• Anonym (klanten)

Hjälp mig vad ska jag göra

Jag tog precis ut en tampong och satte i en ny, men det nya tyckte jag att jag inte kunde trycka in ordentligt så nu är jag rädd att det sitter en gammal tampong innanför som jag glömt ta ut

det har hänt förut att jag glömt dem och somnat med dem och tex insett det senare nästa dag när jag haft binda som inte blir blodig

och jag hittar inget snöre nu så om det sitter en gammal därinne så kanske smöret har tryckts in för långt 

jag kan inte känna så långt in har för korta fingrar tror jag vad ska jag göra??? Börjar bli rädd nu snälla hjälp mig har försökt krysta på huk också

• Svar på tråden Hjälp mig vad ska jag göra
  • Anonym (E)

Det är normalt att tampongen inte går att trycka in ordentligt ibland! Särskilt när du precis har tagit ut en gammal. Det är för torrt.

Prova att sätta lite glidmedel eller olja på den nya tampongen och se om du märker någon skillnad.

• Anonym (klanten)
    Anonym (E) skrev 2024-09-28 16:24:20 följande:

Det är normalt att tampongen inte går att trycka in ordentligt ibland! Särskilt när du precis har tagit ut en gammal. Det är för torrt.

Prova att sätta lite glidmedel eller olja på den nya tampongen och se om du märker någon skillnad.

Jag törs nog inte göra det på grund av risken att en annan sitter innanför?
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2024-09-28 16:24:20 följande:

Förstår din oro. Men sitter det en tampong innanför så kommer du att känna det när du för in den nya, även om du har olja på den.

Hur gammal är du? Är du ett barn så tycker jag att du ska prata med en förälder om du känner dig orolig!
  • Anonym (klanten)
    Anonym (E) skrev 2024-09-28 17:17:32 följande:
    Förstår din oro. Men sitter det en tampong innanför så kommer du att känna det när du för in den nya, även om du har olja på den.

Hur gammal är du? Är du ett barn så tycker jag att du ska prata med en förälder om du känner dig orolig!
    Det var ju det jag tyckte, att det liksom tog stopp men jag är osäker

jag är gott och väl vuxen så ja det är pinsamt att jag ens frågar...
  • Anonym (o)

Jag tycker inte alls det är konstigt att du oroar dig. Det är inte mindre jobbigt vilket ålder du än har. Använder inte tampong men just ditt scenario om att inte veta om det är en eller två eller noll inne är inte ovanligt. Troligtvis inget men läst om oändligt många som åkt för att kolla hos gyn. Ha för vana att notera i telefonen när du sätter in en om du är glömsk.

• Anonym (Menskopp)

Hej Ts! Hur går det? Brukar det bli så att du blir orolig att du glömt ta ut en gammal tampong eller hände det bara nu? 

I sånna fall skulle jag tipsa om en menskopp istället.
    Jag tyckte tampong var lite läskigt och obehagligt då det oftast blev så torrt varje gång man skulle sätta i en ny. En menskopp kan du låta sitta i 12 timmar utan att tömma om du inte har jättemycket flöde. Återanvändbar upp till flera år. Hade min förra i 5 år men nu har jag skaffat en ny igen för 135 kr på apotea. Använder Belladot Evelina. 

• Anonym (klanten)
    Anonym (Menskopp) skrev 2024-09-28 20:02:21 följande:

Hej Ts! Hur går det? Brukar det bli så att du blir orolig att du glömt ta ut en gammal tampong eller hände det bara nu? 

Jag tyckte tampong var lite läskigt och obehagligt då det oftast blev så torrt varje gång man skulle sätta i en ny. En menskopp kan du låta sitta i 12 timmar utan att tömma om du inte har jättemycket flöde. Återanvändbar upp till flera år. Hade min förra i 5 år men nu har jag skaffat en ny igen för 135 kr på apotea. Använder Belladot Evelina. 

Ja det rinner ut blod iallafall men OM det sitter en därinne så kan den ju vara mättad nu och det rinner förbi ändå. Har glömt tamponger i förut men att jag blir orolig hände bara nu, men kan säkert hända igen

Jag har faktiskt en menskopp någonstans, tyckte den gjorde så ont men min syster använder en, hon har fött barn kanske går bättre då? Har du fött barn? 

Kanske ska försöka igen?

• Anonym (klanten)
    Anonym (Menskopp) skrev 2024-09-28 20:02:21 följande:

Ja det rinner ut blod iallafall men OM det sitter en därinne så kan den ju vara mättad nu och det rinner förbi ändå. Har glömt tamponger i förut men att jag blir orolig hände bara nu, men kan säkert hända igen

Jag har faktiskt en menskopp någonstans, tyckte den gjorde så ont men min syster använder en, hon har fött barn kanske går bättre då? Har du fött barn? 

Kanske ska försöka igen?

• Anonym (E)
    Anonym (klanten) skrev 2024-09-28 17:27:13 följande:
    Det var ju det jag tyckte, att det liksom tog stopp men jag är osäker

jag är gott och väl vuxen så ja det är pinsamt att jag ens frågar...

Menade inte att förminska dig utan ville bara ge ett råd om du hade varit ett barn! 

Hur har det gått? 

• Anonym (klanten)
    Anonym (E) skrev 2024-09-29 14:26:22 följande:

Menade inte att förminska dig utan ville bara ge ett råd om du hade varit ett barn! 

