Inlägg från: Anonym (Monty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Monty)

Vab och sjuk ofta.. samvetsstress.

25 dagar är ju ingenting! När minstingen började förskolan så vabbade jag en månad i sträck vid ett tillfälle. Plus strödagar. Och sen egen sjukdom. 

Låt kollegorna sura. Fråga dem vad de tycker alternativet är samt hänvisa dem till chefen (som har ansvar för bemanning) om de har issues.

• Anonym (Monty)
    Anonym (dg) skrev 2024-10-01 16:18:30 följande:
    Förstår att du valde att hoppa av. Det blir ju lätt konsekvensen av när folk stannar hemma i tid och otid.
    Och utöver det tvingar sig till den mest attraktiva semesterperioderna med föräldraledighet.

Är mycket tacksam att vi inte har en massa småbarnsföräldrar på min arbetsplats.
    Jag är tacksam för att jag har en chef som tar ansvar för en bemanning och ser till att ingen behöver jobba övertid trots kollegors vab eller egna sjukskrivningar. Lägg skulden för usel arbetsmiljö där den hör hemma (ledningen) och inte på arbetstagarna. 
  • Anonym (Monty)
    Anonym (dg) skrev 2024-10-01 18:05:48 följande:
    Just därför ni med småbarn är så himla impopulära på jobbet, ni skiter i vilken skit ni sätter era kollegor i.
    Ja är man en fegis så skyller man på kollegorna när det egentligen är chefen som ska stå till svars för usel bemanning. Skulle jag ha sådana rövhål som du till kollegor hade jag tagit ALL vab bara för att. 
  • Anonym (Monty)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-10-01 20:25:44 följande:
    Usla anställningar snarare.
    Vi behöver inte personal som är hemma, vi behöver personal som utför sitt arbete.

Hörde förresten på SR idag om det enorma fusket med VAB... är inte det minsta förvånad.
    AI kommer vara en välsignelse för dig? Så slipper du ha med människor att göra...
    Nu tror jag inte på att du är chef, det är ganska sällsynt att duktiga chefer uttrycker sig på ditt sätt. Eller så är du väldigt ny som chef? Oroa dig inte isf, du kommer också komma till insikten att det är människor du anställt, inte robotar. 
  • Anonym (Monty)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-10-01 20:40:53 följande:
    Du är välkommen att tro precis vad du vill. Du kan ju söka på "Teamis" här i forumet så får du se att jag varit här och skrivit länge.
    Om just detta med att inte anställa personer som inte kommer att vara på jobbet.

Om du själv vore chef eller annan personal som sköter rekrytering så skulle du helt säkert tänka i andra banor.

Vi företagare är inga välgörenhetsinrättningar, vi behöver den "mankraft" som vi rekryterar. Inte folk som sitter hemma på röven.

Vi behöver ännu mindre argbiggor som sitter och gapar på nätet om sina "rättigheter" och skiter i  sina skyldigheter.

Sug på den nu. Godnatt.
    Vad ska jag suga på? Att du framstår som en usel arbetsgivare/chef? Det var inte speciellt svårsmält.
    Okej så du har skrivit massor på fl? du förstår att vem som helst kan hitta på vilken persona som helst på internet, att använda familjeliv som ett CV känns inte speciellt trovärdigt. Men visst, du är säkert chef. Troligen inte en så bra sådan dock. 
  • Anonym (Monty)
    Anonym (T) skrev 2024-10-01 21:03:24 följande:
    Nu tror jag inte att Teamis är en duktig chef. Hen låter rätt bitter och som en person som har problem med sin personalgrupp och försöker hitta anledningar till varför det är som det är. Hen väljer att skylla på småbarnsföräldrar när det i själva verket troligtvis är hens arbetssätt och arbetsmiljö som är en stor bidragande faktor till varför folk väljer att vara hemma och inte vill jobba. Helt förståeligt.

Hade jag jobbat för en chef som endast såg mig eller mina kollegor som en belastning eller besvär så hade min arbetsmoral varit lika med 0, småbarn hemma eller ej.

Ja troligen. 

Det den här typen av arbetsgivare missar är värdet av att ha en god arbetsmiljö, nämligen att personalen (kompetensen) VILL jobba där och prestera. Vill man däremot ha kadaverdisciplin, låg lojalitet och hög personalomsättning så är Teamis attityd utmärkt. 

Svar på tråden Vab och sjuk ofta.. samvetsstress.