Inlägg från: Anonym (Bar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bar)

Vila efter träning

Jag undrar om det finns någon som också blir helt slut hela dagen efter hård träning? Är det normalt att bara vilja vila och äta?

Gymmade hela kroppen hårt igår, sen gick jag 14000 steg. Så idag vill Jag bara ligga i sängen. Kanske är jag lat men  förhoppningsvis bara otränad.
    Vet att jag läst andra här på Familjeliv som också går mycket. Har ni blivit vana eller blir ni fortfarande helt slut?

Jag behöver pepp av andra, som blivit piggare av att fortsätta träna. Tänk om man kunde få en platt mage igen 😊

• Svar på tråden Vila efter träning
  • Anonym (Bar)
    Anonym (J) skrev 2024-10-02 15:52:02 följande:

Jag är likadan. Har en träningsklocka som visar hög stress låååångt efter, med hög puls Och sömnen blir sämre. Jag är uppenbarligen väldigt känslig.

Hur länge har du motionerat mera?
  • Anonym (Bar)
    Anonym (J) skrev 2024-10-02 15:58:04 följande:
    Försöker springa några gånger i veckan. Har hällt på i några år, till och från.
    Jätte starkt utav dig.
    Vad duktig du är :)
    jag orkar inte springa överhuvudtaget.
    Märker du att din kondition har blivit bättre?
    Det måste den blivit?
  • Anonym (Bar)
    Anonym (AB) skrev 2024-10-02 15:59:17 följande:
    Du tränar för hårt. Om du är otränad är det viktigt att du ökar mängden i lugn takt. 
    Det är nog sant 😅.
    jag har bara gymmar två gånger nu, 
    innan dess var det tio år?
    Tränar du själv mycket?
  • Anonym (Bar)
    cosinus skrev 2024-10-02 16:05:03 följande:

När jag tränade inför maraton för ett antal år sen då gick ju kroppen i total koma efter 3 timmars löpning. Jag var helt oduglig resten av dagen och låg mest i soffan och dagen efter var jag nog piggare men minns att jag var så sjukt hungrig.

Jag tränar mycket så att både köra gym och få ihop drygt 20 000 steg är inte helt ovanligt för mig och då kan jag vara seg men inte sådär helt döende men allt är ju relativt vad man är van. Skulle jag ge mig ut och springa en halvmara idag skulle jag förmodligen vara otroligt sliten efteråt eftersom jag bara sprungit 12-13 som längst i sommar. Är jag van de sträckorna är jag på sin höjd lite seg efteråt.

Oh wow. Minns att jag för tio år sedan kunde gymma hårt tre, fyra gånger varje vecka? Får jag fråga hur gammal du är 😇. För jag vill veta att hoppet inte är ute.
  • Anonym (Bar)
    Lynx123 skrev 2024-10-02 16:07:32 följande:

Du tränar hårdare än din kropp klarar. Dra ner på intensiteten och se till att återhämta dig ordentligt mellan passen. Minst ett dygn.

A jag har läst att man till ock med kan behöva 48 eller 72 timmars vila.. Det kanske jag skulle ha sett till att få, även då när jag tränade mycket. Kanske hade blivit starkare då? Brukar du träna själv? Jag tycker faktiskt att det är roligt att träna.. Än så länge 😊
  • Anonym (Bar)
    Ascendere skrev 2024-10-02 16:17:47 följande:

Gymmar ca 3 gr/vecka. Sådär känner jag också så efter riktigt hårda pass, tunga marklyft eller benpass exempelvis. Försöker hålla det till ett sånt pass/vecka och resten lättare så det blir tid till återhämtning också. 

man får prova sig fram så man hittar en sweet spot mellan att klättra på väggarna för att man inte rört på sig, och att vara helt satt ur spel som du beskriver. 

Skit bra ju? Jag önskar att jag också är där snart :)
    Dricker du protein eller ser du till att äta mycket kyckling, ägg osv?
  • Anonym (Bar)
    cosinus skrev 2024-10-02 16:32:40 följande:
    Några år kvar till 50. 

