Google Classroom (och andra digital verktyg)
Min äldsta son som går i gymnasiet nu fick det from åk4, kommunal skola. Tyvärr en kommun som helt köpte digitaliseringshypen och bara tryckte ut prylar till alla och envar. Utan filter och tydliga regler. Dyrt också med alla behörigheter, licenser och program....
Den skolan var stökig och innan vi valde att byta så satt både jag och min man med under skoldagarna för att bilda oss en uppfattning om hur illa det var och om det verkligen inte kunde gå ändå (av logistikskäl) men icke. Man ser rätt bra när man sitter längst bak i klassrummet på en stol kan jag säga, ungefär 1/5 gjorde det på sina skärmar som läraren faktisk bett dem om. Resten satt och kollade på Youtube, surfade eller spelade hjärndöda spel.
Jag är inte emot datorer eller iPads som verktyg men då kan man låna in en klassuppsättning till just den lektionen i så fall.
Och tillgång behöver inte betyda 1:1 utan bara att när/om en uppgift ska skrivas på dator och skickas in så ska det finnas möjlighet för den som inte har en egen att låna hem en.
Vi bytte sedan skola till en annan (också kommunal) där man absolut också använde classroom och digitala läromedel med på ett sunt sätt.
Begreppen kring användandet upplever jag att barn greppar rätt snabbt så det har jag inget emot. Barn idag använder ett helt annat språk än man själv växte upp med. På gott och ont men att lära sig vad "bifoga en fil" betyder är väl samma som att "använd gem" på min tid