Inlägg från: Anonym (Micke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Micke)

Bolån

Nej, man ska inte lägga alla ägg i samma korg. 

Ta ett lån på 1 miljon, sedan behåller ni en del till buffert och investerar resten i globala indexfonder om de inte redan ligger där. 

• Anonym (Micke)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-02 12:13:49 följande:

Det måste man inte alls. Jag har har varit utan en buffert flera gånger. Vid husköpet, vid ett par investeringsmöjligheter på börsen etc.

Skulle jag blivit sjuk så hade jag lätt klarat mig på sjuklön då boendekostnad etc är så lågt. 

Hade värmepumpen pajat så är kostnaden så låg (har hänt men dånhade jag buffert som ej behövdes) att fixa att återigen krävdes ingen buffert pga av extremt kåga fadta kostnader jämfört med inkomster. Men låt oss säga att hela punpen skulle byts och jag inte haft en buffert så hade tiden för material, arbete och faktura räckt för att då låna pengar. 

Nu tycker jag buffert är bra och har oftast det själv men en buffert för mig fyller inte alls den funktion den gör för många andra så min ekonomi ser annorlunda ut.

Övht skriva att man alltid måste något visar att man har svårt att sätta sig in många scenarion som ligger långt från hur man själv har det. 

Fast en buffert kan se ut på många olika sätt. Har man låga kostnader då har man ju pengar över varje månad, som kan användas till buffert. Andra har kreditkort de använder, och sedan när räkningen kommer så låter de bli att investera den månaden och betalar räkningen istället. Andra, som en kompis till mig, har rika föräldrar som går in och betalar. 

Så buffert behöver inte betyda att man har ett konto med pengar på. Att ha en buffert innebär i praktiken att du har ett sätt att lösa oväntade saker. Så därför bör alla ha en buffert, sedan kan den se olika från person till person. 
  • Anonym (Micke)
    Postman skrev 2024-10-02 22:50:39 följande:

Visst det är aldrig fel att amortera ned sina lån men jag hade lånat till en del och sen haft en del sparpengar kvar på olika fonder.  

Ja, rent ekonomiskt är det det bästa, eftersom pengarna växer snabbare där än räntan på lånet. 
    Samt att man aldrig ska lägga alla ägg i samma korg. Att, som någon föreslog, springa till banken i tid och otid för att låna upp nya pengar kostar ju också extra.

Känner några som gått i pension och inte få låna längre, eftersom de bara har pensionen som inkomst.  Avbetalda hus, men knappt några pengar på banken. 
  • Anonym (Micke)

Ett exempel:

Om man sätter in 500 000 kr idag på en global indexfond med snittavkastning 7% och sedan inte fyller på mer så har man ungefär 2 miljoner efter 20 år.

Om man däremot sprider ut 500 000 över 20 år, dvs sparar 2 100 kr i månaden i en global indexfond med 7% snittavkastning så får man ihop hälften, dvs 1 miljon.

Självklart väljer man själv, men det är ingen tvekan om vad som är mest ekonomiskt. 

• Anonym (Micke)
    Rajden skrev 2024-10-06 21:29:50 följande:

Många intressanta svar, många olika tänkbara situationer, blir klokare av er! Stort tack igen.

Bra poäng med pension som ni nämner, dock är jag (bara?) 34 år som skriver inlägget och känner att jag har låång tid kvar till pension. Jag tänker att jag hinner spara ihop massor tills dess, speciellt med tanke på att vi kan lyckas få låga driftkostnader nu med inget eller litet lån.
    (Känns konstigt att ta lån redan nu för att tänka på pensionen, eller?) 

Just för att du har så många år kvar, så är det bra att sätta en bra slant redan nu, eftersom tiden är det som gör att pengarna ökar.

Läs inlägg 29.
  • Anonym (Micke)
    Aliona skrev 2024-10-07 11:16:30 följande:
    Det är ganska tydligt att du som skriver föredrar att betala huset kontant. Men du skriver också att ni inte är ense därhemma, så jag är nyfiken - hur tänker din sambo då?

Du har absulut tid att spara till pensionen om du bara är 34 år. Du kommer inte få lika mycket för pengarna som om du investerar dina 800.000 kr nu (läs Mickes inlägg för förklaring) men ekonomi är inte bara att få maximalt med pengar utan att ordna sina lån och besparingar på ett sätt som ger en trygghet, så känns det bättre så kör på det. Banker brukar ha bra verktyg på sina websidor för att se hir mycket pengar det blir om man sparar tex 800.000 nu och i 30 år jämfört med att spara utspritt varje månad under samma period. Ni kan sitta tillsammans och ställa upp olika scenarior av lån och sparande så att ni har en bra bild av vad det kan innebära i rena pengar. 
    Klokt inlägg. Ekonomi handlar mkt om känslor, vissa är rädda för börsen, andra sover bäst om de är skuldfria osv. Och man gör naturligtvis det som man känner är bäst för en själv.

Men jag tycker bara det är synd, för om vissa hade vågat lite mer, så hade de kunnat ha mer pengar än de har i dagsläget. 
Svar på tråden Bolån