Anonym (Är väl på gång...) skrev 2024-10-02 09:00:39 följande:
Är drygt 50. Har haft "fel antal dagar" i menscykeln två gånger senaste 1,5 åren. Så det indikerar väl att något är på gång där....
Tycker att jag känner mig ovanligt låg och gråtmild. Men samtidigt så har livet varit extremt jobbigt sista 5-10 åren. Så vad som är depression och vad som är klimakteriet vet jag inte.
Sedan har jag börjat få väldigt ont av träning. Har alltid tränat mycket och är vältränad. Trots detta får jag sjukt mycket träningsvärk och även andra smärtor i leder och muskler. Kroppen har tappat spänst och svarar inte med att bli deffad om jag försöker öka träning och minska på godsakerna.
Har inte tagit några hormoner, eftersom jag är rädd för biverkningar som ökad vikt och minskad sexlust.
Tycker jag åldrats 10-15 år utseendemässigt på de senaste 5 åren.
Känns jobbigt och trist att bli gammal.
Känner igen det där att känna sig låg, tänkte att jag kunde ha fått nån mild depression/utbrändhet eftersom jag har ett jobb med hög komplexitet och stundtals hög press. Men det verkar ha varit förklimakteriet, testa östrogen och se om det blir förbättring säger jag.
Samma för mig med träning. Ont på märkliga sätt och inte längre fyllig i musklerna som tidigare.
Ökar inte i vikt av östrogen, tycker jag fått mindre magfett som började komma. Så mindre obalans östrogen/testosteron. Har inte fått minskad sexlust av det utan egentligen ännu mer eftersom jag är gladare.
Håller med men jag kan ändå se att bra mat och mkt träning har hållit mig i fin form jämfört med dom som inte levt det livet. Så nej, det är inte kul att uppleva att kroppen försämras men jag tycker att jag utvecklas mentalt hela tiden, det är ändå något jag gläds åt.