• Anonym (F.)

Hur märkte du av klimakteriet?

Jag har ingen att fråga irl så jag undrar hur du märkte av att klimakteriet började?
    Hur gammal var du?
    Vad hände med kroppen?
    Ändrade blödningsmönstret?
    Tappade du hår?
    Gick du upp eller ner i vikt?
    Jag vet inte vad som händer så skriv vad som hände just dig.

Är det någon medicin man bör ta när man går igenom klimakteriet som östrogen eller nåt?

Jag vet ingenting om det här och behöver vara lite förberedd.

• Svar på tråden Hur märkte du av klimakteriet?
  • Anonym (Jag)

Jag var väldigt tidig in i klimakteriet. För mig kom mensen aldrig åter efter graviditet och amning. Fick grava nattliga svettningar och sömnproblem som första tecken. Tog ett tag att hitta rätt gyn som gjorde ett test på mig. Då fick jag östrogen utskrivet. Sen kom fler och fler symptom. Radar upp några genom åren: extremt torr hud, förtida åldrande (rynkor), svårt att hålla tätt, fortsatta svettningar och sömnproblem, skador som påföljd av träning, viktuppgång, daglig huvudvärk, muntorrhet, ändrad kroppslukt.

• Lynx123

Min mens började konstra och sen upphörde den. Inga övriga symptom förutom någon enstaka svettning. Inga hormonersättningar.

• Anonym (SVBK)

Facebook: Klimakteriekärringar

Spotify: Klimakteriepodden

• Anonym (Hepp)

Är i förklimakteriet, har fortfarande mens men oregelbunden. Det smög sig på gradvis med framförallt lägre stämningsläge och ny migränliknande huvudvärk jag inte kände igen. Nu 2 år senare så märker jag att huden har åldrats snabbt, ökat sömnbehov och jag får på riktigt ont av träning plus att återhämtningen går långsammare. Har nån sorts ledvärk som vandrar runt, kan bero på träning men har inte haft det tidigare.

Gick till en bra gynmottagning och tar östrogen/gestagen, det hjälper upp humöret och den återkommande huvudvärken har hållit sig borta. Det rekommenderas verkligen att ta dom här preparaten, ville inte först men har sett andra som fått återkommande svår migrän med tiden och där ville jag inte hamna.

• Anonym (Hepp)

TIllägg: mindre muskelmassa, den har krympt med samma träningsmängd. Men ingen viktuppgång, har fått mindre aptit så antar att det balanserar sig. Eller, större mängd fett men samma vikt :) Det är svårare att bli av med fett än tidigare men det går.

• Anonym (Är väl på gång...)

Är drygt 50. Har haft "fel antal dagar" i menscykeln två gånger senaste 1,5 åren. Så det indikerar väl att något är på gång där....

Tycker att jag känner mig ovanligt låg och gråtmild. Men samtidigt så har livet varit extremt jobbigt sista 5-10 åren. Så vad som är depression och vad som är klimakteriet vet jag inte. 

Sedan har jag börjat få väldigt ont av träning. Har alltid tränat mycket och är vältränad. Trots detta får jag sjukt mycket träningsvärk och även andra smärtor i leder och muskler. Kroppen har tappat spänst och svarar inte med att bli deffad om jag försöker öka träning och minska på godsakerna. 

Har inte tagit några hormoner, eftersom jag är rädd för biverkningar som ökad vikt och minskad sexlust. 

Tycker jag åldrats 10-15 år utseendemässigt på de senaste 5 åren.

Känns jobbigt och trist att bli gammal. 

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Är väl på gång...) skrev 2024-10-02 09:00:39 följande:

Är drygt 50. Har haft "fel antal dagar" i menscykeln två gånger senaste 1,5 åren. Så det indikerar väl att något är på gång där....

Tycker att jag känner mig ovanligt låg och gråtmild. Men samtidigt så har livet varit extremt jobbigt sista 5-10 åren. Så vad som är depression och vad som är klimakteriet vet jag inte. 

Sedan har jag börjat få väldigt ont av träning. Har alltid tränat mycket och är vältränad. Trots detta får jag sjukt mycket träningsvärk och även andra smärtor i leder och muskler. Kroppen har tappat spänst och svarar inte med att bli deffad om jag försöker öka träning och minska på godsakerna. 

Har inte tagit några hormoner, eftersom jag är rädd för biverkningar som ökad vikt och minskad sexlust. 

Tycker jag åldrats 10-15 år utseendemässigt på de senaste 5 åren.

Känns jobbigt och trist att bli gammal. 

Känner igen det där att känna sig låg, tänkte att jag kunde ha fått nån mild depression/utbrändhet eftersom jag har ett jobb med hög komplexitet och stundtals hög press. Men det verkar ha varit förklimakteriet, testa östrogen och se om det blir förbättring säger jag.