Tränar oftast 4 pass styrke, 4 pass löpning och något pass innebandy i veckan. Dagarna räcker då helt riktigt inte till så det blir några dagar med dubbla pass.

Nu har jag ju tränat mycket i många år. Yngsta barnet är 14 och även om jag tränade även som gravid så var det ju mycket mycket lugnare. Har väl tränat mycket igen senaste 10 åren ungefär (i tonåren tränade jag massor men det är ju forntid)
    Så jag med ett år kvar till 40, har faktiskt möjlighet att träna det decenniumet också 😄. Jätte skönt och helt fantastiskt att höra att det faktiskt är möjligt att vara aktiv, även fast man inte är mellan 20 och 30. Då var jag i toppform. Detta decennium har det varit barn..

Så frågan är väl egentligen om det går att få bort den putande magen, i våran ålder?
  • Anonym (Bar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-02 18:12:11 följande:

Jag har tränat under 25 år och känner många PTs, hälsogurus, etc.

Man ska inte leta efter motivationen för att träna. Man ska träna som en regelbunden rutin. Precis som du lagar lunch, duschar, sover, etc varje dag ska du också träna.

Personer som behöver motivation för att göra saker i livet kommer sällan speciellt långt. 

Tack för rådet. 

Då antar jag att du ser resultatet av all uppoffring nu?

idag har jag gått 1573 steg utomhus 😅

• Anonym (Bar)
    Lynx123 skrev 2024-10-02 17:58:17 följande:
    Ja jag tränar och läser rätt mycket om det. Det är just under återhämtningen som man bygger muskler så vilar man inte blir de bara trasiga. Jag försöker köra styrka 3ggr vecka och två konditionspass i veckan. Två dagar vila, dvs promenader men inget pulshöjande.
    Det Låter bra. Hoppas du orkar fortsätta.
    Vilken är din facoritmaskin på gymmet då?
  • Anonym (Bar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-02 18:12:11 följande:

Jag har tränat under 25 år och känner många PTs, hälsogurus, etc.

Man ska inte leta efter motivationen för att träna. Man ska träna som en regelbunden rutin. Precis som du lagar lunch, duschar, sover, etc varje dag ska du också träna.

Personer som behöver motivation för att göra saker i livet kommer sällan speciellt långt. 

Kör du mycket med fria vikter?
    Jag vill börja med dumbell hip throat, för de säger att det är den bästa rumpövningen :)?
  • Anonym (Bar)
    Ascendere skrev 2024-10-02 17:21:25 följande:

Japp stämmer bra, är ganska noga med kosten, äter mest kyckling, fisk, ägg, kött, ris, grönsaker och potatis. Samt proteinpulver ibland. 

Det är bara att köra :) 
    säg till om du vill ha nåt mer konkret tips 

Jag har börjat äta kött och kyckling igen nu.
    och ser till att få i mig frukost, proteinshake, lunch och middag.
    plus några frukter/lite nötter?

Men det är ju jätte jobbigt att hela tiden vara jätte mätt.
    Tycker inte du att vi det är jobbigt att få i dig allt?
    Många tycker att jag är mager. 

Så det kanske inte är så konstigt att jag, som varit vegetarian i tio år, har svårt att få i mig allt. Minns att jag bara åt frukost och middag i en massa år?
  • Anonym (Bar)
    Anonym (Träna efter sina förutsättningar) skrev 2024-10-02 19:40:21 följande:

Alldeles för många människor jämför sig med en "yngre vältränad version av sig själv", eller med människor som typ har träning som livsstil och i princip kan jämföras med elitidrottare.

Man behöver växla mellan aktivitet och vila och faktiskt träna utifrån sina faktiska förutsättningar.

Likaså blandar många ihop allt möjligt till helt orimliga krav som inte får plats i livsstilen.

Du har kört igång superhårt och tydligen protesterar kroppen. För mig är det inte rimligt att säga att du gjort fel, utan snarare får du ju justera utifrån vad som fungerar i ditt liv.

Är det ner i vikt du vill så är det ju viktigt att du inte har för mycket otrevliga konsekvenser av din livsstil. För då kommer du aldrig orka. 

Är målet att klara röja i skogen... Så behöver du ju sikta på uthållighet och styrka....