Hur har det gått? 

Det gör inget jag förstår.

jag vet inte har inte hänt något speciellt mer. Borde den inte komma ut själv till slut, om den nu finns någon därinne? Alltså om den blev tryckt längre upp än vanligt 
  • Anonym (Kim)

Om du var en tampong inne för länge kan du drabbas att TSS. Då får du främst hög feber. Lägg till huvudvärk, diarré mm samt allmän sjukdomskänsla. Då måste du söka akut. Om du känner dig som vanlig osv har du bergis inte glömt en tampong. Vid byte kan det ju kännas trögt då slemhinnorna blir torrare när du tog ut den. Förstår oron men jag tror att det är lugnt. Du borde ha blivit sjuk redan annars. 

• Anonym (E)
    Anonym (klanten) skrev 2024-09-29 14:33:29 följande:
    Det gör inget jag förstår.

jag vet inte har inte hänt något speciellt mer. Borde den inte komma ut själv till slut, om den nu finns någon därinne? Alltså om den blev tryckt längre upp än vanligt 
    Tror att risken är minimal. Men fottsätter du känna och oroa dig över att det är en tampong därinne så får du söka vård.
    .Lycka till! ❤️
  • Anonym (klanten)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-29 18:23:28 följande:

Om du var en tampong inne för länge kan du drabbas att TSS. Då får du främst hög feber. Lägg till huvudvärk, diarré mm samt allmän sjukdomskänsla. Då måste du söka akut. Om du känner dig som vanlig osv har du bergis inte glömt en tampong. Vid byte kan det ju kännas trögt då slemhinnorna blir torrare när du tog ut den. Förstår oron men jag tror att det är lugnt. Du borde ha blivit sjuk redan annars. 

Jag har haft tampong inne länge förut pga glömska. Jag blev inte sjuk
  • Anonym (klanten)
    Anonym (E) skrev 2024-09-29 20:54:23 följande:
    Tror att risken är minimal. Men fottsätter du känna och oroa dig över att det är en tampong därinne så får du söka vård.
    .Lycka till! ❤️
    Tack snälla

Ja jag har funderat på det men tänk om jag kommer dit och de inte hittar någon tampong?
  • Anonym (E)
    Anonym (klanten) skrev 2024-09-29 21:09:26 följande:
    Tack snälla

Ja jag har funderat på det men tänk om jag kommer dit och de inte hittar någon tampong?
    Då får det vara så! Tänk att gynekologerna har vsrot med om massor av saker och ser det inte konstigt.
  • Anonym (Menskopp)
    Anonym (klanten) skrev 2024-09-28 20:24:12 följande:

Kanske ska försöka igen?

Nej, jag har inte fött barn och har inte en onormalt ?stor slida. Skulle nog säga mindre. Finns olika storlekar beroende på märke tror jag. Min första menskopp var i storlek 1 och nu har jag köpt en ny från Belladot och den är lite mindre i storlek. Kan vara så att du inte satt in menskoppen ordentligt och att den måste upp liiite till eller så har du inte klippt av ?svansen? ordentligt. 

Jag minns att jag hade lite svårt med skav pga den avklippta svansen i början men jag hade inte klippt av den tillräckligt mycket. Men om menskoppen sitter på sin plats ska den absolut inte kännas. Inte det minsta. Jag skulle aldrig gå tillbaka till tampong igen nu när jag använt menskopp i så många år. Det är verkligen så värt det. 

Försöka att ge det en chans om du skulle vilja testa men det hade ju varit bra om du ibland glömmer bort om du tagit ut en tampong. Menskoppen känner du så tydligt bara genom att känna med toppen av ett finger. Man behöver inte köra in ett helt finger för att kolla att den är det. 

• Anonym (klanten)
    Anonym (Menskopp) skrev 2024-10-01 16:45:15 följande:

Nej, jag har inte fött barn och har inte en onormalt ?stor slida. Skulle nog säga mindre. Finns olika storlekar beroende på märke tror jag. Min första menskopp var i storlek 1 och nu har jag köpt en ny från Belladot och den är lite mindre i storlek. Kan vara så att du inte satt in menskoppen ordentligt och att den måste upp liiite till eller så har du inte klippt av ?svansen? ordentligt. 

Jag minns att jag hade lite svårt med skav pga den avklippta svansen i början men jag hade inte klippt av den tillräckligt mycket. Men om menskoppen sitter på sin plats ska den absolut inte kännas. Inte det minsta. Jag skulle aldrig gå tillbaka till tampong igen nu när jag använt menskopp i så många år. Det är verkligen så värt det. 

Försöka att ge det en chans om du skulle vilja testa men det hade ju varit bra om du ibland glömmer bort om du tagit ut en tampong. Menskoppen känner du så tydligt bara genom att känna med toppen av ett finger. Man behöver inte köra in ett helt finger för att kolla att den är det. 

Tack snälla att du vill förklara så mycket 

Det kan nog ha varit så att jag inte tryckte upp den tillräcklig? Men är rädd att sen inte kunna nå upp för att få ut den igen också?Den jag har heter mooncup size B. Man skulle typ vika ihop den och föra in, sen vecklar den ut sig därinne. Och det var när den vecklade ut sig som gjorde så ont

men är det inte svårt att få ut den om man inte har kvar så mycket av den svansen att dra i?

Svar på tråden Hjälp mig vad ska jag göra