• Anonym (Panik)

Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?

En person i min nähet "överraskade" mig igår med en hel jävla bok hen skrivit om mitt liv med exmaken. Jag har själv skrivit lite självbiografiskt om det, men varit tydlig med att det aldrig kommer ges ut.

Alla som känner till det kommer veta genast vem det handlar om.

Kan jag stoppa det!? enda jag fått höra är att jag kan anmäla förtal etc EFTERÅT, men den får inte släppas alls, snälla nån som vet? Har inte råd med advokat eller dyl, annars hade jag såklart tagit hjälp där.

• Svar på tråden Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?
  • Anonym (Olympia)

Har personen i din närhet snott ditt manus eller återberättar den det du sagt?

Mitt råd är att starta en tråd på Flashback för där finns en hel del juridiskt kunniga personer.

• Anonym (Minna)

Bara för att boken är skriven betyder det inte att de finns något förlag som vill släppa den. Det är för det första jättesvårt att få en bok släppt, och för det andra lär ju förlaget kolla upp allt det juridiska innan de släpper en bok som handlar om nu levande personer. Det är inte okej att skriva så att personer som inte vill kan identifieras.

Om personen vill släppa boken själv kostar det en massa pengar. Vet du om personen har råd med detta? Men även om så kommer ju personen få svårt att sälja kopior. Vilka skulle köpa?

Har du hemförsäkring så har du viss gratis juridisk hjälp så ring ditt försäkringsbolag och kolla upp detta.

Sedan finns Lawline som svarar på frågor gratis, jag tror det är juridikstudenter. De brukar vara noga med att tala om vilken del av lagen de baserar sina svar på, så skicka frågan dit?

• Lynx123

Kontakta advokat. Om personen tydligt identifierar dig i boken kan du nog göra något men om den bara är baserad på dig, med annat namn och så, blir det nog svårare.

• Anonym (D)

Alltså böcker trycks inte hur som helst, först måste ett förlag visa intresse och vilka trycka den, vilket är näst intill omöjligt. Och då är allt du behöver göra att be dem inte göra det. 

• Anonym (Panik)

En bok kan man ge ut för några hundralappar om man gör allt själv, men hon säger att hon har förlag.

Hon kallar den "skönlitteratur", men det är rakt av mitt liv. Flera specifika händelser jag berättat om osv. Skulle någon som känner till det få tag i den skulle det förstöra mitt liv. Exmaken skulle garanterat anmäla mig osv...

• Anonym (Tyra)

Fråga henne vilket förlag det är. Kontakta dem och förklara  och håll tummarna för att de är vettiga människor och stoppar det här. 

• Anonym (Panik)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-28 08:34:27 följande:

Fråga henne vilket förlag det är. Kontakta dem och förklara  och håll tummarna för att de är vettiga människor och stoppar det här. 

Hon vägrar säga.
  • Anonym (Tyra)

Har du förklarat tydligt för personen vilka konsekvenser det får för dig om boken ges ut? 

Jag funderar på om du kan använda dig av någon som den som skrivit litar på. Om du kan få fler personer att inse det olämpliga och få dem att prata förstånd med den som skrivit. 

Alltså, sådär gör man ju bara inte! 

• Anonym (Tyra)

Hur vet den här personen så mycket om dig? Är det en fd vän som nu sätter kniven i ryggen på dig? 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-28 08:31:12 följande:

En bok kan man ge ut för några hundralappar om man gör allt själv, men hon säger att hon har förlag.

Hon kallar den "skönlitteratur", men det är rakt av mitt liv. Flera specifika händelser jag berättat om osv. Skulle någon som känner till det få tag i den skulle det förstöra mitt liv. Exmaken skulle garanterat anmäla mig osv...

Då känns det ju konstigt att du berättat dessa saker för henne. 

Svar på tråden Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?