Ja vad är målet egentligen?
    att få tillbaka orken och rumpan :P
    grejen är att jag mår så mycket bättre när jag tränar, så det skulle inte göra någonting om hela mitt liv handlade om träning.
    Jag vill inte gå ner ett kilo i vikt, snarare upp fem och bli vältränad ? Muskler väger ju mer än fett.
    Har för närvarande problem med maten. För man behöver ju äta för att bygga muskler. Men behöver ligga i kaloriunderskott, för att få bort matfettet? Så det kommer nog ta någon vecka innan jag kommer underfuns med, hur jag ska äta?
  • Anonym (Bar)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-02 19:46:46 följande:

Antar att du menar thrust och inte throat. 

Knäböj (squats) är bra för rumpan. 

Exakt? Men jag har läst att squats även tar på låren?
    Men jag älskar att köra benpress, det har jag varit kung på, en gång i tiden? Och det borde ju vara lite samma.

Nu är jag så svag (har legat ner och suttit i många år)
    Så jag är precis i början av mitt friska liv.
    Har bara tuggat ett nikotintuggumm idag faktiskt :)

• Anonym (Bar)
    Lynx123 skrev 2024-10-02 20:38:38 följande:
    Ingen! Tränar för att.hålla mig i någorlunda form men tycker att det är.rätt.tråkigt. Föredrar i regel fria vikter. Springa gillar jag däremot.
    😊Är det sant? Jag tycker att det är spännande. Började ju med en dag förra veckan.. Duktigt.. Jag har aldrig riktigt förstått hur man kan våga göra bänkpres, Intressant att du gillar att springa, det har jag definitivt inte kondition för.. Har aldrig heller satsat på att bli bättre på det, för jag vill inte gå ner i vikt. Tror att jag måste gymma för att inte bli smalare?
  • Anonym (Bar)
    cosinus skrev 2024-10-02 20:51:00 följande:
    Iofs aldrig haft det men det tror jag garanterat om man inte har alldeles för mycket överflödig hud och/eller delade magmuskler som ställer till det. 
    Nej asså tänk dig att du är två månader gravid så ser jag ut.. Det är som att jag är uppblåst och jag vet inte varför.. 
  • Anonym (Bar)
    Anonym (Träna efter sina förutsättningar) skrev 2024-10-02 20:54:46 följande:
    Självklart ska du inte ha kaloriunderskott om målet är att öka lite i vikt, utan ska du bli av med magen, så handlar det ju om att få en bra hållning och då annat runtomkring större. 

Vill du ha tillbaka ork, så får du försöka lägga upp träningen så att du blir lagom trött, men också anpassa vardagen till NÄR du är trött.

Min erfarenhet är att man inledningsvis överanalyserar detaljer, medan saker faktiskt faller på plats när man på riktigt prioriterar att träna.
    Jag vill inte öka i vikt, direkt.
    mest inte minska.
    Har kollat på många och till och med läst på Google att det är möjlig att förlora fettet på magen och behålla muskler om man äter ett proteinöverskott och ett kaloriunderskott.. Bara synd att jag äter godsaker också För att jag är så hungrig?

Jaa jag har till och med börjat att räkna kalorier nu, jag vill ju så härna bli mitt ultimata jag igen 😄 Ett underskott på ca 472 kalorier har jag fått idag. Tidigare har jag ätit flera tusen över. Men jag går inte upp i vikt ändå..
  • Anonym (Bar)
    Anonym (Träna efter sina förutsättningar) skrev 2024-10-02 20:54:46 följande:
    Självklart ska du inte ha kaloriunderskott om målet är att öka lite i vikt, utan ska du bli av med magen, så handlar det ju om att få en bra hållning och då annat runtomkring större. 

Vill du ha tillbaka ork, så får du försöka lägga upp träningen så att du blir lagom trött, men också anpassa vardagen till NÄR du är trött.

Min erfarenhet är att man inledningsvis överanalyserar detaljer, medan saker faktiskt faller på plats när man på riktigt prioriterar att träna.
    Intressant teori om magen åtgärder..
Svar på tråden Vila efter träning