Inlägg från: Anonym (Integritet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Integritet)

Läser soc alltid journaler?

Hej!

Vi blev socanmälda av någon som hämnd, och nu har de beslutat att göra en utredning av ena barnet trots att den preliminära bedömningen var att de inte skulle göra det.

Nu till min fråga: Begär soc alltid ut journaler? Jag har haft många kontakter med psykiatrin genom åren och tycker att det vore väldigt jobbigt om de läste det :( Anmälan handlar dock inte ett dugg om något relaterat till detta men är det kotym att de gör det ändå?

• Svar på tråden Läser soc alltid journaler?
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-01 15:19:40 följande:

Hälso- och sjukvården begär enbart ut journaler som är relevanta i det aktuella fallet.

Tack för svaret. Ja, sjukvården gör ju det, men även Socialtjänsten? (Det kanske var det du menade iofs men ville fråga för säkerhets skull.) Om de gör det, kan de se vilka enheter jag varit på tro? Man vill ju kunna prata fritt med sin läkare utan att känna att det sitter en tredje part och läser det :*(. 
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-01 15:33:38 följande:

ser nu att jag skrev fel, menade inte begär ut utan lämnar ut. Det beror helt enkelt på vad socialtjänsten behöver utreda. Är det som du skriver inte alls relaterat så gör de det inte.

Hoppas du har rätt :) Visst, när det gäller barn så spelar ju föräldrarnas psykiska hälsa alltid roll, men hoppas de inte tänker så i det här fallet utan att det avslutas snabbt utan sådant. 
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (Nejj) skrev 2024-10-01 15:51:36 följande:

De begärde inte ut mina journaler under utredningen. Däremot hade de endel frågor om min sjukdom.

Tack för svaret, nu föll en sten från mitt bröst. Beklagar att du också behövt gå igenom utredning, elände är vad det är :( även om det behövs i vissa fall förstås. 
  • Anonym (Integritet)

Varit på uppstartsmöte nu och ville bara uppdatera tråden med att jag fick svar på min fråga. De planerar inte att läsa några journaler, så det var ju skönt. Lite privatliv vill man ju ändå ha. 

Svar på tråden Läser soc alltid journaler?