• Anonym (undrar)

Ungdomar som inte betalade för sig.

Min tonårsdotter var iväg med sina kompisar på en shoppingrunda.
    Blev  hungriga så de kommer på för att spara pengar så valde de att 1 gick och betalade för buffén men tog 2 tallrikar så båda åt.
    Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Ungdomar som inte betalade för sig.
  • Anonym (undrar)

Till svar på alls undran så fick min dotter en ordentlig utskällning.
    Har man inte råd med mat så köper man inte tröjan.
    Desutom jag hade betalat för maten om hon hade ringt.
    Jag är så arg på henne. De var 8 kompisar så 4 betalade 8 åt. Jag önskar att de hade ringt polisen.
    Anledningen att jag skrev är att jag sade att hennes kompis (min väns barn) har säker med fått sig en utskällning eller så har hon inte berättat men när hon skrev till kompisen och frågade så hade hennes föräldrar sagt: Bra jobbat! Hon var smart.
    Jag kan inte tro mina öron.
    Ljuger flickan till min dotter för hon är rätt så slug eller kan det för helvete vara sant att de sade så.
    Kunde inte tro i min vildaste fantasin att de skulle ha de värderingar.
    Vill skicka ett sms till kompisen men vet helvete inte vad jag ska skriva då jag är i chock.

• Cat71

Det är nu det är läge att verkligen göra skillnad som förälder. Ring upp den andra tjejens föräldrar och säg att ni har ett beteendeproblem hos barnen när snatteriet kommit fram.

Beskriv hur allvarligt ni ser på stöld i er familj och varför inte föreslå att ni ta med er tjejerna till resturangen ifråga så de får betala sin andel och be om ursäkt. 

Om de andra föräldrarna visar tecken på att inte ta detta allvarligt skulle jag göra mitt yttersta för att begränsa dotterns umgänge med den andra tjejen, om såklart även berätta det för föräldrarna.

Små problem i beteende som inte tas itu med tidigt växer nästan alltid till stora problem. Hela vårt samhälle visar det idag. Små barn börjar inte med inbrott, rån och skjutningar. De börjar med betydligt mindre brott och saknat vuxen vägledning i vad som är rätt och fel. 

Vi måste sluta skita i andra och sköta oss själva. It takes a village to raise a child.

• Aliona
    Anonym (undrar) skrev 2024-09-27 07:27:52 följande:

Jag är så arg på henne. De var 8 kompisar så 4 betalade 8 åt. Jag önskar att de hade ringt polisen.
    Anledningen att jag skrev är att jag sade att hennes kompis (min väns barn) har säker med fått sig en utskällning eller så har hon inte berättat men när hon skrev till kompisen och frågade så hade hennes föräldrar sagt: Bra jobbat! Hon var smart.
    Ljuger flickan till min dotter för hon är rätt så slug eller kan det för helvete vara sant att de sade så.
    Vill skicka ett sms till kompisen men vet helvete inte vad jag ska skriva då jag är i chock.

Jag hade också blivit helt mållös som om jag hörde något sånt. Sorgligt - men inte förvånande - att det finns såna människor. Att ungdomarna kan komma på idén är väl en sak för unga är impulsiva och tänker sig inte alltid för, men att föräldrar understödjer det är för jävligt. Synd att restaurangen inte gjorde något, för de måste ju ha sett, men folk är rädda för att ingripa och många anställda verkar tänka att det inte är deras jobb. 

Du fick bra tips i #13. Jag hade nog också gått tillbaka till restaurangen med dotter så hon fick betala för den andra portionen. Det är inte rätt att hon ska behöva göra det och inte kompisarna, men vi kan bara ansvara för våra egna barn. Jag tänker att det är en rimlig konsekvens och förhoppningsvis minns hon och gör inte något liknande igen. Jag tänker att vi bör ha ett visst mått av förlåtande gentemot våra barn just för att deras hjärnor inte är färdigutvecklade, men att det är viktigt att om man i ett svagt ögonblick gör fel, så får man stå för det, be om ursäkt och ställa till rätta. Att be om och ge förlåtelse är ockå en viktig träning för livet. 

Det är nog bra om du ringer till de andra föräldrarna om du kan det. Jag förstår att det veror på vilken kontakt du har med den, men jag hade iaf uppskattat att föräldrar ringde mig för att prata om mitt barn varit med i något dumt. 

Fint att din dotter berättade för dig. Det visar på att hon litar på dig och att du är en bra förälder. 

• Anonym (Bess)

Jag hade reagerat som du. 

Det kan vara så att kompisen ljuger om föräldrarnas reaktion (min dotter har en kompis som lätt hade kunnat säga nåt sånt). Det är ju inte helt otippat att en ungdom som stjäl även ljuger. Men tyvärr finns det ju vuxna som stjäl också. Jag vet flera som tex ljuger om barnens ålder för att äta eller få inträden billigare. När jag hade dubbla boenden fick jag flera tips om hur jag kunde snika åt mig större skatteavdrag än jag egentligen hade rätt till. Och så vidare. 

Berättade din dotter det här för dig som en kul grej, eller var det mer så att hon hade dåligt samvete och ville lätta hjärtat? 

• Anonym (undrar)
    Anonym (Bess) skrev 2024-09-27 09:02:55 följande:

Jag hade reagerat som du. 

Det kan vara så att kompisen ljuger om föräldrarnas reaktion (min dotter har en kompis som lätt hade kunnat säga nåt sånt). Det är ju inte helt otippat att en ungdom som stjäl även ljuger. Men tyvärr finns det ju vuxna som stjäl också. Jag vet flera som tex ljuger om barnens ålder för att äta eller få inträden billigare. När jag hade dubbla boenden fick jag flera tips om hur jag kunde snika åt mig större skatteavdrag än jag egentligen hade rätt till. Och så vidare. 

