Inlägg från: SommarOchSolVårochBlommor |Visa alla inlägg
  • SommarOchSolVårochBlommor

Vila efter träning

Jag hade 15000 steg igår sedan tog jag en löptur. I måndags gick jag 13000 steg. I söndags tränade jag tungt på gym, gick 10000 steg och sprang, jag gick också armgång och stretchade 30 minuter.

Promenader (steg) gör mig inte trött alls (speciellt inte om de fördelas hela dagen, hade jag gått alla på en gång så hade det säkert gjort mig tröttare men hade ändå velat lyfta vikter). 

Jag har lyft skrot i över 20 år. Det är vanligt att jag är trött en dag (eller flera). Idag har jag bara slöat och tänker inte göra något. Jag kan inte slöa hur länge som helst men flera dagar i rad går bra utan att det påverkar träningen. 

Ju.mer man tränat ju mer känner man igen kroppen och dess sidor. Jag vet hur det känns när man är helt slut från lyftandet. Jag har haft för mycket volym (för många set) de senaste veckorna så nästa pass ska jag reducera. Jag tänkte vila flera dagar men det slutade med att jag behövde promenader för blodflödet (aktiv vila) så då gick jag flera. Igår åt jag hela dagen vilket innebar att jag hade för mycket energi i kroppen (trots att jag var slut från att lyfta la jag då in ett extra löppass).

Kroppen är listig för att "luras". Ta en kort promenad och kolla om du blir piggare. Då lär du känna igen den tröttheten som något annat än bara ta det lugnt. 

Springer du ofta och du känner det i ben och höftböjare eller något kan det vara för mycket volym etc. 

Att behöva vila en hel dag är helt ok. Det betyder inte att din träning är dålig (det betyder inte heller att den är bra).

Svar på tråden Vila efter träning