• Aliona

Bolån

Jag tycker absolut att man ska ha pengar tillgängliga och inte bara uppbundna i ett hus, så jag har lån trots att jag skulle kunna betala av hela lånet på en gång. Senast jag kontrollerade, när räntan stod som högst, så hade jag fortfarande högre avkastning på fonderna än vad lånet kostade i räntor. Nu går dessutom räntorna ner. 

Sen beror det på hur attraktivt ert hus är. Jag har bostadsrätt i en av de populäraste områdena. Jag köpte 2015 och tog lån på 85% av bostadens värde. Bara fem
    år senare hade det sjunkit till 55% utan att jag ammorterat något alls. Samtidigt hade fonderna ökat med 60%. 

Om man äger villa så är 4-6 månadslöner lagom att ha i buffert. Men det är klart, om man har en gammalt hus och osäkra jobb så behöver man mer, och om man har nybyggt hus och säkra inkomster så kan man ha mindre. 

• Aliona
    Rajden skrev 2024-10-01 22:09:25 följande:
    Ja det är så vi tänker att det borde ge mer utrymme för ett bättre sparande ifall vi inte har räntor och amorteringar att göra. 

Ja vi hade aldrig velat maxbelåna oss, just nu tänkte vi ta belåningsgrad på bara ca 25%.

Problemet nu verkar ju bli att om vi vill amortera fortare än 30 år så blir det dyrt och massa avgifter som kommer till pga att vi gör det fortare än tänkt. Så det är väl den delen jag inte riktigt hänger med på varför det är så. Dock har jag ju nämnt till banken att vi inte ska amortera första tiden, så man kanske ska ändra det isåfall och se om det är någon skillnad.
    Jag hade inte tagit det lånet. Vad händer om ni vill lösa lånet helt innan 30 år? 
  • Aliona
    Anonym (Micke) skrev 2024-10-03 10:47:09 följande:
    Ja, rent ekonomiskt är det det bästa, eftersom pengarna växer snabbare där än räntan på lånet. 
    Samt att man aldrig ska lägga alla ägg i samma korg. Att, som någon föreslog, springa till banken i tid och otid för att låna upp nya pengar kostar ju också extra.

Känner några som gått i pension och inte få låna längre, eftersom de bara har pensionen som inkomst.  Avbetalda hus, men knappt några pengar på banken. 

Det hände mina gamla föräldrar också. De köpte hus på 80-talet och har betalat av sedan dess, men har också lånat upp vid reparationer, renoveringar, bilköp etc. Nu när de fyllt 70 äger de en villa värd 6 miljoner med lån på 350.000 kr och de ville låna 200.000 till en ny bil. De fick nej från banken eftersom de var pensionärer och äldre. Jag hade mycket hellre sett att de sparat undan pengar så att de haft att röra sig med nu. 

Det behöver för övrigt inte vara för att man är pensionär, utan vid arbetslöshet, långtidssjukdom etc. 

En bra balans mellan att hålla lån på rimliga nivåer och att ha investeringar som kan avyttras är det bästa. 

• Aliona
    Rajden skrev 2024-10-06 21:29:50 följande:

Många intressanta svar, många olika tänkbara situationer, blir klokare av er! Stort tack igen.

Bra poäng med pension som ni nämner, dock är jag (bara?) 34 år som skriver inlägget och känner att jag har låång tid kvar till pension. Jag tänker att jag hinner spara ihop massor tills dess, speciellt med tanke på att vi kan lyckas få låga driftkostnader nu med inget eller litet lån.
    (Känns konstigt att ta lån redan nu för att tänka på pensionen, eller?) 

Det är ganska tydligt att du som skriver föredrar att betala huset kontant. Men du skriver också att ni inte är ense därhemma, så jag är nyfiken - hur tänker din sambo då?

Du har absulut tid att spara till pensionen om du bara är 34 år. Du kommer inte få lika mycket för pengarna som om du investerar dina 800.000 kr nu (läs Mickes inlägg för förklaring) men ekonomi är inte bara att få maximalt med pengar utan att ordna sina lån och besparingar på ett sätt som ger en trygghet, så känns det bättre så kör på det. Banker brukar ha bra verktyg på sina websidor för att se hir mycket pengar det blir om man sparar tex 800.000 nu och i 30 år jämfört med att spara utspritt varje månad under samma period. Ni kan sitta tillsammans och ställa upp olika scenarior av lån och sparande så att ni har en bra bild av vad det kan innebära i rena pengar. 
Svar på tråden Bolån