• Anonym (Lo)

Kan ni låna barnböcker på biblioteket ( inga minnen att behålla då de måste återlämnas)

Mina två barn , 4 och 6 år läser mycket böcker ( Ja alltså vi läser för dom)

Vi har köpt många böcker genom åren men har fått lugna ner oss med köpandet pga utrymmet det tar med för mycket böcker, trångbodda som vi är!

Nu har vi börjat låna endel böcker på biblioteket så de får fortsätta läsa många olika nya böcker, problemet är att jag tycker det är trist att en älskad bok då ska lämnas tillbaka ( ja vi har ibland lånat samma igen också)

Men de kan ju inte sparas för framtiden och väcka minnen. Nu har vi ju böcker som de läste som riktigt små, dom läses inte så mycket nu men väcker mysiga minnen. Av den anledningen går det ju inte att sälja/ skänka böcker. Hur gör ni, spar ni alla böcker så de kan få se vad de läste som barn?

• Svar på tråden Kan ni låna barnböcker på biblioteket ( inga minnen att behålla då de måste återlämnas)
  • Aliona

Jag älskar böcker så jag förstår vad du menar. Vi har köpt rätt mycket men bara böcker som vi verkligen tycker är fina och vill behålla. Resten har vi lånat, eller gett bort när barnet vuxit ifrån dem. Tänker lite att less is more, så jag sparar bara de kläder, leksaker och böcker som verkligen är något speciellt. Det blir ändå en hel massa! 

• Anonym (Hm)

Absolut inte! Vi är också bokmalar men sparat bara de som skänker riktiga minnen, de vi läser så att sidorna viks, gulnar och blir kantstötta, de vi skrattar så mycket åt att vi nästan kissar på oss, de böcker med bilder vi ställer upp för barnen att titta på innan de somnar. De vi absolut inte för hela världen kan tänka oss att ens låna ut. Människor bär med sig minnen för hela livet ändå. 😌 Du har säkerligen inte sparat det där klätterträdet du älskade som barn, men du minns det lika väl ändå?

• Anonym (e)

Skriv ner böckerna i ett exceldokument med några nyckelord. Då kan ni se tillbaka och lista ut om barnet nämner något från en bok.

• Anonym (MildaMatilda)

Vi gör samma som föregående inlägg. 

Har ni inget förråd, vind eller källare som ni kan förvara de urväxta böckerna i plastbackar med lock?

• SommarOchSolVårochBlommor

Akta er så att ägodelarna inte äger er.

Vi har gjort årsböcker för barnen för varje år, de är kul med bilder. 

I övrigt behåller vi inga böcker. Lånar böcker varje vecka på biblioteket. Kul att gå dit, leta, läsa och sedan inte behöva förvara massa böcker.

Även lånat brädspel. Väldigt trevligt med bibliotek.

• Anonym (MildaMatilda)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-09-26 22:34:01 följande:

Akta er så att ägodelarna inte äger er.

Vi har gjort årsböcker för barnen för varje år, de är kul med bilder. 

I övrigt behåller vi inga böcker. Lånar böcker varje vecka på biblioteket. Kul att gå dit, leta, läsa och sedan inte behöva förvara massa böcker.

Även lånat brädspel. Väldigt trevligt med bibliotek.

Böcker kan man läsa och titta i många gånger om och om igen så man behöver inte gå så långt som att göra sig av med alla böcker.

Vi behåller barnens favoritböcker eller böcker som de fått i present av familj och släkt men går även och lånar på biblioteket. Man behöver vara så antingen eller och svartvit i sitt resonerande.
  • Anonym (MildaMatilda)

Man behöver inte  vara så antingen eller och svartvit i sitt resonerande skulle det stå

• SommarOchSolVårochBlommor

Ta det inte så hårt. Vi vill inte ha böcker som tar plats. De kan lånas igen (men våra barn är också lite äldre än TS) men vi villl nästan bara ha något nytt kul att läsa.

Dock brädspelen lånas ofta om efter någon månad. Men vi har också några som biblioteket inte har (risk, bondespelet, och en drös andra....kanske dags att rensa ett par av de jag inte kommer på namnen på?)

Du får gärna ha så många böcker du vill. Men kan vara värt att tänka när de sparas vill vi ha dessa om 20 år?

• Anonym (Jodå)

Vi sparade allt! Och det är våra barn glada för idag. (Dom är 17-27 år idag) Det kommer bli ett litet bibliotek till framtida barnbarn. 
    Ca 4-5 flyttkartonger 😄

Alla gör som dom tycker. 😊

Svar på tråden Kan ni låna barnböcker på biblioteket ( inga minnen att behålla då de måste återlämnas)