Inlägg från: Anonym (Bipolär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bipolär)

Fungerande liv med bipolär person?

Är inte anhörig utan bipolär själv. Tycker att det låter som att personen inte har jobbat tillräckligt med sin sjukdom. En stor nyckel är sjukdomsinsikt och att ta ansvar för allt man säger och gör, även om det görs i skov. Så mitt bästa tips är att råda henne till mer vård tills hon kan hantera sig själv bättre. T ex samtalskontakt, patientutbildning mm

Sedan har du ett ansvar att försöka skilja på sjukdom och personlighet. Det kan t ex vara normalt att vara oansvarig och göra något kul ibland. Det är inte alltid sjukdom.

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (Bippo partner) skrev 2024-09-30 14:17:26 följande:
    Din sista mening där är viktig och något jag tänker på ofta. Jag tror att jag har blivit mer försiktig i denna relation och måste tänka igenom hennes förslag och ideer. Är det något av henens förslag som ger oss en stor skuld försöker jag bromsa är det något jag känner att vi klarar utan risk för liv, hälsa eller ekonomin så försöker jag vara spontan och bara köra.
    Att du bestämmer kan ju vara en praktisk lösning som skyddar er ekonomi, absolut! Men för hennes sjukdoms skull kan det nog vara bra om du lär dig avgöra om hon är hypoman/manisk eller inte också. Titta efter symtom som att hon sover mindre, äter mindre/mer, t ex är vaken på natten eller gör saker hon inte brukar. Har hon inte sjukdomsinsikt kan det vara avgörande att anhöriga ser att hon är uppåt.
  • Anonym (Bipolär)

Samma gäller årt andra hållet. Är hon i normalläge mår hon ju inte bra av att bli hindrad i det som gör henne lycklig. 

Svar på tråden Fungerande liv med bipolär person?