• Anonym (Kmp)

Ni som lever utan sex i ett äktenskap.

Tänkte ställa en fråga till män som lever i ett äktenskap utan sex, hur känns det och vad är orsaken? Jag menar inte mer djupgående orsak utan mer att den ena eller andra ej har lust.

(Jag vet att det finns kvinnor som gör det också, men nu var jag främst intresserad av mäns svar)

• Svar på tråden Ni som lever utan sex i ett äktenskap.
  • Anonym (I mitt fall)
    Anonym (Kmp) skrev 2024-09-25 11:36:56 följande:

Tänkte ställa en fråga till män som lever i ett äktenskap utan sex, hur känns det och vad är orsaken? Jag menar inte mer djupgående orsak utan mer att den ena eller andra ej har lust.

(Jag vet att det finns kvinnor som gör det också, men nu var jag främst intresserad av mäns svar)

I mitt fall kommer jag kanske att ingå ett äktenskap snart med en kvinna jag vill hedra och ge en fin ring, och visa att hon betyder något för mig, men jag vill i så fall leva i avhållsamhet i det äktenskapet bla då hon inte är min verkliga kärlek, som är en annan kvinna. Den kvinnan jag kanske gifter mig med vet om min önskan att leva avhållsamt. 

Om man är överens tror jag det kan gå.

• Anonym (Kmp)

Tack för svar!

• Anonym (Kmp)

Nån mer som vill svara?

• Västernorrlandskillen
    Anonym (I mitt fall) skrev 2024-09-25 11:42:31 följande:

I mitt fall kommer jag kanske att ingå ett äktenskap snart med en kvinna jag vill hedra och ge en fin ring, och visa att hon betyder något för mig, men jag vill i så fall leva i avhållsamhet i det äktenskapet bla då hon inte är min verkliga kärlek, som är en annan kvinna. Den kvinnan jag kanske gifter mig med vet om min önskan att leva avhållsamt. 

Vad är tanken bakom det upplägget och det kan väl inte kännas hedrande för henne om du hellre vill ha någon annan?
  • Anonym (Viben)

Hon har aldrig varit speciellt sexuell av sig, även om det var betydligt bättre i början. 
    Vi har varit ihop länge, men har aldrig annat sex än "handjobb". Så har det varit i många år. 

Hennes lust triggas inte av någonting. Säger att hon vill vilja, men gör absolut ingenting för att ta reda på vad hon går igång på.
    Jag har ältat problemet med henne in absurdum. Föreslagit öppet förhållande. Har sagt att jag kommer ha sex på annat håll om det ska fortsätta såhär.
    Hon är livrädd för att jag ska göra slut men är inte delaktig i att komma fram till en lösning. 
    I övrigt är hon fantastisk. Min absolut bästa vän. 
    Hade jag klarat att vara otrogen hade jag varit det. 
    Jag tänker på andra tjejer varje dag nu.  
    Funderar varje dag på att göra slut. 
    Men tiden bara går...

Det hade varit lättare om hon var dum. Hon är bara dålig på att ta tag i, prata om och komma fram till lösningar på problemen och stoppar bara huvudet i sanden.
    Jag har tagit upp det sååå moms gånger men möts bara av tomma ord. 

Det är vad det är...

• Hellishen

Det låter deppigt. Tar hon inga fysiska initiativ alls? Och du får inte ta på henne?

Har ni gått i parterapi?
    Det är jättebra tycker jag, man hittar sätt att kommunicera och kan mötas bättre.

Jag och min man har också väldigt olika sexlust och olika sexuellt behov/behov av bekräftelse på det planet. Om vi har sex vill jag alltid ha mer och tänker typ "ja nu är vi på rätt spår" medan han tänker "sådär nu var det avklarat det behöver vi inte göra om på ett tag" 😆🙈

Har på sätt och vis också gett upp lite, men vill inte ligga med någon annan än honom.

Anonym (Viben) skrev 2024-09-25 20:01:35 följande:

Hon har aldrig varit speciellt sexuell av sig, även om det var betydligt bättre i början. 
    Vi har varit ihop länge, men har aldrig annat sex än "handjobb". Så har det varit i många år. 

Hennes lust triggas inte av någonting. Säger att hon vill vilja, men gör absolut ingenting för att ta reda på vad hon går igång på.
    Jag har ältat problemet med henne in absurdum. Föreslagit öppet förhållande. Har sagt att jag kommer ha sex på annat håll om det ska fortsätta såhär.
    Hon är livrädd för att jag ska göra slut men är inte delaktig i att komma fram till en lösning. 
    I övrigt är hon fantastisk. Min absolut bästa vän. 
    Hade jag klarat att vara otrogen hade jag varit det. 
    Jag tänker på andra tjejer varje dag nu.  
    Funderar varje dag på att göra slut. 
    Men tiden bara går...

Det hade varit lättare om hon var dum. Hon är bara dålig på att ta tag i, prata om och komma fram till lösningar på problemen och stoppar bara huvudet i sanden.
    Jag har tagit upp det sååå moms gånger men möts bara av tomma ord. 

Det är vad det är...

• Anonym (I mitt fall)
    Västernorrlandskillen skrev 2024-09-25 15:51:18 följande:
    Vad är tanken bakom det upplägget och det kan väl inte kännas hedrande för henne om du hellre vill ha någon annan?
    Hon vet ju om min inställning, och jag vill ge henne en fin ring bla och hon är speciell för mig. Om man är överens funkar det.
  • Cathariiina
    Anonym (I mitt fall) skrev 2024-09-25 11:42:31 följande:

Vilket konstigt inlägg. Varför gifta sig med någon man inte vill ha sex med, och om man älskar någon annan på ett romantiskt plan? D.v.s. jag kan se en orsak: att skaffa barn innan det blir för sent. Då kan man göra så om båda är i samma situation, och öppna och ärliga med att detta ÄR ett resonemangsparti. Men ska ni inte ha sex så blir det ju inga barn heller...

Och vad ska man med en "fin ring" till, om det ska föreställa en alliansring men den inte betyder det som den ska betyda? D.v.s.ömsesidigt kärleksförhållande. Då är t.o.m. en ring från en tuggummiautomat mer värdefull, om den givits med äkta känsla bakom. 

Varför är ni inte bara vänner? 
  • Anonym (I mitt fall)
    Cathariiina skrev 2024-09-27 06:30:11 följande:
    Vilket konstigt inlägg. Varför gifta sig med någon man inte vill ha sex med, och om man älskar någon annan på ett romantiskt plan? D.v.s. jag kan se en orsak: att skaffa barn innan det blir för sent. Då kan man göra så om båda är i samma situation, och öppna och ärliga med att detta ÄR ett resonemangsparti. Men ska ni inte ha sex så blir det ju inga barn heller...

Och vad ska man med en "fin ring" till, om det ska föreställa en alliansring men den inte betyder det som den ska betyda? D.v.s.ömsesidigt kärleksförhållande. Då är t.o.m. en ring från en tuggummiautomat mer värdefull, om den givits med äkta känsla bakom. 

Varför är ni inte bara vänner? 
    Även vigseln kan ju vara markerande och  ett sätt att hedra någon offentligt, men viss kan man ge den fina ringen utan att gifta sig. Det har du rätt i.
  • New  Dawn
    Anonym (Kmp) skrev 2024-09-25 11:36:56 följande:

Vad menar du med orsak, men inte djupgående orsak? 
    Vad är skillnaden?
    Ge exempel på något som är en orsak, jämfört med en djupgående orsak.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Ni som lever utan sex i ett äktenskap.