Inlägg från: SommarOchSolVårochBlommor |Visa alla inlägg
  • SommarOchSolVårochBlommor

Bolån

Bättre att inte betalt ränta och ha ett lån. När jag köpte hus 2010 var jag tvungen att ta ett litet lån då jag inte hade tillräckligt för hela huset. Men jag sålde alla värdepapper jag hade, inom kort hade jag betalt tillbaka hela lånet.

Har över 3 miljoner i aktier idag bla på att min boendekostnad är så låg, inga amorteringar, räntor osv.

Äger bla bankaktier just pga som du skriver här i tråden så tar de bra betalt. Råden du fick att betala dem gynnar de som äger bank.

Lån på 3 år är bättre än lån på 30 iallafall.

Det måste man inte alls. Jag har har varit utan en buffert flera gånger. Vid husköpet, vid ett par investeringsmöjligheter på börsen etc.

Skulle jag blivit sjuk så hade jag lätt klarat mig på sjuklön då boendekostnad etc är så lågt. 

Hade värmepumpen pajat så är kostnaden så låg (har hänt men dånhade jag buffert som ej behövdes) att fixa att återigen krävdes ingen buffert pga av extremt kåga fadta kostnader jämfört med inkomster. Men låt oss säga att hela punpen skulle byts och jag inte haft en buffert så hade tiden för material, arbete och faktura räckt för att då låna pengar. 

Nu tycker jag buffert är bra och har oftast det själv men en buffert för mig fyller inte alls den funktion den gör för många andra så min ekonomi ser annorlunda ut.

Övht skriva att man alltid måste något visar att man har svårt att sätta sig in många scenarion som ligger långt från hur man själv har det. 

En buffert är i detta fall en ekonomisk buffert som innebär att man har pengar stående på ett konto för oförutsedda utgifter.

Om ändrar ordet till att betyda att man har inkomster som täcker oförutsedda utgifter, möjligheter att låna pengar av bank, låna från föräldrar och släktingar, tid att få fram likvida medel under fakturatid, krediter och alla andra sätt att lösa sin ekonomi så är det självklart att man behöver ha möjlighet att lösa sina ekonomisk problem när de uppkommer. Detta är dock inte vad en buffert betyder vanligtvis när man diskuterar ekonomi och så inte heller hur uttrycket använts här.

Så till TS jag har varit i din sits och jag hade ingen buffert när jag köpte mitt hus. Hade jag varit tvungen att fixa något som ett dyrare värmesystem så hade jag då fått antingen låna pengar alternativt fått mina inkomster att under reparationstid, beställning av material, fakturatid täcka den oförutsedda utgiften. Jag hade ingen buffert men hade varit tvungen att lösa problemen såklart. Nu har det aldrig hänt att jag (när jag stått utan buffert) behövt en buffert. 

När man äger sitt boende utan lån och i övrigt har låga fasta kostnader (inga studielån, inga kredit alls tex) så blir man mycket mindre känslig och behovet av buffert minskar. Har man dessutom god kreditvärdighet, bra kontakter, tillgångar, höga inkomster etc blir man ännu mindre beroende av en buffert.

Jag rekommenderar dock ändå att ha en buffert även allt ovanstående gäller. Vid några undantag. Tex i TS fall hade jag stått utan buffert och köpt huset utan lån.

Varsågod!

Ja det är onödigt att ge banken pengar precis som du skriver. Om det krävs kan ni låna senare istället (eller klara er på två löner med låga driftskostnader, föräldrar etc)

Svar på tråden Bolån