• Anonym (Integritet)

Läser soc alltid journaler?

Hej!

Vi blev socanmälda av någon som hämnd, och nu har de beslutat att göra en utredning av ena barnet trots att den preliminära bedömningen var att de inte skulle göra det.

Nu till min fråga: Begär soc alltid ut journaler? Jag har haft många kontakter med psykiatrin genom åren och tycker att det vore väldigt jobbigt om de läste det :( Anmälan handlar dock inte ett dugg om något relaterat till detta men är det kotym att de gör det ändå?

• Svar på tråden Läser soc alltid journaler?
  • Anonym (Nej)

Hälso- och sjukvården begär enbart ut journaler som är relevanta i det aktuella fallet.

• Anonym (Integritet)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-01 15:19:40 följande:

Hälso- och sjukvården begär enbart ut journaler som är relevanta i det aktuella fallet.

Tack för svaret. Ja, sjukvården gör ju det, men även Socialtjänsten? (Det kanske var det du menade iofs men ville fråga för säkerhets skull.) Om de gör det, kan de se vilka enheter jag varit på tro? Man vill ju kunna prata fritt med sin läkare utan att känna att det sitter en tredje part och läser det :*(. 
  • Anonym (Nej)

ser nu att jag skrev fel, menade inte begär ut utan lämnar ut. Det beror helt enkelt på vad socialtjänsten behöver utreda. Är det som du skriver inte alls relaterat så gör de det inte.

• Anonym (Integritet)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-01 15:33:38 följande:

ser nu att jag skrev fel, menade inte begär ut utan lämnar ut. Det beror helt enkelt på vad socialtjänsten behöver utreda. Är det som du skriver inte alls relaterat så gör de det inte.

Hoppas du har rätt :) Visst, när det gäller barn så spelar ju föräldrarnas psykiska hälsa alltid roll, men hoppas de inte tänker så i det här fallet utan att det avslutas snabbt utan sådant. 
  • Anonym (Nejj)

De begärde inte ut mina journaler under utredningen. Däremot hade de endel frågor om min sjukdom.

• Anonym (Integritet)
    Anonym (Nejj) skrev 2024-10-01 15:51:36 följande:

De begärde inte ut mina journaler under utredningen. Däremot hade de endel frågor om min sjukdom.

Tack för svaret, nu föll en sten från mitt bröst. Beklagar att du också behövt gå igenom utredning, elände är vad det är :( även om det behövs i vissa fall förstås. 
  • Anonym (Nejj)
    Anonym (Integritet) skrev 2024-10-01 15:55:15 följande:
    Tack för svaret, nu föll en sten från mitt bröst. Beklagar att du också behövt gå igenom utredning, elände är vad det är :( även om det behövs i vissa fall förstås. 
    Det var självklart stressande och jobbigt men i vårt fall var det motiverat eftersom vår dotter bl a skolvägrade. Förstår att de behöver titta på hemmiljö, föräldraskap mm för att kunna fånga upp om något sånt brister. Men i vårt fall ledde inte utredningen till någon åtgärd. Man läser så många skräckhistorier men jag tror att många har neutrala eller positiva erfarenheter av socialtjänsten utan behov att skriva om det på nätet också. Missnöjda hörs alltid mest. Lycka till!
  • Anonym (Linn)

De läste inte ens barnets journaler, trots att vi uppmanade dem att göra det (eftersom vårdpersonal gjorde helt andra bedömningar än soc gjorde). Det beror nog på handläggaren hur det blir, hur den är som person och vad den hinner med. 

• Anonym (Ylva)

Varför skulle någon vilja hämnas genom att göra en Socanmälan? 
    Antagligen är det någon som är genuint orolig som gjort anmälan, och om allt är som det ska så har du inget att oroa dig för.

