Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?

Anonym (E) skrev 2024-09-30 08:55:53 följande:

Efter 85 år så har man levt  ett helt liv så då är det inte så tragiskt tycker jag. Det är liksom livets gång. Och många har problem med hälsan och svårt att ta sig runt själv så man har ofta inte hög livskvalitet. Men sorgligt är det förstås. 

Vad menar du med detta - har en människa inte en livskvalitet om den inte kan gå? Du resonerar från ditt eget snäva perspektiv nu.

Jag tycker också det är fel att diskutera sorg på detta viset. Skulle en sorg av ett skäl då vara mer värd än en sorg av ett annat skäl? Om någon sörjer sin livspartner som dör vid 85 och den lämnas ensam kvar och är 82 år och rätt ensam, är den personens sorg mindre värd än den som skulle lämnas vid 45 för att partnerns dör mer oväntat? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2024-09-30 09:21:18 följande:

Jag har ett bra perspektiv då jag lidit av grov social fobi och gick knappt ut på flera år . Vet hur det är att bara sitta inne dag ut och dag in. 

De över 85 som jag känner till har iaf haft ont oc många olika sjukdomar. De har dock varit rökare så kan ha bidragit

Fast med all respekt, ditt perspektiv då är färgat av sin grova sociala fobi. En äldre människa utan social fobi alls men som sitter i rullstol kan ju ha vänner som kommer på besök, kan ta sig för att ta sig ut med hjälp mm. Din erfarenhet är din, men applicera den inte som en bedömningsgrund generellt.

Jag vet om 95-åringar som är pigga och med rikt socialt liv, så ja, det varierar rätt hårt. 

Ålderismwn i Sverige är dock brutal sett till denna tråd där folk över 80 verkar dömas ut som mindre värda allmänt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2024-09-30 10:18:42 följande:

Ingen mer än du har sagt något om mindre värda. Medelåldern i Sverige är runt 81-84.  Så man har tekniskt sett levt ett helt liv, därför Kan det ses som mindre tragiskt. 

Jag hoppas iaf att jag dör vid 70

Ja, du verkar ju inte ha en sån positiv syn på livet eller ålderdomen. Men många har faktiskt det och vill leva länge.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-30 14:07:53 följande:
    Det är i och för sig svårt att svara på en helt subjektiv fråga utan att applicera sin egen erfarenhet som bedömningsgrund. 
    Såklart men då får man ju vara medveten om att andra kanske absolut inte känner samma sak och inte dra generella slutsatser.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 10:30:26 följande:

Fast när jag läser här i tråden så vänder jag mig emot pratet om åldersrasism. Självklart är det mer tragiskt om en ung människa dör än om en gammal gör det. Detta även om anhöriga till den äldre känner stor sorg osv.

Nä, det är det faktiskt inte. Inte i sig självt. Varför? Den gamla människan kanske har hunnit betyda väldigt mycket för många och påverkar många andras mående. Eller skapar djup sorg hos andra som delat dens liv länge.

Ett liv är mer än bara potential i år kvar. Ditt synsätt är sånt som gör att äldre i sjukvården inte får samma omsorg som unga utan att vårdpersonal är mer nonchalanta. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2024-09-30 14:40:18 följande:
    Ts efterfrågade vad andra tänkte? 
    Jag vet det.

Men det finns en skillnad i att svara att man själv anser något och att svara att något är på ett visst sätt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Åldrar) skrev 2024-09-30 17:44:39 följande:

Klart att det är supertragiskt med personer som dör på Estonia eller av våld eller sånt, oavsett ålder. 

Men jag kan ibland reagera lite på folk som i det offentliga ältar bortgång hos någon äldre (80+) som om det verkligen är tragiskt. Det är inte tragiskt i min värld, det är en del av livet. Sorgligt, javisst men inte tragiskt. 

För med ordet tragiskt upplever jag betydelsen som något som inte borde ha hänt. Som något orimligt, av ödet jättetaskigt osv. Och det är det ju inte med någon som passerat medellivslängden så att säga.

Fast det här är ju två olika saker. Du skriver "som om det är" tragiskt. För den som kanske mist en äldre person som betyder extremt mycket för den så är det ju en enorm sorg - menar du att du kan särskilja den sorgen från någon som upplever något tragiskt i livet?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ja) skrev 2024-09-30 20:55:47 följande:
    Förstår inte riktigt varför du tror att sorgen är mindre för att något inte beskrivs som tragiskt? Jag tycker också att det generellt är betydligt mer tragiskt när en yngre person dör än någon som är 90+.
    Förstår inte hur du kan tolka in det i hur jag skriver. 
Svar på tråden Vid vilken ålder är det inte längre tragiskt att någon dör?