Anonym (Anonym) skrev 2024-09-30 08:36:37 följande:
Jag håller med, men jag har ingenstans att ta vägen just nu och är livrädd att berätta för dom i min närhet om de här för alla tycker han är så bra och att jag ska vara rädd om honom.. känns inte som att någon kommer tro mig. dessutom har jag en dålig magkänsla av att han kommer förstöra mitt liv när vårt gemensamma barn kommer, alltså gå in i vårdnadstvister och dra in socialen. Jag tror ärligt han skulle kunna va så kapabel att göra mig illa på det sättet.
Det du beskriver låter oerhört tufft och skrämmande, och jag förstår din rädsla för att berätta för andra när de kanske inte ser samma bild av din partner som du gör. Det kan kännas väldigt ensamt när man är fast i en situation där man inte blir trodd eller förstådd av sin omgivning. Din oro för att han kan försöka skada dig genom vårdnadstvister och att dra in socialen är fullt förståelig, särskilt om han redan har visat sig kontrollerande och aggressiv.
Här är några viktiga saker att tänka på och överväga:
Emotionell och psykisk misshandel kan vara svår att förklara för andra, särskilt när människor omkring dig ser en annan bild av din partner. Men din upplevelse är giltig, och det finns hjälp att få. Det är inte ovanligt att förövare framstår som "bra" människor utåt medan de är kontrollerande och skadliga i hemmet.
Det är jätteviktigt att du känner dig trygg. Om du känner att din partner skulle kunna göra dig illa genom att manipulera rättssystemet eller socialtjänsten, kan det vara klokt att söka juridisk rådgivning. Många advokater kan hjälpa dig att förstå dina rättigheter när det gäller vårdnad och hur du kan skydda dig själv och dina barn.
Kvinnojourer finns där för att hjälpa kvinnor i din situation, oavsett om det handlar om fysiskt våld eller emotionell och psykisk misshandel. De kan erbjuda rådgivning, skyddat boende, och stöd i hur du ska gå vidare. De har ofta också bra kunskap om hur vårdnadstvister kan hanteras i sådana här fall och kan ge dig verktyg för att skydda dig juridiskt och praktiskt.
Det kan vara bra att dokumentera hans hot och beteenden om du känner att du kommer att behöva försvara dig i framtiden. Om du kan, skriv ner eller spela in när han säger eller gör något som får dig att känna dig otrygg. Det kan vara avgörande om det skulle leda till vårdnadsfrågor eller om du behöver bevisa att hans beteende är skadligt.
Även om det känns som att ingen skulle tro dig, kan det vara hjälpsamt att öppna upp för någon som du har förtroende för, kanske en vän, familjemedlem eller någon utanför den gemensamma bekantskapskretsen som kan se situationen från ett objektivt perspektiv. Det kan hjälpa dig att inte känna dig så ensam och ge dig en annan typ av stöd.
Det är helt naturligt att vara rädd för vad som kan hända när ett barn är på väg in i situationen, men kom ihåg att du har rättigheter och att det finns stöd för dig. Att stå upp för dig själv och dina barn är otroligt viktigt, och du har styrkan att klara detta. Om du känner dig osäker på hur du ska ta nästa steg, kan det vara bra att börja med att kontakta en kvinnojour för råd och stöd. De kan guida dig genom det på ett säkert sätt.
Jag hoppas att allt löser sig!
Jag själv har varit utsatt och då var det ifrån min egna biologiska familj. Jag tog kontakt med socialen och kom till ett skyddad boende. Idag har jag ingen skyddad identitet och lever som en fri person!