Bolån
Nej, man ska inte lägga alla ägg i samma korg.
Ta ett lån på 1 miljon, sedan behåller ni en del till buffert och investerar resten i globala indexfonder om de inte redan ligger där.
Nej, man ska inte lägga alla ägg i samma korg.
Ta ett lån på 1 miljon, sedan behåller ni en del till buffert och investerar resten i globala indexfonder om de inte redan ligger där.
Det måste man inte alls. Jag har har varit utan en buffert flera gånger. Vid husköpet, vid ett par investeringsmöjligheter på börsen etc.
Skulle jag blivit sjuk så hade jag lätt klarat mig på sjuklön då boendekostnad etc är så lågt.
Hade värmepumpen pajat så är kostnaden så låg (har hänt men dånhade jag buffert som ej behövdes) att fixa att återigen krävdes ingen buffert pga av extremt kåga fadta kostnader jämfört med inkomster. Men låt oss säga att hela punpen skulle byts och jag inte haft en buffert så hade tiden för material, arbete och faktura räckt för att då låna pengar.
Nu tycker jag buffert är bra och har oftast det själv men en buffert för mig fyller inte alls den funktion den gör för många andra så min ekonomi ser annorlunda ut.
Övht skriva att man alltid måste något visar att man har svårt att sätta sig in många scenarion som ligger långt från hur man själv har det.
Visst det är aldrig fel att amortera ned sina lån men jag hade lånat till en del och sen haft en del sparpengar kvar på olika fonder.
Ett exempel:
Om man sätter in 500 000 kr idag på en global indexfond med snittavkastning 7% och sedan inte fyller på mer så har man ungefär 2 miljoner efter 20 år.
Om man däremot sprider ut 500 000 över 20 år, dvs sparar 2 100 kr i månaden i en global indexfond med 7% snittavkastning så får man ihop hälften, dvs 1 miljon.
Självklart väljer man själv, men det är ingen tvekan om vad som är mest ekonomiskt.
Många intressanta svar, många olika tänkbara situationer, blir klokare av er! Stort tack igen.
Bra poäng med pension som ni nämner, dock är jag (bara?) 34 år som skriver inlägget och känner att jag har låång tid kvar till pension. Jag tänker att jag hinner spara ihop massor tills dess, speciellt med tanke på att vi kan lyckas få låga driftkostnader nu med inget eller litet lån.
(Känns konstigt att ta lån redan nu för att tänka på pensionen, eller?)