• Anonym (Panik)

Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?

En person i min nähet "överraskade" mig igår med en hel jävla bok hen skrivit om mitt liv med exmaken. Jag har själv skrivit lite självbiografiskt om det, men varit tydlig med att det aldrig kommer ges ut.

Alla som känner till det kommer veta genast vem det handlar om.

Kan jag stoppa det!? enda jag fått höra är att jag kan anmäla förtal etc EFTERÅT, men den får inte släppas alls, snälla nån som vet? Har inte råd med advokat eller dyl, annars hade jag såklart tagit hjälp där.

• Svar på tråden Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?
  • Anonym (Panik)

En bok kan man ge ut för några hundralappar om man gör allt själv, men hon säger att hon har förlag.

Hon kallar den "skönlitteratur", men det är rakt av mitt liv. Flera specifika händelser jag berättat om osv. Skulle någon som känner till det få tag i den skulle det förstöra mitt liv. Exmaken skulle garanterat anmäla mig osv...

• Anonym (Panik)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-28 08:34:27 följande:

Fråga henne vilket förlag det är. Kontakta dem och förklara  och håll tummarna för att de är vettiga människor och stoppar det här. 

Hon vägrar säga.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-28 08:40:45 följande:

Hur vet den här personen så mycket om dig? Är det en fd vän som nu sätter kniven i ryggen på dig? 

Ja, hon var ett stöd genom alla år... hon ville att jag skulle ge ut en självbiografi, men när jag sa nej blev hon arg och sa att historian är "för viktig för att tystas ner"...
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Ok) skrev 2024-09-28 08:44:11 följande:

Då känns det ju konstigt att du berättat dessa saker för henne. 

För att jag såklart visste då att hon tänkte göra något så vidrigt, eller vad menar du? Hon var en VÄN som jag anförtrott mig åt under mitt äktenskap.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Minna) skrev 2024-09-28 08:45:15 följande:
    Då skickar du ett mail till alla förlag du kan hitta.

Skriv att NN har skrivit en bok om dig och att du inte godkänt att vara med i den och att det går att identifiera dig. Se vad de svarar. De kan tvinga henne skriva om scener som avslöjar identiteter.
    Det är hela boken mer eller mindre... Det är för specifika händelser för att folk som känner till dem inte genast ska fatta vem det handlar om.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Bokläsare) skrev 2024-09-28 08:44:58 följande:

Om jag ska vilja läsa boken om ditt liv krävs följande.

Boken måste vara välskriven och spännande.
    Du måste vara känd och levt ett händelserikt liv.
    Ditt ex måste också ha ett händelse liv.

Att du skriver att du inte har råd med juridisk hjälp gör att jag tvivlar på att din story skulle bli tillräcklig spännande.

Vad har vad du skulle läsa med saken att göra? Det är spridning bland folk som känner oss som är det farliga. Dessutom ger hon ut den som skönlitteratur, inte självbiografi.

Min exman är högt uppsatt och framgångsrik, det skulle orsaka honom stor skada, vilket i sin tur skulle innebära att han ger sig på mig och jag vet inte alls vad han skulle kunna vara kapabel till i ett sånt läge.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Ok) skrev 2024-09-28 08:54:22 följande:
    Så du har läst manuset?
    Ja. Hon trodde jag skulle bli glad och gav det som present. Hon ville ha mina tankar, om det är något annat jag tycker är viktigt osv...
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Hybrid) skrev 2024-09-28 08:56:56 följande:

Har processen gått mycket fort för henne med boken? I så fall tippar jag ett hybridförlag. Visto, Lava och Ekström och Garay ger ut nästan vad som helst, så länge man betalar. Också Whip är rätt stora inom hybrid. Kolla med dem.

Ingen aning, skilsmässan är två år sen, vet inte hur länge hon skrivit på den.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Minna) skrev 2024-09-28 09:46:06 följande:
    De som känner er borde väl redan känna till det som hänt och om de inte gör det borde de inte kunna koppla det till dig?

Tänker du kontakta ditt hemförsäkringsbolag och kolla vilken juridisk hjälp du kan få, och tänker du kontakta förlagen för att säga till att det är förtal?

Sedan blir det väl förtal av din exman och är han farlig bör du ju varna din vän. Släpps boken kanske han går efter henne och inte dig?
    Lovar att han kommer få till det så att alla tror jag var med på det.

Det är bara ett fåtal som vet hela historien, men det räcker med att en historia känns igen så vet de ju vem det handlar om. Hon är dessutom "populär", så ger hon ut något kommer många läsa det och på ett eller annat sätt kommer det spridas vem det är hon skrivit om.

Jag ska kolla upp försäkringen och förlag, men det finns ju så många och det hindrar henne inte från att ge ut själv om hon nekas där.
Svar på tråden Stoppa bokutgivning? Snälla nån som vet?