• Anonym (Trött förälder)

Betala hemma?

Har en ungdom här hemma som fyllde 18 för ett tag sedan. Hen går ett lärlingsprogram och får numer lön för att gå i skola. Hen kommer att få ut ca 15000 i månaden plus studiebidraget. Hen vägrar att betala något hemma. vill tillägga hen har adhd och förstår inte pengars värde alls! Brände 36000 kr i somras på ingenting, efter att ha fått lön ifrån sommarjobbet. 

Hen säger att vi har skyldighet att försörja hen till hen tar studenten. Det förstår vi såklart. Men att vi är tre personer i detta hushåll som tjänar pengar, varav en ska kunna festa upp 15000kr i månaden känns helt orimlig. De dagar hen jobbar skickar vi med matlåda till jobbet, mat hen annars skulle fått i skolan. 

Någon med erfarenhet av detta? (Hen gör INGET hemma för att hjälpa till vill jag tillägga.) Jag är så trött och uppgive!

• Svar på tråden Betala hemma?
  • Yllop

Rent juridiskt har du skyldighet att försörja barn till de slutar gymnasiet eller motsvarande.

Däremot har du ingen skyldighet att laga mat, skicka med matlåda, tvätta kläder, städa rummet osv.
    Sluta med det och låt h*n sköta sånt själv.

• mammatill6

Tycker det är självklart att man inte behlver betala hemma medans man går i skolan. Diskussionen borde istället handla om att få honom att hjälpa till. Låt han laga sin matlåda själv till en början. Men ni har ju skyldighett att försörja honom.

• Anonym (Lara sig att spara)
    Anonym (Trött förälder) skrev 2024-10-01 17:16:47 följande:

...Hen kommer att få ut ca 15000 i månaden plus studiebidraget. Hen vägrar att betala något hemma. vill tillägga hen har adhd och förstår inte pengars värde alls! Brände 36000 kr i somras på ingenting, efter att ha fått lön ifrån sommarjobbet. 

... varav en ska kunna festa upp 15000kr i månaden känns helt orimlig. ...

(Hen gör INGET hemma för att hjälpa till vill jag tillägga.) Jag är så trött och uppgive!

For att hjalpa hen pa traven i livet sa borde ni forklara vikten av sparande. Att branna 36K pa ingenting under sommaren och sedan fortsatta att festa for 15K i manaden ar ju vansinne. Eftersom hen har en diagnos sa kanske hen inte inser hur mycket detta faktiskt ar? 
    Lagg upp ett sparande dar mellan 3-4K av hens lon automatiskt satts in, sa att hen har ett litet kapital den dagen hen flyttar hemifran. 
    Visa garna hur mycket en lagenhet kostar (bade hyresratt och bostadsratt), alla rakningar man maste betala varje manad, vad det kostar att ha bil osv. Fa hen att inse att sparande ar nagot bra, och en stor fordel den dagen hen flyttar hemifran (och hur svart det ar om man inte har sparat nagot).
  • Anonym
    Anonym (Lara sig att spara) skrev 2024-10-02 11:34:27 följande:
    For att hjalpa hen pa traven i livet sa borde ni forklara vikten av sparande. Att branna 36K pa ingenting under sommaren och sedan fortsatta att festa for 15K i manaden ar ju vansinne. Eftersom hen har en diagnos sa kanske hen inte inser hur mycket detta faktiskt ar? 
    Lagg upp ett sparande dar mellan 3-4K av hens lon automatiskt satts in, sa att hen har ett litet kapital den dagen hen flyttar hemifran. 
    Visa garna hur mycket en lagenhet kostar (bade hyresratt och bostadsratt), alla rakningar man maste betala varje manad, vad det kostar att ha bil osv. Fa hen att inse att sparande ar nagot bra, och en stor fordel den dagen hen flyttar hemifran (och hur svart det ar om man inte har sparat nagot).
    Hur klokt det än vore så kan föräldrarna inte tvinga en myndig person att spara av sin lön.
  • Tow2Mater

Ni kan ju vägra köpa kläder och annat också. Barnet verkar behöva lära sig att saker kostar den hårda vägen. Stäng av internet och låt barnet betala själv.  Det bästa vore ju om ni kan diskutera er fram till en lösning där barnet bidrar med lite till både kostnader och sparande, men som det låter går inte det. Att festa upp den lönen och inte bidra alls är ju tragiskt, att inte bry sig om resten av familjen. Studier eller inte.

• Anonym (Trött förälder)

Tro mig vi har kämpat med pengars värde länge. Siffror överhuvudtaget fungerar inte, så som klockan tex. Att hjälpa till har hen aldrig gjort, en vädjan om det kan resultera i hemska utbrott. 

