• Anonym (Kmp)

Ni som lever utan sex i ett äktenskap.

Tänkte ställa en fråga till män som lever i ett äktenskap utan sex, hur känns det och vad är orsaken? Jag menar inte mer djupgående orsak utan mer att den ena eller andra ej har lust.

(Jag vet att det finns kvinnor som gör det också, men nu var jag främst intresserad av mäns svar)

• Svar på tråden Ni som lever utan sex i ett äktenskap.
  • Anonym (Vill mer)

Hej, det känns extremt frustrerande och kärlekslöst. Tror inte alls att det är bra för relationen heller långsiktigt. Blir mer som en kompisrelation fast med smågnäll hela tiden. Lever inte utan men vill ha mer och inte alltid planerat. Hon håller koll på ett schema...

• Anonym (Vill mer)

Och orsaken....Hon har inte samma behov som jag på det området (hennes förklaring)

• New  Dawn
    Anonym (Vill mer) skrev 2024-09-27 15:12:46 följande:

Och orsaken....Hon har inte samma behov som jag på det området (hennes förklaring)

Behov, menar du ett fysiskt behov, en drift liksom? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Vill mer)
    New Dawn skrev 2024-09-27 16:34:13 följande:
    Behov, menar du ett fysiskt behov, en drift liksom? 
    Ja precis. Hon "behöver" ngn gång då och då och yycker att det räcker.
  • Anonym (Noa)
    Anonym (I mitt fall) skrev 2024-09-25 11:42:31 följande:

I mitt fall kommer jag kanske att ingå ett äktenskap snart med en kvinna jag vill hedra och ge en fin ring, och visa att hon betyder något för mig, men jag vill i så fall leva i avhållsamhet i det äktenskapet bla då hon inte är min verkliga kärlek, som är en annan kvinna. Den kvinnan jag kanske gifter mig med vet om min önskan att leva avhållsamt. 

Om man är överens tror jag det kan gå.

Frågan är om kvinnan du kanske gifter dej med vet något om orsaken till din önskan om avhållsamhet med just henne? 

• New  Dawn
    Anonym (Vill mer) skrev 2024-09-27 18:52:45 följande:
    Ja precis. Hon "behöver" ngn gång då och då och yycker att det räcker.
    Fast om det är ett fysiskt behov borde ju räcka att runka.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Noa)
    Anonym (Vill mer) skrev 2024-09-27 15:12:46 följande:

Har ni två aldrig varit kompatibla i ert samliv? Velat ha varandra lika mycket? Inledningsvis då?

Har inte läst hela tråden och vet därför inte om du berört något om den initiala passionerade lusten till den andre som vanligtvis väcks. 
  • Anonym (Vill mer)
    New Dawn skrev 2024-09-27 19:47:10 följande:
    Fast om det är ett fysiskt behov borde ju räcka att runka.
    Varför skulle det räcka? Det fysiska behovet inkluderar att vara nära sin livspartner. Att kyssa henne passionerat samtidigt som vi älskar. Är du man? Att runka är inte ens i närheten av den intimiteten.
  • Anonym (Vill mer)
    Anonym (Noa) skrev 2024-09-27 20:02:57 följande:
    Har ni två aldrig varit kompatibla i ert samliv? Velat ha varandra lika mycket? Inledningsvis då?

Har inte läst hela tråden och vet därför inte om du berört något om den initiala passionerade lusten till den andre som vanligtvis väcks. 
    Jag har väl alltid velat mer. Utom möjligen första perioden före vi gifte oss. Förstår när barn osv kommer mellan men förstår inte hur man kan vilja leva utan närhet och sex. Vi är jämställda och det är snarare så att jag tar mer av "familjearbetet". Så det beror inte på praktiska saker.
  • New  Dawn
    Anonym (Vill mer) skrev 2024-09-28 16:35:45 följande:
    Varför skulle det räcka? Det fysiska behovet inkluderar att vara nära sin livspartner. Att kyssa henne passionerat samtidigt som vi älskar. Är du man? Att runka är inte ens i närheten av den intimiteten.
    Om det bara handlade om det fysiska behovet skulle det räcka. Jag har inte sagt att det räcker. Tvärtom tror jag sex, särskilt i relationer, handlar om så mycket mer, att känna sig älskad och åtrådd.

TS ville inte ha några djupgående svar, men jag tror inte det funkar så.

Man kan ju fundera på varför kvinnor, som inte vill ha sex, inte känner samma saknad, och det finns olika svar på det. Jag tror det finns många olika svar men de två nedan är nog rätt vanliga. 

1.Det handlar om brister i relationen. Ibland har kvinnan tappat känslorna för mannen, och det hjälper inte vad än mannen gör. De kan trivas ihop som familj, någon typ av vänner, och ändå inte vilja skiljas.
    Eller så finns det uppenbara brister, bråk, och missnöje med vardagslivet på flera sätt. I vissa fall kanske man här kan lösa en del problem.

2.Kvinnan får inte ut tillräckligt av sex, och har mest gillat det i början då förälskelsen gjorde så att lusten fanns. Därefter har sex helt enkelt inte gett tillräckligt. Hon har inte sällan  börjat ställa upp och tappat bort sin lust. Hon, till skillnad från mannen, känner tvärtom sig inte älskad eller åtrådd av sex. Utan känner tvärtom att det handlar om hans behov, och hon kan känna att han inte bryr sig om henne som människa, utan bara ser henne som ett sexobjekt, en kropp.
    Kvinnor är mer vana vid att vilka män som helst kan vilja ha deras kroppar. Det behöver liksom inte handla om dem som personer. 
Svar på tråden Ni som lever utan sex i ett äktenskap.