Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

När går gränsen för mobbning?

Jag har ett barn som börjat förskoleklass. Sedan hon började är det en kille som haft sönder det hon lekt med, har knuffat henne och böjde tummen bakåt och en annan har fällt krokben och skrattat. Jag blir faktiskt lite förvånad. När jag gick i skolan (mindre skola på landsbygden). Vi var snälla mot varandra. Jag har pratat med pappan till barnet och han säger att sånthär händer på alla skolor. Jag menar på att skolan borde göra något direkt åt detta för annars är risken att det blir mycket värre.  

• Svar på tråden När går gränsen för mobbning?
  • Anonym (S)
    Anonym (r) skrev 2024-09-28 13:52:13 följande:

och hur vet du att skolan inte jobbar med detta, iaf med barn nr 1?

Jag har ingen aning. Pratat med pappan om att det behöver göras en kränknings anmälan och att prata med skolan om hur de arbetar för att få stopp på detta. Jag hoppas och tror att skolan gör något. Men önskade att pappan ligger på lite mer också så att skolan bevisar för oss att de gör något.
  • Anonym (S)
    Anonym (Va) skrev 2024-09-28 14:04:05 följande:

Va? Sa pappan så? Inte att han ska prata med sonen?  Det är ju inte ok nånstans. Prata med mamman också om det fortsätter,  kanske hon har mer vett i skallen?
    Skolan jobbar troligen med det, men dom få lärare som finns kan ju inte se allt.

Vet vad ena grabben heter men den sista vet vi inte vem det är eftersom han är äldre. Prata med föräldrarna blir nog svårt eftersom jag inte har en aning om vem som är hans föräldrar.
  • Anonym (S)
    Anonym (r) skrev 2024-09-28 14:07:36 följande:

Missade helt att det var pappan till ett barn, inte ditt barns pappa ops
    men tänker att du inte vet allt ändå

Precis. Jag vill veta också vad som hänt. Helst att de har möte om detta. Att de frågar mitt barn vad som hänt, det andra barnet. För att ta reda på varför. Det kan finnas en möjlighet att mitt barn också gjort något. Dock tror jag inte det. Hon är lite tillbakadragen och kan nog lätt bli ett mobboffer. Hon är också förvånad att äldre kan vara så dumma och undrar hur dom inte lärt sig vara snäll. Men om min dotter gör något vill jag också veta så vi kan jobba på det hemma också. 
  • Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2024-09-28 14:28:34 följande:

Jag tycker inte att du överreagerar! Jag hade pratat med läraren direkt om det hade varit mitt barn. Inte okej!

Ska prata med läraren imorgon. Jag vill veta vad dom gör för att få stopp på detta till en början. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fast...) skrev 2024-09-28 15:15:04 följande:
    Det är ju dock otroligt enkelt att ta reda på.
    Hur då? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fast...) skrev 2024-09-28 21:10:04 följande:
    Fråga personalen.
    Bryter inte det mot GDPR? 
  • Anonym (S)

Idag har barnet blivit utsatta igen både ord, knuff och slag. Vi ska åka dit och prata med skolan. Dottern vill byta skola, jag vill också byta eftersom det ändå finns flera skolor som är närmast hemmet men pappan vill ha kvar på samma skola. 

• Anonym (S)
    molly50 skrev 2024-09-30 15:20:47 följande:
    Vet du om det är fler barn som blir utsatta? I så fall tycker jag du ska prata med deras föräldrar också och att ni sedan går ihop och pratar med skolan.
    Jag tycker det är barnet som beter sig illa som borde få byta skola. Inte din dotter.
    Vet faktiskt inte. Har ingen kontakt med de andra föräldrarna än. Allt är så nytt. 
  • Anonym (S)

Försöka går ju alltid. Men skolan kommer ju inte ge ut uppgifter om föräldrarna. Vi tar tag i det här på det sätt som går. I vanliga fall tycker jag att de som mobbar ska flytta på sig. Men eftersom hon inte går i en skola nära hemmet och det finns flera skolor som är närmare och hon bara gått där 6 veckor så byter jag hellre skola åt henne. 

molly50 skrev 2024-10-02 13:15:00 följande:
    Ok. Du kanske kan ta reda på det?
    Jag tycker,som sagt,inte att din dotter ska behöva byta skola och slitas upp från sina kompisar pga ett barn som beter sig illa.
    Det är det barnet som borde få byta.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2024-10-02 19:55:29 följande:
    De borde väl i alla fall få berätta vad föräldrarna heter?
    Eller om du skulle råka träffa dem i skolan och kan prata med dem där.
    Jag tror inte dom gör det. De verkar vara väldigt försiktig med att ge ut uppgifter över lag där. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fast...) skrev 2024-10-02 18:00:52 följande:
    Tycker att du är alldeles för slapp nu. Det har gått flera dagar och du har inte ens FÖRSÖKT??
    Jasså? Jag vill oavsett inte ha henne i en skola där flera äldre pojkar ger sig på mitt barn. Eftersom det nu är 3 st olika vid flera tillfällen som gett sig på henne och det finns skolor som ligger mycket närmare hemmet och hon själv vill byta så överväger jag att byta nu istället för att dra ut på det och byta senare. 

Vi har åkt till skolan och pratat med lärarna, jag har mailat rektorn, fått löfte om att lärarna ska hålla lite extra koll på mitt barn så hon inte ska bli utsatt. Eftersom skolan inte ger ut kontaktuppgifter till vårdnadshavare om inte de själva vill se så kan jag inte få tag på dom. 2 av barnen går i högre årskurser och jag hämtar mitt barn tidigt.

Dessutom har jag inte en aning om hur föräldrarna reagerar om vi pratar med dom. Folk kan vara dum i huvudet och farliga.Vi fick vår bil skadad och den som gjorde skadan dödshotade oss, förstörde saker för oss och vi fick tillslut flytta och ha tillfälligt skyddade personuppgifter. Så att söka upp föräldrarna på egen hand, vågar jag inte eftersom folk är beredd att skada om man enligt dom gör ett övertramp. Folk blir dödade i samhället för skitsaker. Så det är inte bara att söka upp heller. Finns säkert anledningar till att skolan inte ger ut uppgifter. 
  • Anonym (S)

Vi tar ju tag i det. Hon har gått i skolan i 1,5 månad och vi tar tag i detta direkt. Dessutom så har det vart flera olika. Är det slappt att kontakta rektorn och begära en plan för hur de ska hantera situationen, är det slappt att åka tillbaka till skolan för att pratat med personal, är det slappt att vi ringer läraren? Mitt barn kan inte heller namnen på alla som vart på henne. Hur ska vi då kunna hitta föräldrarna om vi inte vet vilken klass barnet går i och vad barnet heter? 

Anonym (Fast...) skrev 2024-10-02 21:36:44 följande:
    Japp, verkligen slapp. Det är bara undanflykter. Knappast farligt att be om ett möte med föräldrarna. Ni kunde ha haft det på plats. Men nej, fortsätt med bortförklaringar istället.
Svar på tråden När går gränsen för mobbning?