Inlägg från: Anonym (fram) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fram)

    Google Classroom (och andra digital verktyg)

    funkateer skrev 2024-09-23 21:07:13 följande:
    Google Classroom (och andra digital verktyg)

    Hej!

    Jag undrar hur vanligt det är i svenska kommunala skolor med digitala verktyg som t.ex. Google Classroom? Min äldsta kille, som nu går i femman, förväntas jobba ganska mycket med Google Classroom. Lärare lägger upp uppgifter i form av länkar till dokument i Google Drive, som barnen ska fylla i och komplettera. Sedan förväntas barnen bifoga filer, klicka och markera som "inlämnat", osv. Ni vet allt det där som man själv ödslar tid på som kontorsråtta och som står i vägen för det egentliga arbetet.

    I samband med detta klickande i Google förekommer massa typiska begrepp som "begär åtkomst", "bifoga dokument", "länka till dokument", osv. Sånt som är vardagsmat för oss som jobbar på kontor, men som egentligen bara är nonsens för ett barn. Och det är dessutom digital kunskap som förmodligen är färskvara och (i mitt tycke) inte har något djupare kunskapsvärde. Jag är själv övertygad om att vi kommer prata naturligt språk med datorerna om några år, i och med att AI i form av LLMer kommer förekomma överallt.

    Är detta sätt att arbete fullständigt utspritt i svenska skolor 2024? Jag har svårt att svälja att min son ska ägna sig åt detta. Jag har möjligtvis en  idealiserad bild av hur man bäst utbildar barnen.

    Jag uppskattar att få höra lite om era erfarenheter. Tack!

    /Klas


    Mina barn har haft detta system i hela mellan- och högstadiet. Det är värdelöst och jag upplever det bara som stressande. Det är svårt att få överblick över vad som ska göras och när, uppgifterna är ganska ofta undermåligt utformade, och man får inte veta när de ska lämnas in. 

    Det är också svårt för mig som förälder att få överblick och kunna hjälpa barnen med läxorna och hjälpa till att strukturera arbetet. Många gånger har vi fått maila lärarna och fråga om kompletterande info som inte finns i arbetsmaterialet. Det innebär en stor stress för barnen och en känsla av att inte ha kontroll över sin skoldag. 

    Kunskapsinhämtningen ska ske genom att söka på nätet, tex wikipedia, olika skolforum med info (NO-rummet, SO-rummet) artiklar, youtube etc. Visst, barnen lär sig att söka efter information, och i viss mån granska källor, men det är ändå alldeles för avancerat för en 10 åring att veta skillnad mellan vad någon påstår i en blogg och vad som är underbyggd fakta. Det blir också fragmentariska texter som knappast främjar förmågan att ta in och förstå en allt längre text. 

    På senare tid har mitt ena barn fått börja använda nåt som heter Trelson. Där verkar finnas fler begränsningar i hur man får öppna och stänga dokumentet, kanske för att hindra fusk, vet inte exakt, bara vad min dotter berättar.

    Jag är mycket kritiskt till hur den svenska skolan bara svalt att allt ska digitaliseras utan att tänka på eventuella konsekvenser för lärande och förmågan att planera sin skoldag.

    Mina barn som nu går i nian samt sista året på gymnasiet har inte haft riktiga böcker i skolan sedan lågstadiet. Knappt en skrivbok heller, så ingen som helst övning i att skriva för hand eller läsa längre texter. 
  • Anonym (fram)
    Anonym (Elin79) skrev 2024-09-24 09:51:49 följande:

    Min äldsta son som går i gymnasiet nu fick det from åk4, kommunal skola. Tyvärr en kommun som helt köpte digitaliseringshypen och bara tryckte ut prylar till alla och envar. Utan filter och tydliga regler. Dyrt också med alla behörigheter, licenser och program....

    Den skolan var stökig och innan vi valde att byta så satt både jag och min man med under skoldagarna för att bilda oss en uppfattning om hur illa det var och om det verkligen inte kunde gå ändå (av logistikskäl) men icke. Man ser rätt bra när man sitter längst bak i klassrummet på en stol kan jag säga, ungefär 1/5 gjorde det på sina skärmar som läraren faktisk bett dem om. Resten satt och kollade på Youtube, surfade eller spelade hjärndöda spel.

    Jag är inte emot datorer eller iPads som verktyg men då kan man låna in en klassuppsättning till just den lektionen i så fall.
    Och tillgång behöver inte betyda  1:1 utan bara att när/om en uppgift ska skrivas på dator och skickas in så ska det finnas möjlighet för den som inte har en egen att låna hem en. 

    Vi bytte sedan skola till en annan (också kommunal)  där man absolut också använde classroom och digitala läromedel med på ett sunt sätt. 

    Begreppen kring användandet upplever jag att barn greppar rätt snabbt så det har jag inget emot. Barn idag använder ett helt annat språk än man själv växte upp med. På gott och ont men att lära sig vad "bifoga en fil" betyder är väl samma som att "använd gem" på min tid


    Just det, nu kom jag på en annan ska med det digitala. Min son hade under högstadiet digital matteplattform som byttes varje termin för att man bara hade en gratisversion som man fick använda en viss tid utan att betala.

    En av gångerna de bytte så glömde de att skapa ett konto åt min son och nån annan elev. Det tog ett tag innan han fick sitt inlogg och fick då på egen hand jobba ikapp det han inte hade kunnat göra utan inlogget. 
Svar på tråden Google Classroom (och andra digital verktyg)