Anonym (Trött) skrev 2024-09-27 03:06:11 följande:
Tack för ditt fina inlägg! <3
Jag försökte prata med läkaren, och jag sa att jag har ju alla symptom på utmattning, men hon vägrade sjukskriva mig på riktigt.
Läkarna har som policy att försöka undvika sjukskrivning i största möjliga mån. Så detta med att läkaren inte ville sjukskriva dig, ta inte det personligt. Alltså de flesta läkare bryr sig ju inte om de patienter de träffar.
Men här måste du stå på dig och stå upp för dig själv. Be om att få träffa en annan läkare på samma vårdcentral, eller byt vårdcentral helt. Vid nästa läkarbesök, beskriv att du är gravt utmattad och djupt deprimerad med självmordstankar, be om sjukskrivning en kort period. Läkaren har ju en manual att förhålla sig till, och du måste därför trycka på ganska hårt för att uppfylla kriterierna. I annat fall blir du, som du själv har märkt, nekad sjukskrivning.
Sen när man väl är sjukskriven så "ingår" det vissa moment som motkrav. Det ingår samtalskontakt på vårdcentralen samt medicinering med antidepressiva.
Så medicinen måste du köpa ut på recept från apoteket vare sig du vill eller inte, det måste du alltså göra eftersom läkaren inte kan sjukskriva dig (enligt manualen) om du inte går med på medicinering. Sen om du väljer att ta medicinen är ju dock en helt annan femma. Men till läkaren behöver du säga att du tar medicinen eftersom det är så regelverket ser ut.
Jag förstår verkligen att du behöver återhämtning. Stå upp för dig själv nu och hämta kraft ur kärleken från din vovve <3