Hen har mycket pengar på banken sedan tidigare, och det verkar som de pengarna får vara iaf.. 

Tragiskt att stå bredvid och se på iaf.. Pengarna kunde gått till något mycket bättre. Kunde hjälpt till att spara för att renovera hens rum, fixa och göra bra saker.. 

• Anonym
    Anonym (Trött förälder) skrev 2024-10-02 17:45:02 följande:

Tro mig vi har kämpat med pengars värde länge. Siffror överhuvudtaget fungerar inte, så som klockan tex. Att hjälpa till har hen aldrig gjort, en vädjan om det kan resultera i hemska utbrott. 

Hen har mycket pengar på banken sedan tidigare, och det verkar som de pengarna får vara iaf.. 

Tragiskt att stå bredvid och se på iaf.. Pengarna kunde gått till något mycket bättre. Kunde hjälpt till att spara för att renovera hens rum, fixa och göra bra saker.. 

Nåja, att renovera ert hus ska ert barn (oavsett ålder) inte behöva göra.

Men alltså, kan han inte klockan?
    Förstår inte siffror?

Behöver han en god man eller rent av en förmyndare kanske?
  • mammatill6
    Tow2Mater skrev 2024-10-02 12:28:55 följande:

Ni kan ju vägra köpa kläder och annat också. Barnet verkar behöva lära sig att saker kostar den hårda vägen. Stäng av internet och låt barnet betala själv.  Det bästa vore ju om ni kan diskutera er fram till en lösning där barnet bidrar med lite till både kostnader och sparande, men som det låter går inte det. Att festa upp den lönen och inte bidra alls är ju tragiskt, att inte bry sig om resten av familjen. Studier eller inte.

Fast de är ju skyldiga till att försörja sitt barn.
  • Tow2Mater
    mammatill6 skrev 2024-10-02 18:04:32 följande:
    Skyldiga och skyldiga, har barnet en bra inkomst går det ingen nöd. Vad menar du ska hända om barnet tvingas betala lite för det den vill ha? Soc omhändertar?
  • mammatill6
    Tow2Mater skrev 2024-10-02 23:38:58 följande:
    Skyldiga och skyldiga, har barnet en bra inkomst går det ingen nöd. Vad menar du ska hända om barnet tvingas betala lite för det den vill ha? Soc omhändertar?
    Ja skyldiga. En förälder är skylsig att försörja barnet om det går i Gymnasiet och då ingår ju att stå för kläder. Sedan om barnet får sitt studiebisrsg o handlar det själv. Men att betala hemma medans man går i gymnasiet är ju fel?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Trött förälder) skrev 2024-10-01 17:16:47 följande:
    Betala hemma?

Har en ungdom här hemma som fyllde 18 för ett tag sedan. Hen går ett lärlingsprogram och får numer lön för att gå i skola. Hen kommer att få ut ca 15000 i månaden plus studiebidraget. Hen vägrar att betala något hemma. vill tillägga hen har adhd och förstår inte pengars värde alls! Brände 36000 kr i somras på ingenting, efter att ha fått lön ifrån sommarjobbet. 

Hen säger att vi har skyldighet att försörja hen till hen tar studenten. Det förstår vi såklart. Men att vi är tre personer i detta hushåll som tjänar pengar, varav en ska kunna festa upp 15000kr i månaden känns helt orimlig. De dagar hen jobbar skickar vi med matlåda till jobbet, mat hen annars skulle fått i skolan. 

Någon med erfarenhet av detta? (Hen gör INGET hemma för att hjälpa till vill jag tillägga.) Jag är så trött och uppgive!

Sluta skicka med matlåda. 
  • Anonym (xxx)
    mammatill6 skrev 2024-10-02 18:04:32 följande:
    Försörja sitt barn innebär mat och husrum. I övrigt har han studiebidraget. Så nej, inget händer om han måste köpa egna kläder osv. 
  • Anonym (xxx)
    mammatill6 skrev 2024-10-03 09:05:32 följande:
    Ja skyldiga. En förälder är skylsig att försörja barnet om det går i Gymnasiet och då ingår ju att stå för kläder. Sedan om barnet får sitt studiebisrsg o handlar det själv. Men att betala hemma medans man går i gymnasiet är ju fel?
    Det är inte fel om man har en lön. 

