Inlägg från: Anonym (Hund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hund)

Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?

Hu nej! Ett land med så många knäppgökar att halva befolkningen röstar på Trump. Jättemycket skjutvapen i samhället och hemska klassklyftor som skapar otrygghet och våld. Mord är fem gånger vanligare i USA (räknat per invånare). 

Det sägs att USA är landet där alla har en chans, men forskning har visat att det inte stämmer. Det är otroligt svårt att komma ur fattigdom i USA jämfört med tex Sverige. 

• Anonym (Hund)
    Tom Araya skrev 2024-09-25 18:28:20 följande:
    En del tycker nog USA är drömlandet, men de kan ju flytta dit och en del gör det också. Jag har tre barndomskompisar/bekanta som bosatt sig i USA.

För många andra är USA inte drömlandet de vill bo, arbeta och leva permanent i.

En del som flyttar utomlands väljer att flytta tillbaka till Sverige när de får barn eller när de blir gamla och vårdbehovet ökar.

När man funderar över en sådan sak tycker jag man ska lyssna på vad de har att säga som immigrerat till Sverige från andra länder.
    Några jag kan rekommendera:
    Stefan Thyron - YouTube
    Andrew Austin - YouTube
    Living Swedish - YouTube
    Guy - YouTube
    Dani Connor Wild - YouTube
    Just a Brit Abroad - YouTube
    meagan nouis - YouTube
    Folk som flyttat från USA och hit är också intressanta! Jag har tyvärr inga namn men kollade en del på några såna för ett tag sedan. Gemensamt för alla jag hittade var att de fullkomligen älskade svensk sjukvårdsförsäkring. 
  • Anonym (Hund)

Man kan ju ha i åtanke också att det inte finns någon lagstadgad semester i USA och ingen föräldrapenning och ingen subventionerad barnomsorg. 

• Anonym (Hund)
    Tow2Mater skrev 2024-09-26 12:15:17 följande:
    Det du sa var alldeles for forenklat, det finns olika statliga lagar, och andra praxis gäller.
    Ditt inlägg var som att säga att det finns inget lagstadgat läsinlärningkrav for barn i sverige, och sedan lämna det där. Så jag gav lite mer for den som vill veta mer av sanningen och inte bara en vänstervriden propaganda talking point.
    Ok!
  • Anonym (Hund)

TS, du verkar lite besatt av det här med att bli rik. Åtminstone jag har helt andra mål i livet. Det finns många val jag gjort som inte har varit det bästa för min ekonomi, men jag har helt enkelt annat i livet som har mycket högre prioritet. 

• Anonym (Hund)
    Anonym (Statistik) skrev 2024-09-26 14:41:37 följande:
    Där kan man exempelvis ta Indier som en grupp och jämföra. Proportioneligt bor det 0,004? Indier i Kina som ändå gränsar till Indien. I USA bor det 1,4% Indier trots att USA är på andra sidan jorden. Det om något säger att USA är ett väldigt attraktivt land att flytta till trots de problem som finns i landet.

Det är kanske inte helt rättvisande att jämföra USA med en skendemokrati som saknar yttrandefrihet och skickar oönskade folkgrupper till arbetsläger. Det ligger dessutom en rätt rejäl bergskedja mellan Indien och Kina som genom årtusendena har skapat en kulturell gräns. Det går inte att se Indien och Kina som grannländer på samma sätt som tex Sverige och Norge. 

Det bor fler indier i Pakistan än i USA, vad jag har förstått. 

• Anonym (Hund)
    Anonym (Hund) skrev 2024-09-26 16:28:39 följande:

Det är kanske inte helt rättvisande att jämföra USA med en skendemokrati som saknar yttrandefrihet och skickar oönskade folkgrupper till arbetsläger. Det ligger dessutom en rätt rejäl bergskedja mellan Indien och Kina som genom årtusendena har skapat en kulturell gräns. Det går inte att se Indien och Kina som grannländer på samma sätt som tex Sverige och Norge. 

Det bor fler indier i Pakistan än i USA, vad jag har förstått. 

Men USA tror jag har nästan lika många indier som Pakistan, så visst är det många. Jag ville mer påpeka att just Kina inte är ett särskilt passande land att jämför med. 
Svar på tråden Mångas önskan är att bo i USA. Är det så?