Jättekonstigt att en 18åring inte själv förstår att man måste visa hänsyn och anpassa sig . Det är ju snart dax för arbetslivet där hen kanske kommer börja kl 6.00 så det är lika bra att hen vänjer sig med att komma i säng i tid.
    Tycker kl 23 är sent nog på vardagar. Personligen hade jag tyckt att kl 22.00 ska det vara tyst och lugnt.

Svar på tråden 18 år bor hemma va gäller