Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Hur märkte du av klimakteriet?

Jag var väldigt tidig in i klimakteriet. För mig kom mensen aldrig åter efter graviditet och amning. Fick grava nattliga svettningar och sömnproblem som första tecken. Tog ett tag att hitta rätt gyn som gjorde ett test på mig. Då fick jag östrogen utskrivet. Sen kom fler och fler symptom. Radar upp några genom åren: extremt torr hud, förtida åldrande (rynkor), svårt att hålla tätt, fortsatta svettningar och sömnproblem, skador som påföljd av träning, viktuppgång, daglig huvudvärk, muntorrhet, ändrad kroppslukt.

• Anonym (Jag)
    Ökar inte i vikt av östrogen, tycker jag fått mindre magfett som började komma

Vad skönt! Jag gick upp sakta men säkert och tänkte att det är klimakteriet rakt av. Svårt att gå ner under alla år. Slutade med östrogen i december och nu är jag smalare än jag har varit på många år. Förvisso minskat mina portioner men äter av allt. Inget annat har ändrats. Får anta att det är kopplat till östrogenet.
  • Anonym (Jag)
    östrogen ger mig mer den här kvinnliga formen med större bröst och fett på rumpa/lår

(Hepp) Jag var stor över höft, rumpa och byst innan så det var inte önskvärt att bli större just där vilket jag blev. Jag skulle tro att det är fett som har minskat på min kropp nu. Bygger inga muskler direkt även om jag försöker att hålla igång. Har gjort benmineralmätningar några gånger och då brukar även kroppsfetthalt anges. Hoppas på en sådan mätning igen för att se hur det står till inuti kroppen nu.
    Jag åt högsta dosen östrogen i nästan 15 år så visst har ändringar skett med balansen.
Svar på tråden Hur märkte du av klimakteriet?