Betala hemma?
Ja det är inte lätt med barn och pengar alltid.
Folk som skriver "lär barnet förstå värdet av pengar" osv. har uppenbarligen aldrig behövt ta i ett liknande problem. Good for them.
Min grabb är helt hopplös med pengar. Han orkar dock inte ens bry sig om att få in dom in the first place, men när han väl får in pengar så bränner han dom på skit - direkt! Godis och energidryck... Suck.
Innan han fyllde 18 hade vi föräldrar insikt i hans ekonomi eftersom vi har samma bank. Då sa jag att om han sparar 10% av studiebidraget varje månad (då minst 10% av ens inkomst alltid ska sättas in på ett sparkonto imo. (om man har möjlighet)) så dubblade jag upp det på samma konto.
Med min hjälp satte han upp en månatlig överföring, men vad jag såg senare var att han varje månad tog ut både det han och jag satte in, efter bara någon vecka.
Det var ju inte DET han skulle göra...
Så hur tydlig och pedagogisk man än är, så har man verkligen ingen insyn och möjlighet att hjälpa sitt barn med ekonomin efter 18 års ålder.
Till TS så skulle jag säga: Ta ett snack med honom en dag när han är på bra humör. Inte som "nu ska vi prata" utan kanske spontant när ni sitter i bilen eller så.
Förklara hur andra gör.
Att det är viktigt att hjälpas åt i en familj.
Säg t.ex att du gärna hjälper honom med matlådor och fråga samtidigt vad han vill hjälpa till med?
Om han tycker att han inte ska behöva hjälpa till med något för sin han säger "att ni är försörjningsskyldiga" då säger ni såhär:
- Ja, jo... det är vi ju, men vi tänker ju att du är vuxen nu när du har fyllt 18 och kan göra vuxensaker. Men om du känner att du inte är riktigt vuxen än så kan vi förhålla oss till det och behandla dig lite mer som vi gjorde när du var mindre.
Men det gäller såklart allt då.
Du kan inte låna bilen/övningsköra
Du får lägga dig tidigare på kvällarna.
Mindre skärmtid.
...och fyll på med annat.
Det han måste förstå är att med vuxna förmåner kommer vuxna skyldigheter.
Att betala för sitt uppehälle när man har en inkomst är en sådan sak.
Att hjälpa till i hushållet (efter förmåga) ska vara en självklarhet från tidig ålder. Svårt att lära en gammal hund (eller barn) sitta.
Hos oss kommer det vara såhär:
Vi är fyra i familjen. Vi räknar ut vad alla utgifter ligger på en månad. Ska han låna bilarna tar vi även med bensinkostnaden. Av det får han betala en fjärdedel varje månad.
Det blir ungefär 7 500:-/person
Av dom kommer vi spara 5 000:-/månad utom hans vetskap (för att vi har möjlighet. Vet att inte alla har det), vilket kommer gå till kontantinsats/möbler när han flyttar hemifrån.
Han ska vänja sig vid att det kostar att leva och det ska finnas en morot att flytta hemifrån och klara sig själv.
Ska tillägga att han är helt med på att betala hemma när han har ett jobb, och det är ju skönt.
Han är inte jättebra på alla typer av hushållsuppgifter, men kan man hitta något som tar mycket av ens egen tid, men som som dom ändå klarar av/tycker är ok, så är ju det bra.
Vår trädgård är ganska krävande och tar 2h att klippa med åkgräsklippare, samt 2h att trimma. Gör han det så slipper jag och kan lägga tid på annat.
Kanske din 18-åring kan tvätta/städa bilen/bilarna? Ansvara för att dom besiktigas när det är dags?
Ta på sig att hämta/lämna syskon?
Handla mat efter en specifik lista?
Hjälpa syskon med läxa?
Hälsa på far-/morföräldrar?
Hämta er efter en kväll på restaurang?
Vad jag menar är att det kanske finns annat än "städa toaletten" som han kan göra.
Det handlar ju ytterst om att avlasta er andra. Det andra kan han lära sig när han flyttar hemifrån.