Inlägg från: Anonym (Nia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nia)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Varför vill ni inte att partnern ska komma? Jag förstår skälet att bara vilja bjuda de närmaste, men tycker ju att bjuder man en massa par så bjuder man inte en ensam i ett av paren.

Han är ju er närmaste och så illa kan det väl inte vara att räkna med en stol till?

Om de kommer vara tillsammans länge så kommer hon ju snart att ingå i kretsen av de närmaste. Så då kan ni väl vara välkomnande nu, och lära känna henne? 

Har svårt för vuxna som utesluter bara för MIN fest och MIN vilja, utan att tänka på sina gäster alls.

Att utesluta är tonårsfasoner och gör ont för den uteslutna oavsett orsak. Enda skälet till ok att utesluta är väl om hon är en riktigt otrevlig person och/eller super sig redlös, men då hade du ju redan sagt det.

nej, säg att barn inte får komma och se vad som händer, kommer hon ta emot med öppna armar och se henne som en framtida vän.

• Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 20:06:03 följande:
    Fast inbjudan gäller inte respektive för någon av dem, utan nära vänner så återigen de är inte inbjudna som någons respektive utan nära vänner.

Fast låtsas att de känner och bjuder 10 par och så 1 som är i par men får komma själv. Gissar att de känner flera av människorna just för att de är en respektive som de träffat och inte att alla i en originslvängrupp blev tillsammans med varandra.

Ursäkta men trodde man lämnat att utesluta andra när man slutat högstadiet.

Om denna vän med tjej fick för sig att bjuda hela vängruppen utom ts, för att tjejen säger att hon inte känner ts, så låter det väl ganska illa? 

Är man många är det väl skit samma om en råkar vara ny i gruppen? Släpp in! Uteslut inte!

• Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 21:21:56 följande:
    Fast det är ju inte en grupp. Gruppen i det här fallet är ju just de nära vännerna så någon som inte är nära vän är utanför dem gruppen är inte I gruppen. Och det är för övrigt helt normalt att utesluta människor ut sitt liv både på högstadiet och som vuxen. Blir för de flesta ohållbart att umgås med alla man någonsin träffat i något sammanhang och aldrig få välja bort någon. Och dina gissningar om TS vänner har jag ingen nytta av.
    Utesluta folk som man inte behöver ha i sitt liv är en sak.

Men man bjuder väl inte massa par, för att sedan välja att EN vän av resten inte får ta med sig sin partner?
  • Anonym (Nia)

Om jag skulle bjuda alla mina närmaste skulle det vara många av gästerna som inte ens känner varandra.

Jag undrar om alla ts närmaste även är närmast med varandra också allihop? Eller är det typ vänner från olika tider i livet, någras respektive kanske inte känner varandra heller osv.

• Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-26 17:01:11 följande:
    Massa par? Hur många är det? Alltså ingen får ta med sin partner, utan dessa partners är själva inbjudna som nära vänner, INTE i egenskap av partner/respektive till de inbjudna som får tas med. De är ju inte med för att de råkar vara partners till någon av de andra, så det har inte med saken att göra
    Och alla par var först vänner allihop och sedan blev de par?

Eller kan det vara så att vissa partners blivit vänner med ts EFTER att de blev ihop med en av hennes vänner?

Varför skulle inte kompisens partner kunna bli en vän, bara för att de inte var vänner med ts från början?
  • Anonym (Nia)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 18:14:53 följande:
    Ja precis.

Det blev en hejdundrande debatt det här, kan jag se. En liten detalj är också att vännen har haft i snitt en ny partner per år de senaste 10 åren. Vi ställer ofta till med galej, och har flertalet gånger bjudit hans olika damer, men denna gång är festen reserverad för våra nära vänner. Själv har varken jag eller min man haft problem med att gå på olika slags tillställningar utan den andra, om det bara är den ena som känner värden eller värdinnan. Jag förstår nu att det är känsligt för många. Man är nog olika.

En till detalj är att denna partner inte respekterade det som stod skrivet i inbjudan om att festen är utan barn. Nu har min man talat med vännen om att vi inte har möjlighet att ha barn på festen så han kommer att delta utan den nya damen och hennes barn. Det hela får därmed anses vara överspelat.

/TS
    En fråga då, om en av era vänner haft en partner i många år men som ni INTE var nära, så hade ni uteslutit den personen också?

Det var väl bra för er då att hon inte ville komma, jag tycker ni löste det snyggt genom att påpeka att det är BARNET som inte får komma. Men hade hon fått om hon lämnat barnet till barnvakt? Nåja, du behöver förstås inte svara på dessa frågor men som sagt, ni löste det på ett schysst sätt så det var väl bra.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (C) skrev 2024-09-29 10:51:31 följande:
    Ja, det blir en jäkla massa folk till slut. Inga flera tjejmiddagar då man måste inkludera pojkvän. Och katterna, sköldpaddan och hunden. 
    Varför skulle man inkludera pojkvänner på tjejmiddagar?

Exempelt skulle väl snarare vara: man är 10 tjejkompisar och man bjuder 8 på tjejkväll och lämnar 1 kompis utanför.

DET är jämförbart med att bjuda alla par i vänskapskretsen men en av vännerna får inte komma i par utan blir bjuden själv.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (C) skrev 2024-09-29 11:15:15 följande:
    Varför inte? Ska man tvinga in den nya pojkvännen i hus och på ställen där han inte ens är bjuden, så är väl tjejmiddagarna ett riktigt dröm tillfälle?
    Är du dum på riktigt eller spelar du bara?

Tjejkväll är för tjejer. Om du har en tjejkväll, skulle du utesluta en av dina kompisar?

Om du bjuder på fest, bjuder du alla par utom ett?

Om din bästa vän ordnar en fest och ALLA par du känner är bjudna men DIN man/pojkvän får inte komma, då är du helt ok med detta? Alla andra får ta med sin respektive utom DU.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 14:03:14 följande:
    Det blir ju konsekvensen av resonemanget att man alltid måste bjuda med respektive oavsett vad man hade för tanke med bjudningen.
    Ingen har fört ett sådant resonemang att alla måste bjudas med, alltid.

Det handlar om att man inte utesluter EN person!
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 14:11:33 följande:
    Återigen ingen är medbjuden i egenskap av respektive utan ALLA inbjudna är direkt inbjudna som nära vän till TS. Ändå fortsätter du tjata om att de ?tar med? sin respektive, det är falsk framställning. De är inbjudna för att de är nära vänner till TS, inte för att de är en respektive som ?tas med?
    Och då när det bara finns EN vän som blir drabbad av det hela, att få se ALLA ANDRA vänner får gå i par - så bjuder man med EN till för vännens skull.

Skillnad om de bjudit 10 par och 10 st som INTE fick ta med sin respektive pga att de inte är vänner. Då är 10 andra i samma sits, och känner sig inte uteslutna.

Men om man är kompis med 19 par och det 20:e paret känner man bara den ena i, så får ju den givetvis också ta med sin partner, eftersom det annars bara blir EN som är drabbad av det.
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?