När vår son började sommarjobba i gymnasiet slutade vi betala för hans privata omkostnader. Han betalade inte hem, vi stod för husrum, mat och en del markservice. Men vi slutade köpa kläder och andra prylar, nöjen osv. Barn mår bra av att ta eget ansvar för sin ekonomi. 
  • Tow2Mater
    mammatill6 skrev 2024-10-03 09:05:32 följande:
    Men nu handlar det om en ungdom som får lön av sin praktik, och som verkar behöva lära sig den hårda vägen vad saker kostar. Tänk om familjen har dålig ekonomi och ungdomen bara bränner tusentals kr varje månad på festande medan resten av familjen får svälta och mamma får gå i trasiga skor?
  • Anonym (Pappan)

Ja det är inte lätt med barn och pengar alltid. 
    Folk som skriver "lär barnet förstå värdet av pengar" osv. har uppenbarligen aldrig behövt ta i ett liknande problem. Good for them. 

Min grabb är helt hopplös med pengar. Han orkar dock inte ens bry sig om att få in dom in the first place, men när han väl får in pengar så bränner han dom på skit - direkt! Godis och energidryck... Suck. 
    Innan han fyllde 18 hade vi föräldrar insikt i hans ekonomi eftersom vi har samma bank. Då sa jag att om han sparar 10% av studiebidraget varje månad (då minst 10% av ens inkomst alltid ska sättas in på ett sparkonto imo. (om man har möjlighet)) så dubblade jag upp det på samma konto. 

Med min hjälp satte han upp en månatlig överföring, men vad jag såg senare var att han varje månad tog ut både det han och jag satte in, efter bara någon vecka. 
    Det var ju inte DET han skulle göra...
    Så hur tydlig och pedagogisk man än är, så har man verkligen ingen insyn och möjlighet att hjälpa sitt barn med ekonomin efter 18 års ålder.

Till TS så skulle jag säga: Ta ett snack med honom en dag när han är på bra humör. Inte som "nu ska vi prata" utan kanske spontant när ni sitter i bilen eller så. 
    Förklara hur andra gör.
    Att det är viktigt att hjälpas åt i en familj. 
    Säg t.ex att du gärna hjälper honom med matlådor och fråga samtidigt vad han vill hjälpa till med?
    Om han tycker att han inte ska behöva hjälpa till med något för sin han säger "att ni är försörjningsskyldiga" då säger ni såhär:
    - Ja, jo... det är vi ju, men vi tänker ju att du är vuxen nu när du har fyllt 18 och kan göra vuxensaker. Men om du känner att du inte är riktigt vuxen än så kan vi förhålla oss till det och behandla dig lite mer som vi gjorde när du var mindre. 
    Men det gäller såklart allt då.
    Du kan inte låna bilen/övningsköra 
    Du får lägga dig tidigare på kvällarna. 
    Mindre skärmtid.
    ...och fyll på med annat. 
    Det han måste förstå är att med vuxna förmåner kommer vuxna skyldigheter.
    Att betala för sitt uppehälle när man har en inkomst är en sådan sak.
    Att hjälpa till i hushållet (efter förmåga) ska vara en självklarhet från tidig ålder. Svårt att lära en gammal hund (eller barn) sitta. 

Hos oss kommer det vara såhär:
    Vi är fyra i familjen. Vi räknar ut vad alla utgifter ligger på en månad. Ska han låna bilarna tar vi även med bensinkostnaden. Av det får han betala en fjärdedel varje månad. 
    Det blir ungefär 7 500:-/person
    Av dom kommer vi spara 5 000:-/månad utom hans vetskap (för att vi har möjlighet. Vet att inte alla har det), vilket kommer gå till kontantinsats/möbler när han flyttar hemifrån. 
    Han ska vänja sig vid att det kostar att leva och det ska finnas en morot att flytta hemifrån och klara sig själv.
    Ska tillägga att han är helt med på att betala hemma när han har ett jobb, och det är ju skönt.
    Han är inte jättebra på alla typer av hushållsuppgifter, men kan man hitta något som tar mycket av ens egen tid, men som som dom ändå klarar av/tycker är ok, så är ju det bra. 
    Vår trädgård är ganska krävande och tar 2h att klippa med åkgräsklippare, samt 2h att trimma. Gör han det så slipper jag och kan lägga tid på annat.

Kanske din 18-åring kan tvätta/städa bilen/bilarna? Ansvara för att dom besiktigas när det är dags?
    Ta på sig att hämta/lämna syskon?
    Handla mat efter en specifik lista?
    Hjälpa syskon med läxa?
    Hälsa på far-/morföräldrar?
    Hämta er efter en kväll på restaurang?

Vad jag menar är att det kanske finns annat än "städa toaletten" som han kan göra. 
    Det handlar ju ytterst om att avlasta er andra. Det andra kan han lära sig när han flyttar hemifrån. 

Svar på tråden Betala hemma?