Berättade din dotter det här för dig som en kul grej, eller var det mer så att hon hade dåligt samvete och ville lätta hjärtat? 

Man häpnar många gånger över folks beteende.
    Som ekonom frågar folk ofta om tips med ena och andra.o nej oftast finns det knappt mer att dra på deklarationen än vad som står där.

Har hört av några i mitt liv hade du inte varit på rätta sida lagen, hade du varit grym kriminell.
    Jo jag kan bra lagar och regler och där hållet jag mig samt sover så gott om nätterna.

Denna tjejen är från en väluppfostrad familj.
    De andra känner jag till men tyvärr ej deras föräldrar.

I min bok så jobbar man hårt för den lönen man har och betalar för sig men så kanske blir man aldrig rik. Det är något mina barn ska alltid ha med sig.

Jag får kontakta kompisen men jag hoppas verkligen att tjejen ljuger för det ändrar min syn på mycket här.

Hon berättade som en kul grej. När jag sade ifrån blev hon arg så det slutade med att jag blev argare och ströp införsel av pengar denna månaden. Tråkigt!!
  • Anonym (Juni)
    Anonym (undrar) skrev 2024-09-27 09:38:31 följande:
    Man häpnar många gånger över folks beteende.
    Som ekonom frågar folk ofta om tips med ena och andra.o nej oftast finns det knappt mer att dra på deklarationen än vad som står där.

Har hört av några i mitt liv hade du inte varit på rätta sida lagen, hade du varit grym kriminell.
    Jo jag kan bra lagar och regler och där hållet jag mig samt sover så gott om nätterna.

Denna tjejen är från en väluppfostrad familj.
    De andra känner jag till men tyvärr ej deras föräldrar.

I min bok så jobbar man hårt för den lönen man har och betalar för sig men så kanske blir man aldrig rik. Det är något mina barn ska alltid ha med sig.

Jag får kontakta kompisen men jag hoppas verkligen att tjejen ljuger för det ändrar min syn på mycket här.

Hon berättade som en kul grej. När jag sade ifrån blev hon arg så det slutade med att jag blev argare och ströp införsel av pengar denna månaden. Tråkigt!!
    Jag hade själv en vän från högstadietiden som var rejält manipulativ och kunde lura till sig nästan vad som helst och ljög som en häst travade. Ändå verkade det som om hennes familj var vettig, ingen av hennes systrar hade något liknande beteende. Problemet med tjejen jag umgicks med kunde ha att göra med att hon kanske fick lite för lite uppmärksamhet (hon hade många systrar som hon upplevde som rivaler) och hittade sätt att lura till sig saker, uppmärksamhet, vänner eller vad det nu var hon ville ha. Det är synd att många andra drogs ner i hennes beteende.
  • Anonym (undrar)

Vem var drivande här vet jag inte. Det vill dotter inte berätta.
    Jag är besviken på henne och att umgås med dessa vänner i liknade konstellationer lär det dröja.

• Egon den stora

Jag hade tänkt att jag totalt missat att ge en god uppfostran, tvingat ungen att själv få dit och betala samt be om ursäkt och sedan sett till att hon inte umgås med den typen av skräp mer. 

• Tom Araya
    Anonym (undrar) skrev 2024-09-27 07:27:52 följande:

Jag skulle ha ring föräldrarna och frågat om detta verkligen var sant.
  • Anonym (Bess)
    Anonym (undrar) skrev 2024-09-27 09:38:31 följande:

Jättebra att du röt ifrån.

Undrar om alla i gänget fattade att det var stöld. Jag kan tänka mig att inte alla insåg det. 

• Anonym (Johannes)

Det finns även vuxna som beter sig så.
    Jag känner till en kvinna i 50-årsåldern som gör så när hon och hennes vänner äter buffe'lunch. Pinsamt!
    Hon är välavlönad och har en chefsposition. 

• Anonym (Em)

Hade bara upplyst mitt barn om att det är olagligt och att hon inte får göra så nästa gång! Inget jag hade blivit arg över för att det hänt en gång.

• Anonym (Pappa till tre barn)

Det kan jämföras med att ha snattat. Förklara för din dotter att det inte är ett okej beteende. Prata även med de andra barnens föräldrar.

Det är inte bra om denna typ av beteende normaliseras.

• Anonym (undrar)
    Egon den stora skrev 2024-09-27 12:27:42 följande:

Jag hade tänkt att jag totalt missat att ge en god uppfostran, tvingat ungen att själv få dit och betala samt be om ursäkt och sedan sett till att hon inte umgås med den typen av skräp mer. 

Jag kan verkligen inte känna det.
    När vi pratade om detta i familjen  så sade min yngre barn "hur kunde du göra något sådant, det är olagligt" jag har gett de samma uppfostran.

• Anonym (undrar)
    Fiona M skrev 2024-09-28 12:25:16 följande:

Ring din vän.

Fiona M skrev 2024-09-28 12:25:16 följande:

Ring din vän.

Det gjorde jag i lördags.
    Vi hade samma åsikt och det kändes skönt.
    Även deras barn fick sig en utskälning.
  • Anonym (GirlyGirl)

Ja men du har gjort allt rätt! Snyggt! 
    Bara att hålla koll på dottern. Det lär inte ha varit första gången. Och liknande saker har säkert hänt. 

Förjävligt. 

Svar på tråden Ungdomar som inte betalade för sig.