Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Etikettsbrott. Det ankommer inte på TS att avgöra hur etablerat förhållandet är, det handlar om ett par och där delar man inte vid inbjudan. Barnfritt är OK, men inte att bara bjuda den ene i en etablerad relation. Det TS kan göra nu är att kontakta den som bjudits och säga att ett fel är begånget, tryckfelsnisse var i farten och "givetvis är ni båda välkomna, det ska bli så trevligt att träffa xx" 

• Goneril
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 15:02:04 följande:

Ganska märkligt att det verkar som att så många skulle ogilla att inte partner är bjuden men att utesluta barnen är ok, när folk alltid säger att
    1. ens barn alltid är viktigast 
    2. jag är väl inte sammanväxt i höften med min partner heller 

Uppfostran kallas det, sociala koder, etikett om man så vill. De flesta vuxna VET hur det ska gå till. Att utesluta barn är OK, men inte att dela på par.
  • Goneril

Tillägg till debatten: Bland vuxna som rör sig i civiliserade kretsar förväntar man sig basal kännedom om etikettregler. Det finns förstås individer som levt isolerade, i extrem fattigdom eller i utsatthet och där är  inte etikettregler prio ett, ej heller bland uttalade bohemer eller hemlösa. Den som inte vill bli förknippad med dessa kategorier och vars ekonomi inte briserar om ytterligare en gäst kommer gör rätt i att följa vanliga etikettregler, skapade för att vi alla ska trivas och må bra. De är inte tillkomna för att skapa sociala klyftor om någon tror det.                                                                                                                                                                                I det specifika fallet tycker jag att TS ska kontakta den  inbjudne ifråga och be om ursäkt för tillkortakommandet. TS ska säga att de råkade skriva fel, partnern är förstås också välkommen. Det kan väl vara trevligt att träffa nya människor, eller hur? Om TS framhärdar med att inte bjuda partnern kommer djungeltelegrafen att genljuda, folk börjar snacka och TS kommer att gå förlorande ur detta som enligt min mening är en fadäs.

• Goneril

Just detta, att man ska vinnlägga sig om att andra ska
    må bra, är ju det som de formella etikettreglerna strävar efter. Att utesluta innebär ju att många i trådens scenario känner sig illa till mods. Vännerna som får veta hur TS agerat kommer att se detta värdpar med andra, och inte så välvilliga, ögon. Hoppas TS kommer till besinning.

• Goneril
    Johan70 skrev 2024-09-26 00:21:28 följande:
    Varför har ni inte gift er om n nu tycker att folk skall ta ert förhållande på allvar? Varför skall man hantera något som om det vore formaliserat när det inte är det? Ni har ju valt att inte gifta er, antagligen just för att ni inte vill bli sedda som ett fast par och att då ändå kräva att ni skall bli betraktade som det i precis vissa sammanang är ju rent larvigt. Du är väl en sådan där som plankar på tunnelbanan också och som kräver specialkost fast du inte har sagt till om det i förväg. Ta ansvar för de beslut du själv har tagit. Det är du som har valt att avstå, inte jag, så anklaga inte mig för att du inte får vara med.
    Vad i allsin dar är det du säger? Har du just vaknat upp ur hundra års djupsömn? Vet du inte att människor kan leva som särbos under decennier och likafullt ha ett etablerat förhållande? Folk kan även leva under äktenskapsliknande former som sambos, lagstiftaren har tagit hänsyn till detta, resulterande i sambolagen. Är detta nyheter för dig? I så fall får du tugga i dig denna information, och vet du vad, bli inte chockad nu, men vissa kan till och med skaffa barn och leva tillsammans som sambor!  Otroligt, eller hur?                                                                                                                        
    Ja, och så etikettreglerna; nu när jag har förklarat för dig att folk kan vara hederliga par utan att prästen har sagt ett enda ord om den saken, så förstår du nog att vi talar om riktiga par som inte ska delas på när man bjuder dem på kalas. Vi gör heller inte åtskillnad på folk som verkar lite knasiga och desorienterade, vi bjuder dem också om de utgör ena halvan av ett par.                                                                                                                           Ja, och slutligen, eftersom vi lever utan prästens och den allra högsta välsignelse, per definition i synd, innebär det inte att vi struntar i att göra rätt för oss i kollektivtrafiken. Oftast har vi ett rättspatos som vägleder oss i livet, vi gillar till exempel att vara trogna mot våra partners trots att vi inte har lovat den vitskäggige ovan molnen någonting alls.
  • Goneril
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-09-26 05:24:36 följande:
    Ja, man kan ju verkligen undra.

"Johan70" kallar han sig, undrar om dessa siffror skvallrar om när han är född. Men är det ens möjligt att en man 50+ skulle uttala sig så?
    Nej, han är född 1870. Han var föremål för ett mycket tidigt vetenskapligt experiment som innebar att han sövdes ner år 1924 för att nu väckas till liv igen. Experimentet lyckades, alla åsikter från det sekelskiftet är intakta. Någon annan förklaring till hans inlägg finns inte. Man får hylla vetenskapen!
  • Goneril

Vett och etikett är okända begrepp för TS, det är bara att konstatera. Nåja, alla har inte fått uppfostran, det kan man inte begära. TS har säkert andra förtjänster, till exempel förmågan att uppskatta ett lugnt och isolerat liv nu när alla kamrater tar avstånd. Jo, det kommer de att göra när de får kännedom om TS fadäs.

• Goneril
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 19:22:26 följande:
    På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
    Men vad spelar det för roll om man bjuder ytterligare en person? Obegripligt snålt och dessutom helt stick i stäv med all etikett. Vad gör det om den bjudne har bytt partner någrs gånger i det förgångna? Jag hade nog bjudit med en kompis nya kärlek även om de bara känt varann fjorton dar. Det är väl trevligt att träffa nya människor, eller hur? När jag tänker efter har jag själv blivit bjuden med en ny kavaljer och även bjudit med kompisars nyfunna pojkvänner. 
  • Goneril

Nu är problemet säkert överståndet; festen har ägt rum och TS uteslöt den gamle vännens nya kvinna. Alla blev arga på TS och kunde inte förstå vad som tagit åt henne; hon hade ju tidigare verkat helt normal. Under tiden kalaset pågick roterade Magdalena Ribbing, TS du har väl hört talas om henne, i sin himmel. Hon frågade sina övriga kamrater bland molnen vad hon gjorde för fel i livet när hon inte lyckades nå de som bäst behöver en lektion i vett och etikett, för att inte nämna takt och ton.                                                                                                                                                                                                  Hur hanterade vännen med den nya kvinnan den prekära situationen? Han hade i motsats till TS fått uppfostran så han gjorde gemensam sak med sin kvinna och stannade hemma. TS fick nog frågan på kalaset beträffande den gemensamme vännen, hade han blivit hastigt sjuk? Ja, "tyvärr", sa TS, "han blev fruktansvärt förkyld och fick feber." "Så synd", sa vännerna, "då ska ringa honom på måndag och önska god bättring."

Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?