Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hade andra fått ta med sin partner men inte jag, hade jag avstått att komma, så det kanske löser sig ändå?

• Anonym (P)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 16:32:22 följande:

Så du hade inget bättre svar än att det bara är så vi har bestämt det ska vara, utan någon förklaring till varför. Det blir meningslöst om man inte kan motivera det.

Vissa sociala koder fungerar just så. Som att man inte bjuder in en hela klassen utom en, till exempel. Vilket är lite fallet här. De andra får ta med sina respektive, men just det här vännen får inte göra det. Det är exkluderande. I yngre åldrar kallas det för mobbing. Hos vuxna människor får man hoppas att det beror på brist på uppfostran och brist på social kompetens och inte på elakhet.

Att inte bjuda in några respektive är en annan sak. Jag går regelbundet på tillställningar där bara jag är inbjuden. Som bokklubben, tjejmiddagar, jobbtillställningar och möhippor. Men om andra fått ta med sin partner, men inte jag (ett halvår är ändå tillräckligt lång tid för att räknas som relation), hade jag tagit illa vid mig och avbrutit vänskapen. Men när min sambo inte bjuds med till bokklubben, är det ju inte märkligt. Där är inga respektive med.

Att exkludera alla barn är inte heller konstigt. Det är som att exkludera alla respektive. Det blir däremot märkligt om man skulle exkludera enstaka barn, med motiveringen att man inte känner barnen. Det tror jag få föräldrar hade accepterat.

• Anonym (P)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 19:53:25 följande:
    Så du tycker det är ok att inte bjuda respektive. Men TS kan ju inte rå för att det råkar vara så att vissa av de nära vännerna även blivit tillsammans med varandra. Det handlar ju inte om att vissa ska få ta med respektive och andra inte, utan om att alla dessa inbjudna är nära vänner.
    Det är klart att det är okej att inte bjuda respektive, om man inte bjuder några respektive. Men bjuder man med respektive, bjuder man allas respektive. Någon gång har ju vänners respektive blivit goda vänner. Bjuder man inte till, kommer den här vännens partner aldrig att bli det.
  • Anonym (P)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 19:22:26 följande:
    På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
    Då utgår jag också ifrån att du öppet meddelar din vän att dennes partner, och enbart dennes partner, inte är inbjuden.
  • Anonym (P)
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 13:54:55 följande:
    Då får du väl säga det till även alla andra i tråden som diskuterar annat än vad TS ska säga. Jag syftade på en diskussionen som handlade om man ska bjuda med respektive alltid så vad just jag personligen skulle säga i dina scenarier har inget med det att göra. Bemöt vad jag skrev istället.
    Vilka inlägg är det som säger att man alltid, oavsett sammanhang, ska bjuda in partners? Visa!
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?