Samma för mig med träning. Ont på märkliga sätt och inte längre fyllig i musklerna som tidigare.

Ökar inte i vikt av östrogen, tycker jag fått mindre magfett som började komma. Så mindre obalans östrogen/testosteron. Har inte fått minskad sexlust av det utan egentligen ännu mer eftersom jag är gladare.

Håller med men jag kan ändå se att bra mat och mkt träning har hållit mig i fin form jämfört med dom som inte levt det livet. Så nej, det är inte kul att uppleva att kroppen försämras men jag tycker att jag utvecklas mentalt hela tiden, det är ändå något jag gläds åt.
  • Anonym (Jag)
    Ökar inte i vikt av östrogen, tycker jag fått mindre magfett som började komma

Vad skönt! Jag gick upp sakta men säkert och tänkte att det är klimakteriet rakt av. Svårt att gå ner under alla år. Slutade med östrogen i december och nu är jag smalare än jag har varit på många år. Förvisso minskat mina portioner men äter av allt. Inget annat har ändrats. Får anta att det är kopplat till östrogenet.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-02 11:40:11 följande:
    Ökar inte i vikt av östrogen, tycker jag fått mindre magfett som började komma

Vad skönt! Jag gick upp sakta men säkert och tänkte att det är klimakteriet rakt av. Svårt att gå ner under alla år. Slutade med östrogen i december och nu är jag smalare än jag har varit på många år. Förvisso minskat mina portioner men äter av allt. Inget annat har ändrats. Får anta att det är kopplat till östrogenet.
    Hm, det är intressant det här med hormonbalansen. Östrogen ger mig mer den här kvinnliga formen med större bröst och fett på rumpa/lår jämfört med mer magfett som smög sig på innan jag började ta östrogen. Kan även ha varit högre kortisolnivåer i samband med förklimakteriet eftersom jag nu är "tvingad" att sköta sömnen och ser över min arbetsbelastning som jag inte behövde riktigt tidigare. Gör jag inte det drabbas jag hårt med trötthet/stresskänslighet.

Så bra för dig! Spekulerar att du nu ligger på en bättre hormonbalans än tidigare eftersom jag antar att du menar att du minskat i fett? Jag själv äter som jag vill, 80% bra mat kanske och har spontant minskat några kilon. Kan vara lite muskler som minskat med eftersom jag inte kan träna lika hårt som tidigare, men det är ju livets gång att det sker.
  • Anonym (Jag)
    östrogen ger mig mer den här kvinnliga formen med större bröst och fett på rumpa/lår

(Hepp) Jag var stor över höft, rumpa och byst innan så det var inte önskvärt att bli större just där vilket jag blev. Jag skulle tro att det är fett som har minskat på min kropp nu. Bygger inga muskler direkt även om jag försöker att hålla igång. Har gjort benmineralmätningar några gånger och då brukar även kroppsfetthalt anges. Hoppas på en sådan mätning igen för att se hur det står till inuti kroppen nu.
    Jag åt högsta dosen östrogen i nästan 15 år så visst har ändringar skett med balansen.
  • Kvinna7

För mig började förklimakteriet när jag var ca 46 tror jag. Mensen blev väldigt riklig och långdragen. Fick kraftig järnbrist som följd. Blev gyn och hormonspiral som gjorde att det vände. I humöret blev jag som en tonåring! Smått galen. Gick igenom en jobbig tid i mitt äktenskap och fattar inte hur min man, numera exman, stod ut. För 6 år sedan kom vallningarna. Måttliga och jag kunde stävja de med naturpreparat. Det fungerade i ett år. Sedan slog vallningarna till med ökad kraft. Sömnproblem, viktökning, värk, oro och mera stress därtill. Blev då östrogenbehandling. Inne på mitt 5 och ev sista år med det nu. Hjälpt väldigt mycket. Dock väldigt svårt att gå ner i vikt. Samt får fortfarande små blödningar ibland. Samt att mitt immunförsvar och migrän blivit sämre. Där har östrogenet ingen påverkan. Galet vad många av oss kvinnor måste stå ut med. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-10-02 08:37:22 följande:

Är i förklimakteriet, har fortfarande mens men oregelbunden. Det smög sig på gradvis med framförallt lägre stämningsläge och ny migränliknande huvudvärk jag inte kände igen. Nu 2 år senare så märker jag att huden har åldrats snabbt, ökat sömnbehov och jag får på riktigt ont av träning plus att återhämtningen går långsammare. Har nån sorts ledvärk som vandrar runt, kan bero på träning men har inte haft det tidigare.