Men ja de kan begära ut journaler om de anser att det är nödvändigt. Varför är det så viktigt att de inte får se din journal? Det låter som om du har något du vill dölja. Då kanske det finns en grund varför någon gjorde anmälan ändå

• Anonym (Linn)

Om de läste mina journaler vet jag inte. Men de begärde min tillåtelse att få läsa i alla fall. 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Ylva) skrev 2024-10-01 17:20:42 följande:

Antagligen är det någon som är genuint orolig som gjort anmälan, och om allt är som det ska så har du inget att oroa dig för.

Tyvärr gör en del det. Folk som lämnar destruktiva relationer tex kan drabbas av att exet fortsätter jävlas på avstånd på det viset. 

Tyvärr finns det enstaka fall där det visst finns orsak att oroa sig, trots att man inte gjort något fel som förälder och inte har något att dölja. Men som någon skrev är det ju vi som råkat illa ut som låter mest. Alla de som är nöjda startar knappast trådar på nätet om det! Så de märks inte, trots att de är fler. 

Men jag vill ändå passa på att tipsa TS om att spela in alla samtal med soc, bara för säkerhets skull. Men det allra mest troliga är ju att det här kommer att bli lite jobbigt, men inte värre än så. 

• Anonym (Moa)

Varför inte? Det är ofta ett väldigt effektivt sätt att få en förälder att må dåligt, samtidigt som man själv kan komma undan med ganska grova lögner utan några som helst konsekvenser. 
  • Anonym (Kritisk Förälder)

Ett råd. Håll inte på och snacka med soc, vården eller psykiatrin i onödan. Var medveten om att allt som sägs journalförs och kan komma att användas mot dig. En bra tumregel är att besvara alla frågor korthugget med antingen "ja, nej eller vet inte". Berätta inte ditt livs story för det kommer ni att ångra. Det kommer ligga er i fatet. 

• Anonym (L)

Men ja de kan begära ut journaler om de anser att det är nödvändigt. Varför är det så viktigt att de inte får se din journal? Det låter som om du har något du vill dölja. Då kanske det finns en grund varför någon gjorde anmälan ändå

Mitt ex har socanmält mig otaliga gånger trots att han inte har någon inblick i vår tillvaro öht.  Han har bland annat haft besöksförbud mot oss (det finns en historia av hot och våld).

Så jo, de finns personer som gör anmälningar för att hämnas. I mitt fall ringde soc upp mig, jag förklarade hur det låg till och så var det inte mer med det eftersom det aldrig hade kommit in anmälningar från annat håll, t.ex. från skolan eller sjukvården. 
  • felicityporter

Om jag hade varit din kompis och förstått vilken typ av människa du är och dessutom visste om att du går till psykiatrin för att prata hade jag anmält dig hundra gånger om och fått mina andra vänner att anmäla dig också. Då hade soc läst precis ALLT du sagt till din kurator, psykolog samt psykiater. Det hade alltså känts superbra för dig? För du har ju ändå inget att dölja säger du. 🤦?♀️
  • Anonym (Integritet)

Varit på uppstartsmöte nu och ville bara uppdatera tråden med att jag fick svar på min fråga. De planerar inte att läsa några journaler, så det var ju skönt. Lite privatliv vill man ju ändå ha. 

• Anonym (Kim)

Begär någon myndighet ut journalkopior så skickar vårdande enhet paporr om medgivande att skriva på. Soc kan med lagstöd begära ut kopior och provsvar för dig om det handlar om allvarligt missbruk. Har du barn så är vården skyldig enligt lag att göra en orosanmälan och ta upp samtalet om barn som far illa. 

Ett exempel. Du går på LARO mottagning för att bli av med opiarmissbruk. Sköter dig inte utan sidomissbrukar. Du säger til din behandlare att inte få säga något om soc ringer. MEN kommer soc med rätta lagrum är det bara att lämna ut det de vill ha. Extra allvarligt om det finns minderåriga barn med i bilden. 

• Anonym (M)

Om de inte kan begära ut journaler så kanske de ber om ditt samtycke. Och väljer du att inte samarbeta så kan det ligga dig i fatet.

Svar på tråden Läser soc alltid journaler?