• Anonym (Minna)

Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?

Bara för att boken är skriven betyder det inte att de finns något förlag som vill släppa den. Det är för det första jättesvårt att få en bok släppt, och för det andra lär ju förlaget kolla upp allt det juridiska innan de släpper en bok som handlar om nu levande personer. Det är inte okej att skriva så att personer som inte vill kan identifieras.

Om personen vill släppa boken själv kostar det en massa pengar. Vet du om personen har råd med detta? Men även om så kommer ju personen få svårt att sälja kopior. Vilka skulle köpa?

Har du hemförsäkring så har du viss gratis juridisk hjälp så ring ditt försäkringsbolag och kolla upp detta.

Sedan finns Lawline som svarar på frågor gratis, jag tror det är juridikstudenter. De brukar vara noga med att tala om vilken del av lagen de baserar sina svar på, så skicka frågan dit?

• Anonym (Minna)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-28 08:36:13 följande:
    Hon vägrar säga.
    Då skickar du ett mail till alla förlag du kan hitta.

Skriv att NN har skrivit en bok om dig och att du inte godkänt att vara med i den och att det går att identifiera dig. Se vad de svarar. De kan tvinga henne skriva om scener som avslöjar identiteter.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-28 08:52:37 följande:
    Vad har vad du skulle läsa med saken att göra? Det är spridning bland folk som känner oss som är det farliga. Dessutom ger hon ut den som skönlitteratur, inte självbiografi.

Min exman är högt uppsatt och framgångsrik, det skulle orsaka honom stor skada, vilket i sin tur skulle innebära att han ger sig på mig och jag vet inte alls vad han skulle kunna vara kapabel till i ett sånt läge.
    De som känner er borde väl redan känna till det som hänt och om de inte gör det borde de inte kunna koppla det till dig?

Tänker du kontakta ditt hemförsäkringsbolag och kolla vilken juridisk hjälp du kan få, och tänker du kontakta förlagen för att säga till att det är förtal?

Sedan blir det väl förtal av din exman och är han farlig bör du ju varna din vän. Släpps boken kanske han går efter henne och inte dig?
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-28 09:58:13 följande:
    Lovar att han kommer få till det så att alla tror jag var med på det.
    Fast boken ställer väl HONOM i dålig dager om jag fattar det rätt?
    Vad gör det då om folk tror att du var med på det?

Du kan ju även säga till honom redan nu:

NN har skrivit en bok om vårat liv, jag försöker stoppa henne från att släppa den men hon vägrar. Du har ju råd med juridisk hjälp så kan du prata med henne?

Om han är viktig och högt uppsatt lär ju ett brev från hans advokat stoppa boksläppet.
Svar på tråden Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?