Gick till en bra gynmottagning och tar östrogen/gestagen, det hjälper upp humöret och den återkommande huvudvärken har hållit sig borta. Det rekommenderas verkligen att ta dom här preparaten, ville inte först men har sett andra som fått återkommande svår migrän med tiden och där ville jag inte hamna.

Fick du bekräftat genom provtagning eller undersökning att du är i förklimakteriet?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (M) skrev 2024-10-02 15:41:49 följande:
    Fick du bekräftat genom provtagning eller undersökning att du är i förklimakteriet?
    Inte provtagning utan baserat på symptom. Ultraljud då men vet inte om det visar något speciellt. Ville gärna få hormonnivåer kollade som jag vet görs i vissa europeiska länder men fick det förklarat som att det inte görs i sverige eftersom nivåerna skiftar över tid. Östrogentillskottet hjälper mot mina symptom speciellt sömnproblemen som var rätt svåra, glömde att skriva det i tidigare inläggen. Så då gör man antagandet att det rör sig om förklimakteriet.
  • Anonym (F.)

Vad många lärorika svar! Uppskattas!

Det här med östrogen är det det som minskar när man hamnar i klimakteriet? Hur påverkar det kroppen generellt? Förutom att mensen försvinner.
    Bör man ta östrogen eller är det hugget som stucket?
    Är det någon annan medicin eller kosttillskott som man bör ta?

Ni med blödningstrassel på vilket vis trasslade det sig och hur länge höll det på innan mensen försvann för sista gången?

• Anonym (SVBK)

Alla kvinnliga hormoner kan börja strula då, det är kvoten mellan dem som avgör vilka symptom du får.

Om du har lågt östrogen kan man tillföra östrogen (om du inte har ärftliga anlag för vissa cancertyper som gör det olämpligt)  Om progesteron dippar först så är det kanske där man får kompensera.

Om du är igenom klimakteriet syns det på halten FSH (follikelstimulerande hormon) som gör att det bildas progesteron och östrogen, och LH (luteiniserande hormon) som ökar när man har ägglossning.

När FSH blir för lågt kan en kvinna inte längre producera mogna ägg, och en man kan inte producera spermier. FSH styr bildningen av könsceller hos båda könen.

Att man inte tar hormonprov i Sverige är trams. Jag har gjort det en gång när blödningsstrulet började för tre år sen och jag väntar på mina nya prover i detta nu, för att (hoppas jag) bekräfta att jag inte längre är fertil så jag kan slita ut hormonspiralen som tyvärr gör att jag äter allt jag kommer över.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (F.) skrev 2024-10-03 22:50:39 följande:

Vad många lärorika svar! Uppskattas!

Det här med östrogen är det det som minskar när man hamnar i klimakteriet? Hur påverkar det kroppen generellt? Förutom att mensen försvinner.
    Bör man ta östrogen eller är det hugget som stucket?
    Är det någon annan medicin eller kosttillskott som man bör ta?

Ni med blödningstrassel på vilket vis trasslade det sig och hur länge höll det på innan mensen försvann för sista gången?

Hormonbalansen som fanns tidigare är inte samma. Allt minskar men speciellt östrogen och progesteron. Så då hamnar man i överskott av testosteron men inte på det bra viset :) Är därför man märker av mer manliga tecken som fettinlagring på nya ställen som magen. Tycker det bästa är om du söker information om vad som sker vid förklimakterie/klimakteriet, titta på den förändrade hormonbalansen. 

Har frågat min läkare mkt om det här, svaren jag får är att det verkar som om vid tillskott av östrogen så kan man dra upp resten av hormonerna till bättre nivåer. Om jag hade fått välja så hade jag velat efterlikna den tidigare balansen och då även med tillskott av testosteron. Har inte riktigt velat dra det vidare. I yngre år så självmedicinerade jag med olika preparat pga. träningsintresse men vågar inte göra det längre eftersom klimakteriet har inneburit nya svårigheter som sömnproblem mm. Men det är intressant.
  • Anonym (olika)

Undrar varför det är så olika? Men det kanske är som med tonåren och graviditeter. Alla råkar inte ut för allt.

Själv är jag ca 55 och har inga symtom överhuvudtaget. Mensen är regelbunden som vanligt. 

Min syster är fyra år äldre och har inte heller haft några nämnvärda symtom, men hennes mens har tagit slut i alla fall. 

Min mamma var närmare 60 när mensen tog slut abrupt, hon hade normal mens fram till dess och inga symtom. 

• Anonym (Y)

Mensen började bli lite oregelbunden och efter ett par år slutade den helt. Då var jag 48 år. Efter det började det märkas på att huden blir liksom tunnare och torrare, slemhinnorna blir torrare och det Har blivit svårare att bli av med fettet på magen. Men i övrigt har jag inte märkt så mycket (nu är jag 55 år) 

Svar på tråden Hur märkte du av klimakteriet?