funkateer skrev 2024-09-23 21:07:13 följande:
Google Classroom (och andra digital verktyg)
Hej!
Jag undrar hur vanligt det är i svenska kommunala skolor med digitala verktyg som t.ex. Google Classroom? Min äldsta kille, som nu går i femman, förväntas jobba ganska mycket med Google Classroom. Lärare lägger upp uppgifter i form av länkar till dokument i Google Drive, som barnen ska fylla i och komplettera. Sedan förväntas barnen bifoga filer, klicka och markera som "inlämnat", osv. Ni vet allt det där som man själv ödslar tid på som kontorsråtta och som står i vägen för det egentliga arbetet.
I samband med detta klickande i Google förekommer massa typiska begrepp som "begär åtkomst", "bifoga dokument", "länka till dokument", osv. Sånt som är vardagsmat för oss som jobbar på kontor, men som egentligen bara är nonsens för ett barn. Och det är dessutom digital kunskap som förmodligen är färskvara och (i mitt tycke) inte har något djupare kunskapsvärde. Jag är själv övertygad om att vi kommer prata naturligt språk med datorerna om några år, i och med att AI i form av LLMer kommer förekomma överallt.
Är detta sätt att arbete fullständigt utspritt i svenska skolor 2024? Jag har svårt att svälja att min son ska ägna sig åt detta. Jag har möjligtvis en idealiserad bild av hur man bäst utbildar barnen.
Jag uppskattar att få höra lite om era erfarenheter. Tack!
/Klas
Mina barn har haft detta system i hela mellan- och högstadiet. Det är värdelöst och jag upplever det bara som stressande. Det är svårt att få överblick över vad som ska göras och när, uppgifterna är ganska ofta undermåligt utformade, och man får inte veta när de ska lämnas in.
Det är också svårt för mig som förälder att få överblick och kunna hjälpa barnen med läxorna och hjälpa till att strukturera arbetet. Många gånger har vi fått maila lärarna och fråga om kompletterande info som inte finns i arbetsmaterialet. Det innebär en stor stress för barnen och en känsla av att inte ha kontroll över sin skoldag.
Kunskapsinhämtningen ska ske genom att söka på nätet, tex wikipedia, olika skolforum med info (NO-rummet, SO-rummet) artiklar, youtube etc. Visst, barnen lär sig att söka efter information, och i viss mån granska källor, men det är ändå alldeles för avancerat för en 10 åring att veta skillnad mellan vad någon påstår i en blogg och vad som är underbyggd fakta. Det blir också fragmentariska texter som knappast främjar förmågan att ta in och förstå en allt längre text.
På senare tid har mitt ena barn fått börja använda nåt som heter Trelson. Där verkar finnas fler begränsningar i hur man får öppna och stänga dokumentet, kanske för att hindra fusk, vet inte exakt, bara vad min dotter berättar.
Jag är mycket kritiskt till hur den svenska skolan bara svalt att allt ska digitaliseras utan att tänka på eventuella konsekvenser för lärande och förmågan att planera sin skoldag.
Mina barn som nu går i nian samt sista året på gymnasiet har inte haft riktiga böcker i skolan sedan lågstadiet. Knappt en skrivbok heller, så ingen som helst övning i att skriva för hand eller läsa längre texter.